Afstand van de ACC

MY00

Senior Member
Ik zie dat het andere bericht is gesloten mbt de afstand welke de ACC houdt.
Onderstaand de foto welke mijn zoon heeft genomen tijdens het rijden met 100 kilometer per uur en de ACC stand op het dichtstbij.
Persoonlijk vindt ik dat het een vertekend beeld geeft. Maar als je gaat tellen met in gedachte dat op Nederlandse autosnelwegen bij de onderbroken streep tussen de rijstroken, de afstand tussen twee strepen 9 meter, en de streep zelf 3 meter lang. Kom je op een meter op 30 a 35 uit. Indien ik dan na de berekening/verklaring van @Canon-Eye kijk is dit best weinig.
afstand.jpg
In het andere topic ging het er over dat men de afstand erg veel vond. Zou het per auto kunnen verschillen?
PS. Mocht mijn berekening niet juist zijn, laat het dan even weten.
 

Captain Hook

Forumguru
Ja, de afstand is eigenlijk te gering. (bij 100km/h = 50 meter tussen afstand)

En nee, in de praktijk rijden velen veel dichter op elkaar... :pieker:
 

Tees

Donateur
Ik denk dat je berekening aardig klopt, ik zou de afstand (op basis van de andere autos die er rondrijden en autolengtes) ook daarop inschatten.
En 100 km/u is zo'n 28 m/s, dus 2 seconden afstand (wat ze altijd adviseren) zou ruim 50m moeten zijn.

Dus de ACC houdt in de kortste afstandssetting minder afstand aan dan geadviseerd. Maar ik betwijfel hoeveel mensen deze afstand ook daadwerkelijk aanhouden op de snelweg. Ik rij met vrij veel afstand, en houd dit ook niet aan als t wat drukker is. Simpelweg omdat er dan continu andere auto's tussenkruipen, waardoor ik telkens van m'n (niet-adaptieve) CC af moet om weer voldoende afstand te maken.

Maar als t rustig is, dan hou ik bij voorkeur deze afstand wel aan, lekker bijtijds naar links om in te halen en ruim na de ingehaalde weer naar rechts. Ontspannen én veilig.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Voor mijn huidige auto (sinds kort een Hyundai Ioniq 5) staat in de manual:
Bij een rijsnelheid van 90 km/h (56 mph), wordt de afstand als volgt gehandhaafd:
Afstand 4 -ca. 52,5 m (172 ft.)
Afstand 3 -ca. 40 m (130 ft.)
Afstand 2 -ca. 32,5 m (106 ft.)
Afstand 1 -ca. 25 m (82 ft.)
Ik heb 'm eigenlijk altijd op '3' (~40 meter) staan en dat is net te weinig, maar voor heel veel medeweggebruikers toch nog teveel.
Nog teveel mensen denken dat die ruimte voor hen voldoende is.
 

Antera

Donateur
Bij witte auto’s is de afstand vaak iets groter dan bij donkere auto’s is me opgevallen.Maar de afstand moet veilig zijn en dan word er altijd wat extra marge ingebouwd,
 

Pindasaus

Forumguru
Dus de ACC houdt in de kortste afstandssetting minder afstand aan dan geadviseerd.
Zou het met de reactietijd te maken hebben? Die 2 seconden is bedoeld voor bestuurders in het algemeen. Als de auto geen ACC heeft en de voorganger stapt op de rem, gaat er een seconde reactietijd af voordat de volgende bestuurder begint met remmen. Of 2 seconden als iemand niet oplet. ACC kan bijna meteen remmen.

Skoda heeft het zelf over een volg'afstand' van 1 tot 3,6 seconden. Dat eerste past bij het bovenstaande voorbeeld.
https://www.skoda.nl/nieuws/100-kmh-laat-je-niet-flitsen-adaptive-cruise-control-helpt/ zei:
De afstand tot je voorligger wordt gemeten in seconden en kan in vijf standen worden ingesteld. Van ‘Zeer klein’ (1 seconde) tot ‘Zeer ver’ (3,6 seconden).
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Geen gekke gedachte wat mij betreft @Pindasaus! Dan vraag ik me nog af of de ACC / Front Assist ook serieus hard remt als ie doorheeft dat de auto voor je ook hard remt? Heb er geen ervaring mee, dus ben wel benieuwd :)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Geen gekke gedachte wat mij betreft @Pindasaus! Dan vraag ik me nog af of de ACC / Front Assist ook serieus hard remt als ie doorheeft dat de auto voor je ook hard remt? Heb er geen ervaring mee, dus ben wel benieuwd :)

Dat doet het systeem zeker. Zijn zogenoemde ADAS systemen. Interessant om op te zoeken wat er tegenwoordig allemaal op en aan een auto zit:)
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Een paar weken terug is mijn O4 voor onderhoud geweest en ook een terugroepactie gehad. De 1941 update had ik al eerder gehad. Verder hebben ze een regeleenheid vervangen. Geen problemen meer sinds die tijd maar ik heb wel de indruk dat de minimale ACC afstand groter is geworden en dat ik vaker front assist paniek berichten krijg op een moment dat ik nog relatief rustig im mn stoel zit.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Das een goeie, op de handle heb ik de minimale afstand gekozen, of bedoel je ergens in het menu? Zal eens zoeken.
 

hemi24

Forumguru
Kijk dan maar even na, waar de settings in het menu op staan ingesteld…
Voor zowel ACC als ook voor de front assist.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
in het menu kan ik niets anders vinden dan aan en uit zetten van de verschillende systemen en de minimale afstand van de ACC, die staat op de minimale setting. Denk dat het toch door de update komt.
 
Bovenaan Onderaan