afwijking in snelheid en daarmee aantal gereden km's?

Na de wintervelgen weer opgeborgen te hebben kwam ik op de volgende vraag:
Ik heb een behoorlijke snelheids afwijking bij mijn 14 inch wintervelgen/banden ipv de standaard 15 inch. Deze 14 inch banden zijn van vorige auto en pasten ook op huidige Greenline (Banden 185x60R14 Velg 6JH2 ET 43, weet iemand trouwens ET waarde van standaard Lm velgen?)

Maar op het probleempje van piepsignaal na vervanging velgen en de mogelijkheid van resetten ervan zit ik nog met die snelheidsafwijking. Op zich wende dat al snel eenmaal echte snelheid was vastgesteld dmv navigatie (afwijking was zo'n 8 kn/h = afwijking van 6,7 %). Echter vond ik dat ik erg snel aan 1e kleine beurt weer toe was. Dit heeft wellicht te maken dat de afwijking ook invloed heeft op aantal gereden km's. Kan dit kloppen volgens jullie, en uitgerekend is dat het bij een afwijking van 8 km/h op 10000km ook maar 670 km extra is, of is het op een of andere manier toch sneller gegaan?
Las dat dit met VAG-com helaas ook niet mogelijk is aan te passen. Zou de dealer dit wel op een of andere manier kunnen doen?

p.s er zit standaard altijd een afwijking in de snelheidsmeter van auto's, zou dus iedereen ongewenst iets teveel km's op de tellers krijgen. Zou dus gunstig zijn als je een afwijking naar onder zou kunnen instellen!!
 

Bakkertje

Forumguru
De km-erstand wordt bijgehouden op basis van de echte snelheid, niet de snelheid die de wijzer aanwijst. Bij de pre-FL modellen kun je de echte snelheid oproepen op LCD schermpje van de climate control.
Overigens zit er als ik me niet vergis een optie in het Maxi-dot menu om winterbanden te kiezen, dat zal wellicht hiervoor zijn.

De afwijking ten opzichte van je 15 inch wielen kan best wel eens meevallen overigens, die 14 inch banden zijn vrij hoog. Het gaat om de omtrek van de band.
 
De km-erstand wordt bijgehouden op basis van de echte snelheid, niet de snelheid die de wijzer aanwijst. Bij de pre-FL modellen kun je de echte snelheid oproepen op LCD schermpje van de climate control.
Ik kan met mijn boardcomputer (heb geen Maxi dot) de snelheid ook zijn digitaal, is helaas zelfde snelheid met zelfde afwijking als de normale snelheidwijzer.
Overigens zit er als ik me niet vergis een optie in het Maxi-dot menu om winterbanden te kiezen, dat zal wellicht hiervoor zijn.
Die optie voor winterbanden heb ik ook, is bedoeld om max snelheid in te voeren als je lagere snelheidsklasse winterbanden zou hebben. Echter is de max snelheid van de Greenline geen probleem voor T en H winterbanden.

De afwijking ten opzichte van je 15 inch wielen kan best wel eens meevallen overigens, die 14 inch banden zijn vrij hoog. Het gaat om de omtrek van de band.
Volgens mij is omtrek toch minder bij zelfde banden maat 185x60 echter zomer 15 inch en winter 14 inch. Ik zou dit eens kunnen nameten als ik beide banden er weer eens af heb. Klopt het dat bij 185x60, dit dan betekend dat 60 % van de breedte de hoogte is??


 
Ging even mis met mijn reactie in de citaat van Bakkertje, nogmaals maar dan zonder citaat

Ik kan met mijn boardcomputer (heb geen Maxi dot) de snelheid ook zijn digitaal, is helaas zelfde snelheid met zelfde afwijking als de normale snelheidwijzer.

Die optie voor winterbanden heb ik ook, is bedoeld om max snelheid in te voeren als je lagere snelheidsklasse winterbanden zou hebben. Echter is de max snelheid van de Greenline geen probleem voor T en H winterbanden.

Volgens mij is omtrek toch minder bij zelfde banden maat 185x60 echter zomer 15 inch en winter 14 inch. Ik zou dit eens kunnen nameten als ik beide banden er weer eens af heb. Klopt het dat bij 185x60, dit dan betekend dat 60 % van de breedte de hoogte is??
 

namleop

Actief lid
De omtrek van een band is ook te berekenen, met de hand of eenvoudiger met een programmaatje zoals deze:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Als je hier 185/60R15 vergelijkt met 185/60R14 zie je dat 120km/u bij de 15 inch band 115km/u bij de 14 inch band is. Op je snelheidsmeter zal dan nog wel 120km/u staan.
In omtrek scheelt het 4,2%, dus ben je niet na 15.000km aan een beurt toe maar na 14.370km, een verschil van 630km.

Bij versleten banden wordt het verschil nog groter, als er dan 2x6mm profiel afgaat, wordt het totale verschil in omtrek ruim 6%...
 

