AFS Xenon werkt niet - storing - help!

Eltjo

Forumguru
Sinds het kort heb ik in het display de storingsmelding "No bend lighting (AFS) function".
De lampen branden wel, maar na het contact aanzetten kijken ze niet meer boven-onder + links-rechts en schijnen ze slechts zo'n 5 meter voor de auto. Als het contact een minuut of wat aanstaat dan schijnen de lampen even naar boven en weer terug.
Een maand of wat geleden heb ik een defect stadslampje vervangen en vandaag bleek dat de betreffende rubber afsluitdop onder koplamp lag. Verder is er geen link te leggen waarom het defect is opgetreden. Alle lampen zijn bij mij origineel - geen LED's.

Ik heb de zekeringen naast de deurstijl en die onder de motorkap nagekeken en die leken o.k. te zijn. Ik denk aan slecht contact in een steker bij de koplampen of zo; weet iemand welke dat precies zijn?
Wie kan mij helpen? Alle suggesties welkom!

Uitlezen met VCDS geeft alleen op adres 55 storingen;

Tuesday,20,March,2018,17:06:24:62939
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
VCDS Version: 12.12.0.0
Data version: 20160216

VIN: TMBJE73T8A9034690 License Plate: GL-891-N
Mileage: 208720 Repair Order:


Address 55: Xenon Range Labels: 5M0-907-357-V2.lbl
Part No SW: 5M0 907 357 C HW: 5M0 907 357 C
Component: AFS-Steuergeraet 0142
Revision: 00H04000 Serial number:
Coding: 1376839
Shop #: WSC 35110 377 09999
VCID: 3467FA5B57CEB4BE40B-8061

Subsystem 1 - Part No: ID-L fehlt Labels: ID-55-01.CLB
Component: AFS-Lst.-Modul l ....
Coding: 00000255

Subsystem 2 - Part No: 7L6 941 329 B Labels: 3D0-941-329.CLB
Component: AFS-Lst.-Modul r 0005
Coding: 00000021

6 Faults Found:
02233 - Left Headlight Power Output Stage (J667)
014 - Defective - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11101110
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 6
Reset counter: 180
Mileage: 208349 km
Time Indication: 0
Date: 2027.14.05
Time: 09:11:16

Freeze Frame:
Voltage: 14.20 V
Speed: 20.8 km/h
ABS 1

02233 - Left Headlight Power Output Stage (J667)
004 - No Signal/Communication - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11101110
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 6
Reset counter: 180
Mileage: 208349 km
Time Indication: 0
Date: 2027.14.05
Time: 09:11:16

Freeze Frame:
Voltage: 14.20 V
Speed: 20.8 km/h
ABS 1

01042 - Control Module; Not Coded
000 - - - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 180
Time Indication: 0

Freeze Frame:
Invalid
Invalid
Invalid

02656 - Power Output Stage for Left Headlight (J667); Not Coded
000 - - - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 180
Time Indication: 0

Freeze Frame:
Invalid
Invalid
Invalid

02657 - Power Output Stage for Right Headlight (J668); Not Coded
000 - - - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 180
Time Indication: 0

Freeze Frame:
Invalid
Invalid
Invalid

01539 - Headlights Not Adjusted
005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100101
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 180
Time Indication: 0

Freeze Frame:
Invalid
Invalid
Invalid
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Het was/is nogal donker .... Daar dacht ik ook aan, maar waar zit die steker precies?
Ik zie net (https://www.briskoda.net/forums/topic/377422-1st-dissapointment-from-the-local-skoda-garage/) dat een compleet doosje (AFS-Leistungsmodul) met een steker op de koplamp aangesloten wordt.
Wel is het raar dat ook rechts fouten gevonden worden - misschien storing op de comm bus?

Waarschijnlijk moet de koplamp eruit om de daarop aangesloten modules eraf te halen om te kijken naar corrosie in de stekers.
Maar hoe haal je de koplamp eruit?
 
