afwijking kilometer teller

joergarms

Senior Member
Er is al een keertje een topic over gestart door Hetzer ,maar ik wil er toch nog eens over beginnen.
Namelijk de (grote) afwijking in kilomerteller.
Als ik namelijk 130 km/u op de teller rijdt, dan geeft mijn gps aan dat ik 121 km/u rijdt.
Een behoorlijk verschil dus, maar wel in het voordeel dat je niet ongemerkt te hard rijdt.
Maar ik zat eens te rekenen, als je dus pak en beet een afwijking van 10% hebt, makkelijk getal, betekent het dan ook dat de kilomtertotaalstand, zo'n 10% lager is dan wat wordt aangegeven?
Met andere woorden, de teller staat bijv. op 100.000 km, maar in werkelijkheid staat er pas 90.000 km op??
Want als dat zo zou zijn, kom je wel ontzettend bedrogen uit.
Of is het alleen zo dat de naald in teller niet zo nauwkeurig is?

Mijn idee is namelijk het volgende, ik moet met een paar weken nieuwe banden hebben, ik zit er sterk aan te denken om iets grotere banden te bestellen, om zodoende het verschil wat te elimineren.
Het is eenvoudig uit te rekenen welke maat je dan moet nemen, er zijn op internet een paar sites waar je de originele maat en de vervangende maat invoert, dan zie je precies het verschil.

nemo

Senior Member
Mijn teller wijkt ook behoorlijk af. Misschien zelfs nog iets meer dan bij jou. Maar ik rij toch altijd de GPS-snelheid :D

Swiss

Actief lid
Ja, Skoda's (en VAG's in het algemeen) wijken serieus af. Maar die 7% die je aanhaalt kan nog erger.
Bij mijn huidige Audi betekent 140 op de teller 126-127 op de GPS. Da's 10%. Bij Autobahn-snelheden gaat het zelfs naar 15% (ik haal net geen 230 op de teller, 199 op de GPS).

En om een antwoord te geven op je vraag: je wagen wéét dat hij verkeerd is. 140 op de teller, cruisecontrol aan, boordcomputer gereset en 2 km gereden. Gemiddelde snelheid volgens boordcomputer is dan... 127 km/u...
Dus hij weet perfect waar hij mee bezig is, maar toch wijkt de teller serieus af. Hij gebruikt het correcte getal voor z'n kilometerstand. Vorige maand naar Italië gereden (1500 km per rit): verschil tussen GPS en kilometerteller was een 10-tal kilometer, dus nog geen percent.

Exciter

Administrator
Precies, het is alleen de snelheid wijzer, die afwijkt, niet de afgelegde kilometers teller. Ook de snelheid gegevens, die gebruikt worden voor het motor management, zijn gewoon correct.
De snelheid wijzer laat meer zien om claims te voorkomen.

Ronnie

Forumguru
Je zou er aan toe kunnen voegen dat een snelheidsmeter "slechts" een indicatie is van de werkelijke snelheid; Ik moet zeggen dat mijn Fabia relatief nauwkeurig is,
100 km/u = GPS 97, valt dus nog wel mee.....
Een snelheidsmeter is een spoeltje van koperdraad met een permanente magneet aan de naald, dus alle temperatuursschommelingen en boordspanningsschommelingen (worden wel door een spanningsconstanter in de snelheidsmeter enigzins afgevlakt)hebben invloed op de aangegeven snelheid. Dus hoe heter het achter je dashboard wordt, hoe minder de weerstand in het koperdraad, hoe sneller je rijdt!
De pulsen van de ABS sensoren worden gebruikt om de snelheid voor de motronic aan te geven, dit signaal wordt dan verder geleidt naar de snelheidsmeter.
Dit houdt dus in dat het nooit nauwkeurig kan zijn i.v.m. afwijkende bandenmaten, andere wielen, bandenslijtage. De eerste "vaste" navi's moesten ook steeds weer opnieuw gecalibreerd worden door de bandenslijtage.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk verhaal is, 't is al laat!

Wallie

Lid
Je kan trouwens makkelijk zien dat hij zelf intern wel de correcte snelheid weet: Ga op de teller 130km/u op de cruisecontrol rijden, reset de boordcomputer, en wacht tot hij een gemiddelde snelheid van de afgelopen rit gaat geven: zal zo rond de 122 a 123 km/u liggen.

joergarms

Senior Member
Aha, een leuke aantal verklaringen, die het één en ander duidelijk maken.
Ik heb inmiddels andere banden besteld, met een hogere wang om zodoende het verschil weg te werken.
Alleen zou dat dan nu gaan betekenen dat het gemiddelde nog steeds niet klopt, wel op de teller, maar niet op de boordcomputer??
Uiteindelijk vind ik het belangrijkste dat mijn zichtbare teller klopt, samen met de gps.

Gieliovd

Forumguru
Ja, het blijft een leuk topic. Ik vind het zelf ook nogal storend als er zo'n flinke afwijking op de teller zit. Idem bij mijn laatste wagen, de Mitsubishi. Deze liep op de teller zo maar 100 en dan zette ik de GPS erbij aan en reed ik pas 92 ofzo.

Niet gek voor de portemonnee. De Fabia reed inderdaad ook zo'n 8 km afwijkend bij mij. Ik rij dan ook standaard 10 te snel thuis.

Interessant dat de auto zelf wel degelijk weet wat de werkelijke snelheid is! Ik had dat niet gedacht.

Bovenaan Onderaan