Afwijken in bandenmaat

Cordoba

Forumguru
Allereerst de vraag of 14" wel over de remmen past. (andere motorisering kan andere maat remmen betekenen, dus niet passen)
 

Tees

Donateur
185/60R14 geeft een omtrek van 920.4 mm, 175/70R14 (volgens Autoweek de standaardmaat in 14" voor de Rapid, had veen geen zin t gebruikersboekje op te zoeken) geeft 992.6 mm. Das 7.2% minder omtrek, dat vind ik wel vrij fors. Bovendien gaat je teller dan bovenop de 5-10% afwijking die ie normaal al heeft nog eens 7.2% extra afwijking omhoog geven, dat wordt wel héél veel. Ik zou t niet doen dus.
 

Tees

Donateur
Excuus, ik had 14" straal gerekend ipv doorsnede. Maakt wel uit voor het percentage, dus even opnieuw gedaan:
181,36 voor de 185/60 en 188.58 voor 175/70. Dus een verschil van slechts 4%. Wel nog steeds de verkeerde kant op, dat blijft sowieso :jaja:
 

Tees

Donateur
De afrolomtrek @hemi24, daar draait nogal wat om (zoals de afwijking van de snelheidsmeter). En m'n laatste berekening klopt en is idd in centimeters.
 

eriktv

Forumguru
Het betreft banden die slechts voor een weekje wintersport nodig zijn, wat gaat er met de rolomtrek mis als je de snelheid zelf van de navigatie afleest? Het is erg lastig om geschikte tweedehands banden te vinden in de goede maat, de meerverkochte Fabia heeft dus dit soort maten en vele andere auto’s hebben net weer steekmaat 5x112,5.
 

hemi24

Forumguru
@eriktv : het zou helpen als je wat meer info zou geven over de wagen dan alleen "een Rapid".

Doe maar een winterbandje, zou ik bijna zeggen...

@Tees : waarom zou je afrolomtrek berekenen? Diameters kun je net zo goed vergelijken...

Diameter = breedtemaat x hoogtemaat / 50 + velgmaat x 25,4
 

Tees

Donateur
Ok, heb je gelijk in, komt op hetzelfde neer. Maar ik reken uiteindelijk liever met de grootheid waar het direct om gaat.
 

eriktv

Forumguru
Ik typte het gisteravond wat beknopter dan jullie van mij gewend zijn, tijdens een sinterkerstfeestje.

De kern van mijn vraag was of er technisch/juridisch iets fout gaat met deze iets te brede band “volgens het boekje”.

Ik redeneerde zo:
- 14” past
- Bij een grotere inchmaat past tot 215 breed, dus 185 past ook
- wat is dan het feitelijke probleem met rijden?

Als het alleen over de snelheidsmeter gaat is dit praktisch geen probleem, want ze rijden altijd met navigatie erbij. En er staat een mooie set te koop voor een mooie prijs, in de buurt. Ze willen het echt voor eenmalig gebruik voor een weekje. Ze rijden namelijk op all seasons, maar die zijn niet oud genoeg om te vervangen en ook niet nieuw genoeg om comfortabel genoeg naar onze wintersportlocatie op 1.700m+ te gaan.

Het betreft een Rapid (niet spaceback) 1.2TSI (86pk, trommelremmen achter) van april 2013.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb intussen ook wat uitgebreider gezocht en lees dat je technisch vooral rekening moet houden met hoger verbruik en wat trager optrekken. En als alles netjes in de wielkast past moet je alleen nog op de snelheidsmeter letten. Volgens mij goed genoeg voor 1 weekje gebruik. Het zijn gewoon hele nette Vredesteins met zwart staal en goed profiel voor €125, een koopje.

Dut topic geeft wel een mooie vergelijkbare discussie: https://www.skodaforum.nl/forum/i/te-grote-banden-kan-dat-kwaad.35501/

Met online calculators kom ik op een +7,42%, jullie wiskundeknobbel zit dus wel goed :D
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Je vraagt naar banden, verwijst naar 'steekmaat.nl' (die gaat over velgen) en in je startpost geef je bandenmaten op voor verschillende velg-maten??
Als het om complete wielen gaat is elk antwoord hierboven nuttig, als het alleen om banden gaat, moet de eerste vraag zijn: wat is de velgmaat?!
 

eriktv

Forumguru
Volgens mij staat het antwoord daarop hier, Peter:

Er staat een mooie set te koop met 185/60R14, levert dit nog andere problemen op dan een lichte tellerafwijking?

Ik verwees naar steekmaat.nl, omdat daar ook op basis van slechts het kenteken een handzaam overzicht van velg-bandcombinaties staat. En met “set” bedoel ik een set velgen met banden, wellicht dat daar verwarring ontstond.

Kern van de vraag is dus of er bij de 14” set die te koop staat (van een Fabia) met de iets te brede banden (185/60 ipv 175/70) technisch/juridisch iets fout gaat, anders dan een tellerafwijking die voor het ene weekje wordt ondervangen met het aflezen van de snelheid op de navigatie.
 

hemi24

Forumguru
Het betreft een Rapid (niet spaceback) 1.2TSI (86pk, trommelremmen achter) van april 2013.

Toch nog wat info waar we wat mee kunnen: 1.2 TSI met 86 PK, zal motorcode CBZA hebben en dan zou 14" moeten passen volgens onderstaand overzicht:

upload_2021-12-13_17-15-19.png




Motorcode kun je snel achterhalen via kentekencheck op ovi.rdw.nl

upload_2021-12-13_17-18-20.png
 

eriktv

Forumguru
Nog even terugkoppeling: de banden passen prima, marge genoeg, ook bij volledig insturen. Prima setje Vredesteins voor €125 voor een weekje Oostenrijk :thumbsup:. Tellerafwijking nog even getest: 100 op de teller is 95 op Flitsmeister, geen probleem.
 

hemi24

Forumguru
Ruimte bij insturen zal het probleem niet zijn, wel de ruimte tussen remklauw en velg, met name bij balanceergewichten..!
Dat is bij een Up met 14” lichtmetaal al aardig krap…
 

eriktv

Forumguru
De velgmaat is gewoon volgens het boekje, alleen de banden wijken af. En bij deze steelies zitten alleen balanceergewichten aan de buitenzijde. Komt helemaal goed dus :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan