"Afwijkende" linkse xenonkoplamp bij S3C

PeterVdL

Nieuw lid
Hallo, ik heb een probleem met de koplampen van mijn Superb III van september 2016 (Combi DSG 1.6 tdi met xenonlampen en dynamische bochtenverlichting = meesturende koplampen).

De linker koplamp vertoont afwijkingen, deze schijnt met momenten teveel naar links en het lichtbeeld vertoont dan een donkere onverlichte vlek in het gezichtsveld rechtdoor. Ik probeer de droge feiten even op te sommen:

- in stilstand, bij starten, staat de linker lamp correct rechtdoor

- tijdens het rijden, vanaf een snelheid rond de 40 km/h, draait de linker lamp plots duidelijk naar links, en blijft meestal zo staan

- bij het volledig tot stilstand komen, gaat de linker lamp zich na een vijftal seconden spontaan terug rechtdoor plaatsen, dit kan je duidelijk zien op de filmopnames!

- het beschreven verschijnsel is ook van toepassing op het dimlicht, zelfde scenario, rechtdoor stoppen en blijven staan, na 5 seconden zie je het dimlicht van links terug naar rechtdoorstand komen. Logisch aangezien dit één geheel vormt. Dus in principe, éénmaal de lamp wegschijnt blijft dit zo, tot je ergens langer dan 5 seconden stopt.

- dit betekent dat ik rijdend met DIMlicht toch tegenliggers verblind met de linkse lamp, reeds gemerkt aan hun reacties

- deze opnames zijn gemaakt tijdens het rechtdoor tot stilstand komen, dus als de functie meesturende lampen niét actief is.

Binnengebracht bij de dealer, die best wel moeite wil doen om dit uit te klaren.

Heeft iemand ditzelfde verschijnsel vastgesteld bij zijn S3C ? Of wat is jullie idee bij mijn opnames, zie links naar youtube.



Vriendelijke groeten,

Peter (voor de rest zeer tevreden over deze wagen)



https://youtu.be/SqhG4kcW58I

https://youtu.be/fzNY_bNkvB4

https://youtu.be/sINO6hylRec

https://youtu.be/UwXk__COrtE

https://youtu.be/jIHemW-6Wvw

https://youtu.be/J782T57M47g

https://youtu.be/mTiqk-iEayk
 
Duidelijk verhaal.
Zit je stuur soms rechts?In dat geval heb je je een engelse uitvoering in de maag laten splitsen.
Zeker veel korting gehad
 

PeterVdL

Nieuw lid
Bedankt voor het meedenken,

- de reismodus staat niet aan, extra gecontroleerd.
- het probleem is zowel bij grootlicht als dimlicht aanwezig.
- het probleem doet zich voor zowel met 'dynamic light assist' aan als uit (ik dacht dat die dynamic light assist er enkel voor zorgt dat er automatisch wordt geswitcht tussen grootlicht en dimlicht, afhankelijk van tegemoetkomend verkeer, juist?)
- wagen is bij de dealer, de invoerder trekt mijn verhaal een beetje in twijfel en zadelt de dealer (die van erg goede wil is trouwens) op met het zoeken naar een verklaring/oplossing.

Ik kan me niet inbeelden dat ik de enige ben die dit verschijnsel opmerkt.

Advies van de invoerder: dealer moet met de klant (ik) hetzelfde traject afleggen, in een zo identiek mogelijke wagen, in het donker. Gisterenavond dus op pad met de bereidwillige werkplaatsleider (in zijn vrije uren!) die een Superb III combi bijhad, met nagenoeg identieke opties, en waarvan de productiedatum slechts drie weken afwijkt van mijn eigen wagen.

Groot was mijn verbazing toen deze wagen op hetzelfde traject exact dezelfde afwijkingen vertoonde...
Ofwel beeld ik mij alles in (wat ik betwijfel, gezien de reacties hier op de beelden en aangezien de dealer het toch ook wel erg overtuigende filmpjes vond)
Ofwel heeft deze wagen net dezelfde afwijking, juist omdat hij vlak voor of na mijn eigen wagen werd geproduceerd en het een probleem betreft eigen aan een bepaalde productieperiode....

