Afscheid van de Greenline

peperskoda

Forumguru
Na ruim 2 jaar te hebben genoten van de GL is voor mij de tijd weer gekomen om afscheid te nemen. Ik heb er bijna 60.000km met veel plezier ingereden. Waarom dan toch nu afscheid nemen? Ik heb voor deze GL een Roomster gehad. Deze buitengewoon onderschatte auto heeft een heleboel ruimte en andere gemakken die ik eigenlijk steeds meer ging missen. Mijn kinderen zijn nog volop aan het groeien en hebben graag veel beenruimte, niet dat de GL een krappe auto is evenwel heeft die gewoon minder ruimte op de achterbank, zie daar de roep om weer een Roomster. Nu was ik al een tijdje aan het neuzen naar een leuke aanbieding op een Roomster, maar ik ben niet zo van de actiepakketjes waar ik geen waarde aan hecht. Ik heb liever klinkende munt. Na veel zoeken en overleggen toch weer bij mijn eigen dealer terecht gekomen en daar een geweldige aanbieding kunnen scoren me als resultaat dat er over een paar weken een splinternieuwe Roomster voor de deur staat die vrijwel alles heeft wat ik wil in en aan een auto.
Nu was ik dus al een tijd op zoek en ben zelfs bij diverse andere merken geweest om daar te kijken naar voertuigen in dezelfde klasse als de Roomster. Ook heb ik nog enkele andere Skoda dealers met een bezoek vereerd. Wat mij tegengevallen is is dat de restwaarde van de GL door autohandelend Nederland al op een bijzonder laag pitje is gezet. Ik vraag altijd aan een verkoper hoe hij zijn inruilprijs heeft samengesteld en daar kreeg ik na wat doorvragen eigenlijk steevast het antwoord dat "de handel" een bod op de auto heeft gedaan. Daar zat maar weinig verschil in is mij opgevallen, de biedingen van de handel voor mijn GL met vrijwel alle opties behalve navigatie en stuurwielbediening zaten allemaal tussen de 6500 en 7500 euro. Daar ben ik toch wel van geschrokken. Bij navraag naar het waarom van dergelijke lage biedingen was het antwoord: We worden op dit moment al dood gegooid met dit slag auto's en we kunnen ze aan de straatstenen nog niet kwijt en voor de export zijn ze nog niet interessant want er zat geen BPM op en dus kunnen ze het resterende deel niet terug vragen waardoor de prijs nog te hoog ligt. Al met al een scenario waardoor ik eigenlijk al min of meer had besloten deze auto maar eens langer in mijn bezit te houden. Toen ik nog eens bij mijn dealer kwam voor een kleine storing aan de GL raakte ik nog weer in gesprek met de verkoper en deze gaf aan misschien een toch wel scherpe aanbieding te kunnen doen. Het resultaat van dat gesprek is dus dat ik de deur uitgewandeld ben met een koopcontract in mijn handen voor een nieuwe Roomster die nog in 2012 van een kenteken zal worden voorzien en een korting waar ik zéér tevreden mee ben(en wat kortingen betreft ben ik wel eens uitgemaakt voor een rupsje nooit genoeg)
 

Noord26

Forumguru
6,5 a7K voor je GL als inruil? Ik ben toevallig gisteren eens wezen buurten als in ruil op een auto van 18K. Daarop deed onze GL (ook 2 jaar oud, minder opties als de uwe en 44Dkm gelopen) 13K. Was wel bij de eigen dealer moet ik zeggen. Hoe komen bedrijven er dan op op 6,5 a 7K te 'bieden'?

Roomster blijft een ongewaardeerde auto. Iemand die er niet in gereden heeft voor wat langere tijd kan dat onderstrepen. Welke uitvoering en opties heb je nu gekozen? TSI-tjes zijn super blokjes!
 

Hetzer

Forumguru
mss dat 6,5K wat weinig is.. 13K is wel erg ruim voor een 2 jaar oude GL ( inruilen zou ik zeggen ;))
Mss dat jouw dealer van de auto af wil, waar jij naar kwam kijken ?, dit soort zaken spelen altijd wel mee...

