Afslaan bij starten (warme motor)

Jorus

Donateur
Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik een eind heb gereden met mijn auto, ergens parkeer, paar minuten/kwartiertje later weg wil en hij óf helemaal niet wil starten óf start en weer uitvalt.
Een keer kreeg ik hem helemaal niet meer aan en toen heb ik hem met mijn jumpstarter weer aan de praat gekregen.
Vandaag zelfde probleem alleen startte hij toen wel maar viel langzaam weer uit. Daarna weer gestart en met wat gasgeven aan de praat gehouden en snel weggereden.

Het is dus echt bij het starten, voor een stoplicht heb ik het (nog) niet gehad.

Ik ga proberen, als het weer gebeurt, om hem uit te lezen maar tot die tijd iemand enig idee wat dit kan zijn?

Het gaat om een 1.2 tsi, accu is half jaar oud en de bougies zijn een jaar geleden vervangen.

Tees

Donateur
Klinkt mij alsof er iets (erg) mis gaat in de brandstoftoevoer. Kan ook nog de luchttoevoer staan, maar dan zou ik eerder verwachten dat ie eerst af en toe onrustig zou gaan draaien.

Maar waarom dat dan alleen bij het starten met een warme motor gebeurt... De motor slaat dus soms niet aan en soms wel maar dat ie dan kort erna weer uitvalt? Geen foutlampjes oid?

Kan zitten in een van beide brandstofpompen, of in het filter. Daar zit een terugvoersysteem in, als die niet goed werkt kan t onder bepaalde omstandigheden ook problemen geven. Dat filter is goedkoop te vervangen en goed toegankelijk.

Jorus

Donateur
Klopt, nu moet ik ook eerlijk zeggen dat hij best stil is en ik soms ook niet hoor of hij nu wel of niet aan is. Maar inderdaad 1x wilde hij helemaal niet starten en vandaag wel starten maar ging hij ook weer uit.. Dat is overigens vrij snel na het starten al want wegrijden lukt niet. Lukte alleen met gas geven na het starten.

Is dat uit te lezen met die brandstoftoevoer? En alleen als het probleem zich voordoet of zou die dat nu ook aan moeten geven in principe? Kan het van de week sowieso wel even proberen dan.

Kan ik het toerental wellicht ook in de gaten houden of dat ik ergens anders op kan letten om het euvel te achterhalen?

Tees

Donateur
Ik ben bang dat je met gewoon fouten uitlezen niet direct wat gaat vinden, maar tis wel het proberen waard. Anders moet je met logs aan de slag, maar dan moet t wel te reproduceren zijn natuurlijk. Tis lastig diagnosticeren als t niet altijd gebeurt maar slechts af en toe.

Jorus

Donateur
Obdeleven heb ik altijd bij me dus misschien lukt het daar mee en lees ik hem uit als het weer gebeurd.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag, anders wordt vervolgd...

• Leuk
Waarderingen: Tees

Jorus

Donateur
Uitgelezen en dit kwam er uit:

Foutcode: P017200 en P223700

Dit gegoogled en resultaat het kan van alles zijn . Binnenkort maar even een afspraak maken.
Afspraak staat inmiddels. Wordt vervolgd..

Laatst bewerkt:

Jorus

Donateur
Nee, maar nu net wel geprobeerd maar ik kan hier geen chocola van maken helaas. Misschien omdat ik de codes van de obdeleven heb en niet vcds.

Tees

Donateur
De codes zijn heel helder hoor, de motor loopt (veel) te rijk, en blijkbaar dusdanig dat de motor afslaat. En dat het 2 codes zijn met dezelfde boodschap is ook wel zo prettig.

Ik acht de kans het grootste dat er ergens een luchtlek zit, waardoor er minder lucht in de motor komt dan de ECU denkt. En dan heb je dus een te rijk mengsel. Blijft de vraag waarom dat dan alleen gebeurt tijdens het starten bij warme motor. Of het gebeurt altijd en alleen onder die omstandigheden is het dusdanig dat de ECU het niet gecorrigeerd krijgt.

Ben benieuwd wat de garage vindt.

Tees

Donateur
Eerlijk gezegd acht ik die kans niet zo groot. Kan wel hoor, maar bij Gerrit Speek zijn de oorzaken altijd in volgorde van waarschijnlijkheid genoemd. En de lambdasonde staat vrij laag.

Tees

Donateur
Oei, mijn fout, ik had P2273 opgezocht, dat is Lambda-sonde: te rijk. Voor P2237 ben ik het helemaal eens dat de lambdasonde de eerste verdachte is. Of de bedrading.
En die veroorzaakt dan zeer waarschijnlijk ook het te rijk lopen.

Tees

Donateur
Grote kans hoor. Lambdasondes zijn wel relatief duur, meestal rond de €200. Ik zou wel adviseren een A-merk, of in geval van lambdasondes misschien zelfs origineel te gebruiken. Zijn gevoelige dingetje namelijk en het gaat niet altijd goed met een niet-originele.

Jorus

Donateur
Zo dan! Hoop maar dat dat incl montage dan is. Bij win parts staan ze er op van Bosch en febi voor 50-100 euro. Nou ik zie wel wat ze zeggen het is niet anders.

Tees

Donateur
Reken maar de Winparts prijzen x2 bij een garage. Ik installeer zelf altijd Bosch, Febi blijf ik liever weg van voor electronica. Dus uitgaande dat die €100 voor Bosch gold, zal de garage wel €200 rekenen. Half tot heel uur werk erbij, kom je zo op €300 uit.

Bovenaan Onderaan