After market audio passé?

LenK

Forumguru
Nadat een paar jaar geleden de af-fabriek "radio" voor het eerst te zien was, heeft dit fenomeen een flinke opmars doorgemaakt.

Heel veel merken hebben tegenwoordig standaard een apparaat aan boord, wat niet alleen visueel, maar ook functioneel (steeds meer) geintegreerd is in de auto.

Ik verwacht dat de after market radio over niet al te lange tijd helemaal passé zal zijn bij nieuwe auto's.

Waarom ook niet. De fabrikant maakt de hele auto, dus waarom zou dit ene onderdeel daarvan uitgezonderd moeten blijven? De keuze(mogelijkheid) wordt dan uiteraard door de fabrikant bepaald. Maar dat doet ie voor alle andere onderdelen ook. Dat is niks nieuws.

Het technisch en visueel bij de auto horen is natuurlijk voordeel nr. 1.
Maar een heel groot voordeel is ook dat het gilde met de lange vingers er van afblijft.
Wat heeft het voor nut een device te stelen dat maar heel beperkt te verpatsen is. En in diverse auto's is het dermate ingebouwd dat het

Nadeel is dat er in NL BPM over wordt berekend en dat het dus duur betaald wordt.

En ontevredenheid met de keuzemogelijkheden en kwaliteit zal er altijd zijn. Dat is niks nieuws.

higgy

Forumguru
Dezelfde kant, en neem maar aan dat dat uit betrouwbare bron komt, geldt voor navigatie. Die zal ook verregaand en standaard geintegreerd zijn in auto's af-fabriek.

Fabia

† In Memoriam
Heel veel merken hebben tegenwoordig standaard een apparaat aan boord, wat niet alleen visueel, maar ook functioneel (steeds meer) geintegreerd is in de auto.

Ik verwacht dat de after market radio over niet al te lange tijd helemaal passé zal zijn bij nieuwe auto's.

Ik denk het niet, voorlopig zijn de after market radio toch vaak beter van kwaliteit dan de standaard ingebouwde radio. En niet te vergeten ook vaak een stuk goedkoper. Ik heb mijn Skoda radio heel snel de deur uit gedaan en er een veel betere Pioneer voor in de plaats gekocht. Mijn voorkeur gaat toch uit naar goed geluid en niet naar een mooi geintregeerd apparaat waar een slecht geluid in zit.

Abo

Lid
Ik denk het ook niet. Een fabrieksradio is relatief duur en levert bij inruil van de auto niets op. Een aftermarket radio is over te bouwen naar een andere auto. (Gebeurt meestal gratis als je weer een nieuwe koopt) In mijn auto zit een Pioneer die afkomstig was van mijn vorige Fabia.

Om dezelfde reden heb ik dus ook niet zo'n "Via Michelin navigatie" van Skoda. Er wordt tevens links een klein gat in je dashboard gemaakt voor de bevestiging en de voeding van het apparaat. Dit laat je dus niet overbouwen naar een andere auto, er blijft immers een gat in het dashboard zichtbaar bij je inruilauto. Op die manier moet je dus telkens weer een nieuw apparaat erbij nemen als je weer een nieuwe auto koopt. De combinatie van originele autoradio/navigatie voor de Skoda Fabia/Roomster vind ik zeer prijzig en de navigatie is ook nog eens slechts voor de Benelux.

Ik gebruik een "Garmin" navigatie die max. 5 uur op een batterijlading werkt, of anders gebruik ik het meegeleverde snoer voor de 12 volt aansluiting. Dat er dan een kabel door mijn auto "loopt" neem ik maar voor lief. Updates van het apparaat haal ik wel van het internet zodra Garmin Nederland een update aanmeldt.

LenK

Forumguru
Of je het nu wel of niet wil, tegenhouden lukt je niet als de trend doorzet.

En over duurder: als je auto alleen maar mét audio verkrijgbaar dan heb je er al voor betaald en gooi je dat apparaat dan weg? Verkopen lukt niet als iedereen met jouw type auto al af-fabriek van merk-specifieke audio voorzien is.

Het wordt in ieder geval allemaal wat simpeler.

cvegreen

Forumguru
Het is inderdaad mooier als het af fabriek ingebouwd is , u dash loopt dan mooi door en de radio/navigatie is mooi geintegreerd dat het 1 geheel vormt , maar als die radio/navigatie stuk gaat lig je bij mijn vrouw haar vectra een een bedrag van maarliefst 2000€ wat ik dan extreem veel geld vind . Je kan voor de helft een mooie aftermarket radio kopen en een navigatie zoals een garmin met europa lijkt mij . Veel goedkoper en naar mijn bescheiden mening ook nog eens beter , want de kwaliteit is niet echt van z'n super te noemen en dat voor zo'n hoog bedrag.

Alles werkt optimaal met een af-fabriek radio.
Met een after-markt radio is dat nogal eens afwachten, stuurbediening en een extern schermpje.
Als het geluid niet goed genoeg is koop je een versterker en laat je die inbouwen, kan ook vaak gratis bij de aanschaf van een nieuwe auto (daar praten we hier toch over).
Ik heb vroeger een pioneer gekocht van ruim Fl1500,00 (ja zo lang geleden al) en die ligt op zolder een beetje te verstoffen en dat is ook zonde.
Een after-markt radio wil ik na 3 to 4 jaar ook niet meer, dan wil ik toch vaak weer een nieuwe.