@Peperskoda, leuk dat je weer een Roomster hebt, moet zeggen dat ik mijn ogen ook wel open hou voor een leuke aanbieding, als tweede auto..
Ik blijf ook een zwak houden voor de Roomster!!!!!!!!!
 

Noord26

Forumguru
Het gaat idd om de prijs onder aan de streep, of je nu veel of weinig terug krijgt doet er dan eigenlijk dan niet toe. Ik stond binnen voor een 2e hands Octavia Combi Elegance 1.2 TSI (2011, circa 50Dkm gelopen). Die was ingerolen op een diesel. Denk er nog over na, O3 komt er natuurlijk aan, net als de Rapid. Zal er zeker wel mee te maken hebben dat hij dan van O2 occasions wat af wil. Die zullen wel wat meer ingerolen gaan worden. Persoonlijk ben ik er inmiddels wel een beetje uit dat de voorkeur 2e hands uit gaat naar een SuperB Combi. (verkocht geraakt aan de 1.8 TSI die ik als leenauto had). Mocht het nieuw worden een Rapid of O3..
 

peperskoda

Forumguru
De 6,5 tot 7,5k zijn de basisbiedingen die de dealers(voornamelijk andere als Skoda) krijgen van hun afnemers(de mannen en vrouwen die zo'n ding dan weer verkopen via het universele circuit) daar tellen ze dan een stukje van hun marge en eventuele bijloop van de importeur op en zo komen ze dan tot hun inruilprijs. Mijn inruilprijs is beduidend hoger dan 10k maar niet het bedrag van 13k dat ik in een eerdere reactie las. Daarnaast heb ik nog een hele forse korting gekregen op de Roomster(die overigens nog gebouwd moet gaan worden in de komende week) Uiteindelijk ben ik zeer tevreden over de deal al was het wel een "now or never" aanbod.
 

Noord26

Forumguru
Respect voor de dealer die graag nieuwe auto's verkopen met een scherp aanbod.

We zullen de foto's vanzelf wel zien verschijnen neem ik aan?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vermoed dat je dealer nog wat nieuwe auto's kwijt moet in 2012 om aan een bepaald target te komen.
In deze tijd, zo tegen het eind van het jaar, worden ze wel vaker wat klantvriendelijker op prijsgebied...
 

Tonno

Actief lid
Ik vermoed dat je dealer nog wat nieuwe auto's kwijt moet in 2012 om aan een bepaald target te komen.
In deze tijd, zo tegen het eind van het jaar, worden ze wel vaker wat klantvriendelijker op prijsgebied...

Dat is het ook, als je op het juiste moment komt, heb je gewoon goede handel.
Ze kunnen dan beter 1000 euro verliezen aan de inruil, dan de bonus voor behaalde target voorbij te laten gaan.
 

Tonno

Actief lid
6,5 a7K voor je GL als inruil? Ik ben toevallig gisteren eens wezen buurten als in ruil op een auto van 18K. Daarop deed onze GL (ook 2 jaar oud, minder opties als de uwe en 44Dkm gelopen) 13K. Was wel bij de eigen dealer moet ik zeggen. Hoe komen bedrijven er dan op op 6,5 a 7K te 'bieden'?

Roomster blijft een ongewaardeerde auto. Iemand die er niet in gereden heeft voor wat langere tijd kan dat onderstrepen. Welke uitvoering en opties heb je nu gekozen? TSI-tjes zijn super blokjes!

Als je verstandig bent, alsnog zaken gaan doen.
 

Fabia

† In Memoriam
Toch weer terug naar een Roomster. Tsja als je er eentje gehad hebt dan ben je overtuigd van de kwaliteit van een Roomster. Ik blijf ook een zwak houden voor een Roomster. Misschien ooit nog eentje in de toekomst als opvolger van mijn Fabia.
 

Noord26

Forumguru
Als je verstandig bent, alsnog zaken gaan doen.

