After market Xenon in een Octavia II

elpietro

Nieuw lid
Moet je bij de xenonkit van Navaudio iets speciaal installeren van canbus kabels of niet. Je hebt geen last van storingen op het dashboard?
Ben aan het overwegen om hetzelfde setje aan te schaffen maar wil toch eerst even polsen..
 
M

melkerbout

Je hebt verder niets nodig.
Vergeten foto's te maken maar het is heel eenvoudig.
Koplamp eruit halen, rubberen dekseltje verwijderen. Oude lampje eruit halen.
Het metalen klemmetje wat de lamp op z'n plek houd moet je wel zorgvuldig aanpassen zodat de xenon lamp erin past.
Xenonlamp op dezelfde manier vast klikken als de halogeen lamp, stekkertjes aansluiten en zowel ballast als kabels in de koplampunit leggen. Het is even rommelen maar het moet passen.
Rubberen deksel erop, koplampunit er weer in en starten maar.

Nogmaals de Canbus Xenon met kleine ballast werkt perfect zonder extra kabels. Geen storingen op het dashboard maar wel effe laten afstellen he voor de zekerheid.
Xenon is leuk maar kan ook heel irri zijn voor je medeweg gerbuikers.

heb wel lang getwijfeld of ik het zou doen, wegens eventueel verblinding, storingen in de computer en andere problemen.
Toch een lease auto waar je geen gedoe mee wilt maar nergens last van, in 1 keer werken en helemaal top!

Succes elpietro
 

elpietro

Nieuw lid
Bedankt voor je antwoord. Ik heb dezelfde xenonkit besteld, kwestie van zeker te zijn dat ik geen problemen ga hebben met storingen. Ik ga zeker de lampen erna nog eens laten afstellen zodanig dat deze op de goede hoogte staan.
Ik ben benieuwd naar het verschil :-), laat nog wel iets weten over het resultaat!
 

piair1982

Forumguru
Ik heb het setje voor mijn fabia besteld. How to met foto's zal ik ook maken.

Volgens de leverancier moet de lamp zo in de bestaande fitting passen. Ben benieuwd.
 

elpietro

Nieuw lid
Ik heb juist de Xenonkit Plus pro met kleine ballast aangesloten op 1 komplamp maar de lamp start niet op!
Melkerbout, heb je gewoon de 2 stroomdraadjes van het ballast (blauw,zwart) in de socket gestoken waar de originele lamp inzat (bruin/zwart) of heb je deze gesoldeerd?
Als ik de draden rechtstrees naar de batterij leg start de xenonlamp zonder problemen op. Volgens mij ligt het aan de stomme canbus..
 

Noord26

Forumguru
Solderen is juist niet nodig met deze opzet, niet doen. Anders kun je ook niet zo maar originele H7 lampen terug zetten.

+ en - al omgedraaid gehad direct op de originele stekker?
 

elpietro

Nieuw lid
Was inderdaad plus en min omdraaien ook niet echt logisch die kleuren :-)
Wou is vragen of bij jou het lichtbeeld op de straat compleet egaal is, heb precies bij mij de eerste 2 meter voor elke lamp een donkerder stuk?
Heb de lampen op dezelfde manier erin gestoken met uitsparing naar zelfde kant!
 

MacManiac78

Forumguru
Dat maakt toch niet uit, vanuit je stoel achter het stuur kan je toch ook niet om een hoekje net voor de auto kijken?
 

Noord26

Forumguru
Heb je eerst de scheidingslijn afgetekend van je normale H7 lampen op een muur oid? Daarna pas lampen wisselen (zonder de auto te verrijden) en dan zie je meteen of je lichtbeeld gelijk is gebleven.

Geen idee wat je bedoeld met uitsparing naar dezelfde kant. Er zijn legio aftermarket setjes op de markt namelijk. Zonder foto kan ik er niets over vertellen.
 

elpietro

Nieuw lid
Ja dat heb ik gedaan, het lichtbeeld is hetzelfde gebleven. Ik heb gisteren even zitten zoeken op het net, de positie van de xenonlamp in de projectorkoplamp is blijkbaar van belang. Bij de xenonlamp loopt er een draadje of staafje naar beneden langs de lamp, blijkbaar kan dit een donkere schaduw geven voor de auto als deze verkeerd zit.
Het volstaat om deze om te draaien zodat het staafje langs de andere kant zit in de projectorkoplamp ,en dan zou het weg moeten zijn. Ik ga dit straks even testen, ik hou jullie op de hoogte! projector_lens_light_output_diagram.jpg HID_Xenon_H7_metal_socket_bulb.jpg
 

elpietro

Nieuw lid
Heb de lampen omgedraaid en de zwarte strepen uit het lichtbeeld zijn weg. zie foto's: voor- linker lamp omgedraaid! voor.jpg 1 lamp omgedraaid.jpg lamp.jpg
 

Antera

Donateur
kan de lamp zomaar op zijn kop erin? dacht dat het voetje stond afgedrukt in de koplamp en deze dus niet andersom erin kan?
 

elpietro

Nieuw lid
Als je de originele H7 lamp eruit haalt is de uitsparring langs boven, de xenonlamp moet je juist andersom monteren! Ja kan de lamp gemakkelijk draaien, je moet enkel een pinnetje rechtplooien dat normaal gezien tegen de uitsparring zit. Je zal dit wel zien als je ze probeert te draaien...
Ik moet zeggen heb daarnet 's avonds rondgereden en het lichtbeeld op de straat is perfect nu zonder donkere vlekken..
 

dimi74

Banned
Ziet er goed uit. Morgen ook maar ff een bestelling bij hun plaatsen. Had in mijn vorige auto ook Xenon en dat mis ik nu wel. Iemand trouwens ook bekend met de kwaliteit van radio's die ze daar aanbieden ?
 

floyd2

Forumguru
Staat ie niet wat hoog afgesteld???
Het is moeilijk inschatten maar voor mijn gevoel is de vangrail wel erg aangelicht op best wel een aardige afstand.(schijnt er zelfs overheen)
 

Noord26

Forumguru
Je lichtbeeld is nooit horizontaal. Vanaf het midden loopt het schuin naar rechts omhoog. Dit vanwege verlichting van verkeersborden. Ze staan, zo te zien, goed afgesteld. Links zie je duidelijk dat er boven de weg weinig tot niets verlicht wordt (waar tegenliggers last van zouden kunnen hebben) en rechts naast het midden wordt het wel verricht.

Rijdt je auto maar eens op een muur met je koplampen aan floud2, dan zie je het vanzelf dat het geen horizontale scheiding is tussen licht en donker.
 

floyd2

Forumguru
Nou,ik had in de gaten dat ik in bochten naar rechts tegenliggers toch aardig in het gezicht scheen.
Ook bij een auto die ik inhaal had die bestuurder er last van dat ik in de spiegel scheen.
Heb het geprobeerd met lager te stellen maar dan was het licht aan de linkerkant onvoldoende ver(naar mijn zin)
Daarom heb ik mijn koplampen in de engeland-stand gezet waardoor links net zo hoog als rechts schijnt.(en dat bevalt goed en de medeweggebruikers ook)
 
Bovenaan Onderaan