VEEJAY

Forumguru
ik zag op vagcom dat je alleen de 1e 500 kilometer van de auto deze afwijking kunt aanpassen. Daarna nog 1 keer na 5 kilomter en dan niet meer.
 

vinshi

Lid
je hebt de hoogte voor je winterbanden als voor je zomerbanden. de zomerbanden zijn standaart 185 60 r15 (de winterbanden moeten dan zijn 185 65 r14) Zo hef je het snelheidsverschil ook weer op want hoe kleiner de banden hoe sneller ze draaien en de snelheidsmeter meet de omwentelingen.
 

gerard999

Nieuw lid
Bij mijn Fabia 1.2 heb ik ook een dergelijke behoorlijke afwijking in snelheid tov de vergelijking met een Garmin GPS dat met zowel Skoda velgen voor Zomerbanden en ook voor Winterbanden. Dus volgens mij gewoon in "geprogrameerde" afwijking. Dit heeft volgens mij (vergelijking met GPS) wel degelijk ook invloed op de afstand. Dus ook daar geeft de teller meer km al in het echt, dus eerder een beurt als nodig en ook ogenschijnlijk veel zuiniger als gebaseerd op werkelijke kilometers.
Volgens mijn dealer is er niets in te stellen aan bandomvang of iets dergelijks.
 

van_der_P

Senior Member
de zomerbanden zijn standaart 185 60 r15 (de winterbanden moeten dan zijn 185 65 r14) Zo hef je het snelheidsverschil ook weer op

De maat die het origineel het best benadert in 14" uitvoering is 175/70R14 daar is de afrolomtrek maar 10 mm kleiner, 1830 mm ipv 1840 mm. Bij 185/65R14 is dat 1820 dus 20 mm verschil. En bij de maat 185/60R14 is het 1760 mm een verschil van 80 mm, dat is eigenlijk te veel.
 
Nu wordt het wel interessant met die geconcludeerde afwijkingen o.a in zuinigheid en service intervallen.

Ook vreemd dat Skoda zelf adviseerd om toch een 185/60 R14 band op een 6Jx14H2 velg te stoppen, zie onderstaande link (bij punt 5.8 FabiaII )welke eerder gepubliceerd is hier:
Hier een overzicht van alle Skoda modellen, motorcodes met bijbehorende banden/velgmaten:
http://skoda.de/download.php?id=255

Ik rijdt met winterbanden zo'n 15000km incl 2 wintersporten dus valt dan nog mee in extra getelde km's. Maar voor mensen die veel rijden met een afwijking in winterbanden is het wel iets om over na te denken.
Verder vind ik het persoonlijk wel handig dat als ik sneeuwkettingen erom moet leggen ik iets meer ruimte hiervoor heb, zal dan ook minder snel schade ontstaan als de ketting er toch niet helemaal strak omheen ligt. Heb dit nog niet kunnen uitproberen , kettingen nog niet hoeven gebruiken.
Zie nu in die link ook dat Skoda niet adviseerd om zelfde grootte band als winterband te gebruiken op de standaard velg, maar te kiezen voor een iets minder hoge band namelijk 185x55 R15 81T op de 6Jx15H2 ==> ook een afwijking van 3,1 % tot gevolg en een daardoor gunstiger verbruik.

Namleop: bedankt voor deze info en link, erg handig! Ik kom er alleen niet uit hoe je de bandenslijtage van 6 mm per band kan meenemen in dit progje en dan op 6 % uitkomt. Moet je omtrek dus 6 mm afhalen, maar hoe wordt dat verschil in % nu berekend??

Verder zou het dus gunstig voor afgelegde km's en verbruik zijn als ik een 185x65 R15 band als volgende zomerband zou kiezen, zijn ook nog iets goedkoper zag ik nu. Weet iemand of dit kan en verstandig is onder de Fabia II?

 
Zie nu dat het natuurlijk gaat om verschil in omtrek en dat de afwijkingpercentage aan de hand daarvan is. Je hebt de hoogte min 6 mm gedaan en die x pie (3,14) = 181,18
percentage verschil tussen 181,18 en de standaard 189,44 is bij mij 4,36% vergeleken met standaar 4,21% (jij had het over ruim 6 % Namleop)is die bandenslijtage van 6 mm volgens mij niet heel erg van invloed.
Mijn volgende winterbanden worden inderdaad 185x65R14 kan ik mijn stalen velgen nog gewoon gebruiken en heb ik ipv 4,2 maar 1,15 % afwijking, scheelt een hoop. Zeker als ik de banden dan ook nog eens harder op pomp!!, hoeveel invloed zou dit hebben, hoeveel hoger wordt een normale band dan eigenlijk?? Door harder rijden wordt de band toch ook ook groter???
 

namleop

Actief lid
Dat van die 2x 6mm verschil is natuurlijk een beetje flauw van mezelf want slijtage heb je met je 15" banden ook :) Al slijten 14" banden wel sneller want ze draaien vaker rond dan een 15".
Maar wel een goed idee jleeuw, om de banden goed op te pompen. 4 bar moet wel enkele mm's schelen. Wie gaat het uitproberen?
 
Bovenaan Onderaan