Verstand zegt niet doen, maar het hart zegt wel doen. Kreeg zelfs nog een belletje of ik niet interesse had in een 2011 Superb Combi Elegance 1.8 TSI (full-option muv DSG); kost incl aflevering en metallic lak over de 40K nieuw.. Ga ik er een bouwjaar op voorruit, maar de auto heeft wel een kleine ton gelopen, ipv de halve ton van de GL. Prijs was vergelijkbaar met de Octi 2 Combi waar ik voor langs kwam. Dan maar iets meer km's dacht ik bij mezelf.. En wat is zo'n open dak in een SuperB ook geweldig.. Toch maar eens serieus gaan babbelen.

Een roomster heeft ook niet echt concurrentie van andere merken/modellen?
 

peperskoda

Forumguru
@Noord26: Je hart volgen is het beste wat je kunt doen, al is je verstand gebruiken soms ook niet onaardig......
 

Noord26

Forumguru
We leven maar 1 keer (persoonlijk hang ik momenteel meer richting 'het 'hart'), denk dat je met je nieuwe Roomster nog het beste van 2 werelden (hart/verstand) hebt gescoord om eerlijk te zeggen. ;)

Als ik de vrouw in deze SuperB ga laten rijden weet ik dat hij over een week op de stoep staat. :eek:

Wanneer krijg je de Roomster precies peper?
 

peperskoda

Forumguru
De Roomster wordt in de komende week gebouwd en is dan een week later bij de dealer. Aflevering zal wel plaats vinden in de eerste volle week van december. Ik moet nog wel ruimte maken in mijn agenda om de Roomster zelf te poetsen(ik ben niet zo'n fan van de poetsers van de dealer.......) Ben ik wel een dagje zoet mee want ik hou van een auto waar de glans vanaf spettert.
Als jouw vrouw daar gevoelig voor is dan wachtte ik daar geen dag meer mee, dan liet ik haar lekker even rijden en maakte mezelf blij met de Superb. Gezien je inruilprijs denk ik dat dat helemaal niet verkeerd is, de GL zal nog harder gaan kelderen het komende jaar want over een paar maanden staat de hele handel vol met milieuvriendelijke diesels van particulieren die zo'n auto zonder de MRB vrijstelling nooit zouden hebben gekocht.
 

Noord26

Forumguru
Dat is een snelle levering. Ik heb altijd begrepen dat er wel een aantal weken tussen productie en aflevering kan zitten? Ik neem aan dat je hem in 2012 op kenteken moest zetten?

Poetsen was bij mijn GL ook niet optimaal. Heb tot 2x toe daarom gratis een nieuwe gepoetste auto gekregen (samen met een beurt). Vooral omdat de ramen aan de binnenkant vet waren (heel fijn als de zon erop staat) en de rubbers aan de buitenzijde wit aan het uitslaan waren. Van mij mogen ze blijven poetsen tot het perfect is, je betaald er goed geld voor.

En wat inruilprijs betreft heb je helemaal gelijk, wellicht is dit het juiste moment om een GL in te ruilen. Nu doen ze het nog goed qua inruilprijs. Er zullen er straks een hoop ingerolen gaan worden en zal de prijs behoorlijk dalen als inruiler.
 

Rallye

Forumguru
Toch gek dat men verwacht dat zoveel mensen hun Greenline terugbrengen zodra ze MRB moeten betalen. Natuurlijk betaal je het dieseltarief, dus wat hoger, maar je hebt geen BPM betaald (dus zelfs je navigatie en matallic lak waren goedkoper dan voor degenen die wel BPM betaalden). En dan straks inruilen terwijl de prijzen op een dieptepunt liggen. Dat lijkt me niet erg rationeel....

Waarbij ik mij overigens realiseer dat mijn keuze voor een RS deels ook irrationeel is. Maar dat is een andere irrealiteit dan je auto (gekocht omdat -in ieder geval deels- omdat die zo goedkoop is) inruilen op het duurste moment. Je weegt toch de kosten van de inruil en de extra MRB tegen elkaar af?
 

