After market Xenon in een Octavia II

Noord26

Forumguru
Op wegen waar men links rijdt loopt het lichtbeeld ook naar links omhoog. Het gros van de auto's in NL heeft een lichtbeeld dat vanuit het midden naar rechts toe omhoog loopt. Je mist nu een hoop verlichting op verkeersborden langs de kant van de weg. Dat is je eigen keuze om het zo in te stellen, maar geen aanrader. Halogeen of Xenon maakt hierbij niets uit.

11.gif 22.jpg Fotos-0002.jpg
 

floyd2

Forumguru
Het strooilicht alleen is ruim voldoende om borden aan te lichten.
De borden boven de weg worden tenslotte ook niet direct aangelicht met je koplampen.
Maar iedereen moet doen waar ie zich het meeste mee kan vinden zolang een ander er maar geen hinder van heeft.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou,ik had in de gaten dat ik in bochten naar rechts tegenliggers toch aardig in het gezicht scheen.
Ook bij een auto die ik inhaal had die bestuurder er last van dat ik in de spiegel scheen.
Dat is al tientallen jaren zo - namelijk sinds de invoering van het asymmetrische dimlicht. Dat is bedoeld om de rechter weghelft en berm over een veel grotere afstand te beschijnen dan de linker.

Met die hedendaagse felle xenon-pitten komt dit uiteraard aanmerkelijk harder aan dan vroegâh, in de tijd dat we nog gewoon 6-volts gloeiende spijkers voorop hadden zitten (mijn 1970 kever 1200N was m'n laatste daarmee).
 

Noord26

Forumguru
Het strooilicht alleen is ruim voldoende om borden aan te lichten.

Als je strooilicht hebt staan ze niet goed afgesteld. Strooilicht is zeker verblindend voor overige weg-gebruikers. Het is zelfs een Apk-afkeur punt als er geen duidelijke scheidingslijn tussen licht en donker zit. Mij valt op dat borden langs de zijkant van de weg idd vele malen beter opgelicht worden als de borden boven de weg. Maar dat heeft niets met Xenon te maken. Dat is ook met de standaard H7 lampen.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Hij heeft reflector koplampen en die geven meer strooilicht bij inbouw van xenon.

Ik kan het weten. Heb ook een OII gehad en achteraf xenonlampen ingebouwd. Het effect van het oplichten van de verkeersborden was veel groter dan nu het geval is met de lenskoplampen.

Bij de OII had ik ook heel gauw tegenliggers die seinde. Ik had ze standaard ook altijd lager staan. Bij de FII is dat niet nodig. Ik merkte dus ook dat het verschil met het oplichten van de verkeersborden veel minder is nu.
 

floyd2

Forumguru
Ik heb orginele xenon en het maakt niet uit wat je in je koplampen hebt,strooilicht is er altijd en dankzij de fransen is er zelfs een minimum waaraan het ontwerp moet voldoen.(om verkeerstekens aan te lichten)
Bij de lichttests van autobladen wordt ook alles onder 1% strooiilllicht als prima afgedaan waar de meeste merklampen mooi tegenaan zitten.
Op die bovenste foto van Noord26 zie je ook dat boven die strakke lichtlijn de boel (zwak) aangeschijnt wordt.(vooral in de rechterbovenhoek zie je goed het verschil)
 
Bovenaan Onderaan