Een jongere wagen zou dus mogelijk dit probleem NIET kunnen vertonen... wie zal het zeggen...
 

blbean

Lid
Balen hoor Peter! Op dit soort klachten en het ge-emmer om het opgelost te krijgen zit niemand te wachten. Verwacht je ook niet gezien de leeftijd van de auto. Wat bedoel je met "invoerder"? Is je Superb uit het buitenland?
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Dit zal te maken hebben met de electronica in de koplamp heb dit eenmalig gezien op een Golf 7 daarbij hebben ze de gehele koplamp vernieuwd om het probleem weg te krijgen.
 

Joske

Forumguru
oftewel D'Ieteren da we zeggen in de Vlaanders

maar ze zijn al even lomp als PON inzake klantbinding...
 

Joske

Forumguru
- het beschreven verschijnsel is ook van toepassing op het dimlicht, zelfde scenario, rechtdoor stoppen en blijven staan, na 5 seconden zie je het dimlicht van links terug naar rechtdoorstand komen. Logisch aangezien dit één geheel vormt. Dus in principe, éénmaal de lamp wegschijnt blijft dit zo, tot je ergens langer dan 5 seconden stopt.
dat doet deze op mijn O3 van 2014 ook hoor :)

als ik ' s avonds thuis kom en even wacht, zie ik mooi de linkerlamp op de garagepoort "centreren", volstrekt normaal voor een xenonlamp.

Alleen dat jouw lichten zo van links naar rechts "zwabberen" is niet echt normaal te noemen... :sterretjes: echter rij ik zelf nooit langdurig met grootlicht op, en het is dan dat het fenomeen zich voordoet als ik het goed gezien heb?
 

reinierh

Senior Member
De linker koplamp vertoont afwijkingen, deze schijnt met momenten teveel naar links en het lichtbeeld vertoont dan een donkere onverlichte vlek in het gezichtsveld rechtdoor. Ik probeer de droge feiten even op te sommen:

- tijdens het rijden, vanaf een snelheid rond de 40 km/h, draait de linker lamp plots duidelijk naar links, en blijft meestal zo staan

- bij het volledig tot stilstand komen, gaat de linker lamp zich na een vijftal seconden spontaan terug rechtdoor plaatsen, dit kan je duidelijk zien op de filmopnames!

- dit betekent dat ik rijdend met DIMlicht toch tegenliggers verblind met de linkse lamp, reeds gemerkt aan hun reacties

Heeft iemand ditzelfde verschijnsel vastgesteld bij zijn S3C ? Of wat is jullie idee bij mijn opnames, zie links naar youtube.
Mijn S3c doe exact hetzelfde maar verblinden met het dimlicht lijkt mij met de xenons bijna onmogelijk. Als je langs een muur rijdt zul je zien dat er een hele scherpe grens zit qua verlichting, en deze zit ver onder de plek waar bij de meeste bestuurders hun ogen zitten. Verder is het draaien van de lampen onderdeel van de actieve verlichting. Waarbij het lichtbeeld afhankelijk is van de snelheid die je rijdt. In de stad een breedt lichtveld, en >140Kmh een heel lang lichtveld. Ikzelf vindt het wel grappig dat de verlichting (linker koplamp) steeds terug komt als ik stil sta. Net als de AFS die links en rechts het grootlicht aan en/of uitzet.
 

Canon-Eye

Forumguru
deze zit ver onder de plek waar bij de meeste bestuurders hun ogen zitten.
De hoogte op de muur ten opzichte van de tegenligger's ogen is natuurlijk totaal niet van belang - het gaat om de hoogte op de muur ten opzichte van de lichtbron.

Simpele vuistregel: als je met het dimlicht aan langzaam op een bakstenen muur afrijdt, mag die licht/donkergrens per 5 meter minder afstand ongeveer 1 tot 1,5 steen stijgen. Dan weet je zeker dat je voldoende ver licht op de weg hebt zonder je tegenliggers te verblinden.
 
Bovenaan Onderaan