Noord26

Forumguru
Of je nu €720,- betaald aan MRB voor een benzine (in mijn geval SuperB 1.8 TSI) of €1004,- aan MRB voor de GL, ja dat heb je er al heel snel uit.

Nu inruilen of nog een aantal jaren blijven rijden is idd een logische keuze. Inruilen aan het einde van volgend jaar is niet logisch.

Uiteindelijk gaat het toch om het bedrag onder aan de streep, ongeacht of je nu wel of geen BPM heb betaald (alsmede niet op de accesoires); wat je inruilt en wat je er voor terug krijgt.. Moeten de dealers niet met van die enorme leuke voorstellen komen aan het einde van het jaar..
redface.png
 

peperskoda

Forumguru
Het is een feit dat er nu al meer dan gebruikelijk jonge dieselauto's worden ingeruild waarvoor geen BPM en MRB verschuldigd was. Er gebeurt in feite nu hetzelfde wat ook met de Honda Civic Hybride is gebeurd, daarvan liggen de prijzen ook op de bodem enerzijds omdat het aanbod nu groot is en anderzijds omdat de voordelen die zo'n auto had zijn verdwenen. Gebruikt kopers willen niet de nadelen van een dergelijk voertuig en laten deze dus massaal links liggen als ze een andere auto gaan kopen. Er speelt ook nog een groot deel emotie mee in dit verhaal, zowel bij koper als verkoper spelen onderbuikgevoelens een rol bij het al dan niet verwerven van een dergelijk voertuig. Handelaren willen zo weinig mogelijk risico lopen en proberen het risico dat ze lopen te verlagen door erg lage inkoopprijzen te hanteren. Voor mij was van doorslaggevende betekenis dat de korting die ik kreeg dermate hoog was dat deze de volledige BPM op de Roomster omvatte alswel een groot deel van het nog te genieten belastingvoordeel op mijn GL. Daarmee was mijn keuze snel gemaakt en wordt de Roomster de 74e auto die mijn mobiliteitsbehoeften mag vervullen.
 

jos_br

Actief lid
Ik kan me goed voorstellen dat de GL en andere HB vrije auto's nu massal gedumpt gaan worden. Vooral door mensen die ongeveer 7000km per jaar rijden en de GL gekocht hebben vanwege de HB vrije status en een (vermeend) laag brandstofverbruik. I.m.o. heeft de TS een goede keus gemaakt en een auto aangeschaft die nog enige restwarde behoud. Dat alleen al zou een goede reden kunnen zijn deze deal te sluiten, buiten het feit dat er een fijnere motor in ligt.

Jos.
 

peperskoda

Forumguru
Dat vermeende lage brandstofverbruik is mij best meegevallen. Ik heb het bijgehouden over de kilometers(58500km) die ik heb gemaakt en ben uitgekomen op een verbruik van 1 op 25,9. Daar kan ik met geen mogelijkheid ontevreden over zijn. Dat verbruik is natuurlijk wel afhankelijk van hoe je met de auto omgaat en ik ben in het voordeel omdat ik met enige regelmaat verplicht ben een cursus zuinig rijden te volgen. De technieken die ik daar heb aangeleerd pas ik ook toe in mijn eigen auto met bovenstaand resultaat.
Voor wat de restwaarde van de Roomster betreft heb ik de ervaring(want het wordt mijn 2e Roomster) dat die ook flink tegenvalt. Door de prijs die ik nu betaal bouw ik een voorsprong op die me over enige jaren nog wat plezier gaat brengen(hoop ik). Op dit moment staan er al Roomsters van 1 jaar jong te koop voor minder dan 11000 euro's en dat zijn geen 3 pittertjes of erg kale gebakjes...... Nieuwwaarde van die voertuigen is toch een kleine 19000 euro en gezien de vraagprijs is de inkoop toch ruim onder de 10.000 euro en dat is toch een afschrijving van bijna 10.000 euro in 1 jaar. Zoals altijd in de autohandel weet niemand wat de toekomst brengt en dus weet ook niemand wat de restwaarde wordt van een auto. Het is net als met aandelen: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
 
Bovenaan Onderaan