Dutch4x4

Senior Member
Maar een heel groot voordeel is ook dat het gilde met de lange vingers er van afblijft.

Voor mij de belangrijkste reden. Perfect als je toch geen audiofiel bent.

En voor wat betreft het argument van Abo: een fabrieksradio is tegenwoordig steeds vaker standaard, waardoor een aftermarketradio juist meer kost. Je moet betalen voor het apparaat zelf en voor de DIN-ombouw en ik denk dat bij doorverkoop het ontbreken van de fabrieksradio steeds vaker een negatief effect op de inruilwaarde zal hebben.

EdK

Forumguru
Of je het nu wel of niet wil, tegenhouden lukt je niet als de trend doorzet.

Wie bepaald de trend ?? Ben bang dat wij dat met zijn allen zijn , want klant is koning !!
Dus als er genoeg mensen blijven die hun eigen radio cd navigatie speler willen inbouwen dan kan een fabrikant wel iets willen maar dan zal hij toch water bij de wijn moeten doen !

Want als wij bij nieuwkoop met zijn allen blijven zeggen dat je dat ding van hun er niet in wil hebben en er dus geen cent extra voor wil betalen om het te laten vervallen , tja dan zal een fabrikant echt wel luisteren !!

Kijk als er nu kwaliteit ingezet wordt dan zal een ieder er mischien minder problemen mee hebben maar zolang het toch een sluitpost blijft bij de fabrikant en je er dus een bagger apparaat inkrijgt dan kunnen ze het schudden !!

cvegreen

Forumguru
Dutch4X4 Je hebt daar natuurlijk wel een punt dat een auto met een af fabriek radio bij het grote publiek meer geëerd wordt dan dezelfde wagen met een aftermarket radio erin. Ik vind het ook mooier staan , maar ik vind die radio's meestal zo prijzig . Bij een fabia kost het hier in Beligië 320 € voor radio cd ,mp3 Ik vind 320€ voor een radio cd-mp3 erg prijzig . Ok die past dan perfect in het interieur , maar wel heel duur vind ik . Voor max 100€ heb je al een radio cd-mp3 . Bekijk het anders maar eens bij Ron devries je hebt voor max 100€ al een keuze uit 19 radio cd-mp3 speler. Je kan natuurlijk duurder gaan , dat kies je dan zelf. Of gaan voor de af fabriek radio . Enkel finacieel gezien vind ik een af fabriek radio erg duur.

Dutch4x4

Senior Member
Tja, een mp3-radio zou ik niet eens hoeven, want dat schijfjes branden was ik helemaal zat (tenzij het een radio is met usb-ingang). Dan liever een gewone fabrieksradio met - en daar is de auto-industrie met een inhaalslag bezig - een goede integratie voor een mp3-speler, dus ook met stuurbediening etc. Beide behoren tegenwoordig steeds vaker tot de standaarduitrusting.

Het houdt vanzelf op met de aftermarketradio's zodra je moet gaan bijbetalen om het fabrieksspul eruit te halen. Ook het aanpassen van aftermarketradio's aan de kabelboom van auto's wordt steeds lastiger (gemaakt).

Fabia

† In Memoriam
Maar ik moet bekennen dat als ik de nieuwe Fabia koop ik wel de fabrieksradio Dance zou nemen. Maar dat komt omdat je daar de parkeersensoren op kan aansluiten en er een aansluiting is voor je Ipod.

Abo

Lid
Ik heb bij aanschaf van mijn nieuwe Roomster de Dance radio wel overwogen, maar dit vergde een extra investering van € 435,00. De dealer bood aan om mijn nog uitstekende Pioneer gratis over te bouwen. Op de inruilprijs van mijn Fabia Combi had dit geen gevolgen. Een kwestie van keuze dus.

cvegreen

Forumguru
Als je een wagen koopt en het zit er standaard op , dan zou ik het er ook niet uithalen om er een aftermarket radio in te stoppen. Die radio's voldoen meestal toch aan eisen van de modale gebruiker. Daar hoor ik ook bij .

Olaf

Lid
Zolang je voor een Stream nog steeds € 500 mag bijbetalen kan ik mij voorstellen dat er genoeg mensen zijn die een aftermarket radio nemen.

van_der_P

Senior Member
Maar ik moet bekennen dat als ik de nieuwe Fabia koop ik wel de fabrieksradio Dance zou nemen. Maar dat komt omdat je daar de parkeersensoren op kan aansluiten en er een aansluiting is voor je Ipod.

Maar tegen welke prijs radio Dance 435 euro plus parkeersensor 345 euro. Bij elkaar 780 euro dat is duur, ben benieuwt hoeveel Fabia/Roomster kopers deze optie erbij nemen.
Misschien in twee keer in de eerste auto de radio en in de volgende auto de parkeersensor

Bovenaan Onderaan