Laatst bewerkt:

avpy

Senior Member
De modules zitten aan de buitenkant.
Er zit een grote zwarte die je los kunt klikken dat is de afs-module. die komt los door de 4 schroeven los te draaen en dan komt hij ook los van de stekker.
De middelste zilver unit is de ballast voor xenon en de buitenste is die van de led-module
Misschien de afs-modules eens omwisselen.
Zou eventueel je hoogte regelsensor bij de achteras niet defect kunnen zijn ??
Anders eventueel eens advies vragen bij @Antera
 

Eltjo

Forumguru
Aan de grillzijde zie ik onder de (stadslicht-)lampbehuizing (bij mijn Pre-FL) een zwarte behuizing op een stekerverbinding. Die zie ik in de lamp als ik aan de grillzijde de rubberen dop eraf haal (zoals ook bij het wisselen van het stadslampje nodig is).
Ik dacht dat dat de AFS module zou zijn omdat de Xenon ballast onder een andere rubber dop achter de lamp zit...
Bedoel je dat je deze AFS? module kan losklikken zonder de koplamp te demonteren?

Bij (mijn) Pre-FL zit overigens geen LED in de koplamp.
Hoogteregel sensoren lijkt mij niet het geval, anders had daar toch wel een storing op geweest denk ik.
 
Laatst bewerkt:

avpy

Senior Member
Dan heb je andere koplampen dan bij mij. Bij mij zit geen module in de lampbehuizing. Ik heb dit type lamp van hella 1ZS 011 314-331
 

Antera

Donateur
Er staat duidelijk dat de module niet gecodeerd is. De reden dat deze zijn codering verloren is durf ik niet te zeggen maar ik zou de AFS module eens opnieuw coderen en kijken what happens. Meteen basic settings doen en kijken of alles weer werkt. Zo niet dan kans dat de AFS module links defect is geraakt meestal door vocht
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

Eltjo

Forumguru
Ik had dat eigenlijk nog niet geprobeerd omdat er ook "004 - No Signal/Communication" staat. Maar ik zal het proberen ondanks dat de monteur zei dat hij er niet "aankwam" (in de zin van programmeren) toen ik vroeg of hij de lampen in de juiste stand had geprogrammeerd voor het stellen van de hoogte.
Ondanks ik geen vochtsporen zie, is het misschien toch ontstaan vanwege de vergeten dop van het stadslampje.....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: avpy

Eltjo

Forumguru
Dit is het probleem;
upload_2018-3-28_20-39-45.png

Er wordt onder coding (zonder iets te veranderen) bij de linker module aangegeven dat er geen communicatie is vanwege b.v. defecte bedrading of module.

Kan er toch nog de juiste data verstuurd worden naar zo'n module om deze te herschrijven of staat deze niet meer open voor communicatie waardoor deze helaas overleden is?
Dit afgezien van communicatie die niet meer mogelijk is door b.v. oxidatie van contacten.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
@Maartenvds : ik heb op de welbekende site gekeken, maar wat bedoel je precies?

Hier een linker die in Roemenië te koop staat aan de onderkant (links bovenaan de voorzijde);
far-xenon-skoda-superb-2-cod-3t1941015b-daf38558bdee096fc3-0-0-0-0-0.jpg

En de bovenzijde van achter gezien;
far-xenon-skoda-superb-2-cod-3t1941015b-eca95558bded077f3c-610-0-1-85-1.jpg


Zo te zien aan de sporen heeft deze ook aardig wat vocht meegekregen in de stekers.
 

remcodevries

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde gehad met mijn koplamp, alleen die stopte er helemaal mee. Was door het ontbreken van het rubber veel water in terecht gekomen. Resultaat bedrading, ballast en AFS-module kapot. Ik heb uiteindelijke een gebruikte koplamp incl. AFS en Ballast gekocht en nu werkt het weer perfect.
Als ik het zo zie, is het waarschijnlijk alleen AFS-module, omdat jou lamp nog brand. Echter de kans is groot dat er dan ook water in je ballast zit, die zit namelijk onder de module bevestigd, aan de onderzijde van de koplamp.

De AFS-modules zijn nog wel voor een redelijke prijs op internet te vinden. Om hem te kunnen monteren moet wel je koplamp eruit. Dat kan alleen door het demonteren van de voorbumper.

Ik heb volgens mij de oude AFS-module en ballast nog liggen.Kan er wel een foto van maken als je dat wil.
 

Maartenvds

Forumguru
@eltjo2 Als je hem uitlas kwam hij erop dat er geen communicatie was er was een bepaalde Byte is bit in het menu wat omgezet moest worden. Ik kan even aan degene die mij heeft geholpen vragen of hij nog weet welke het waren
 

Eltjo

Forumguru
@remcodevries & @Maartenvds ; bedankt en heel graag!
@remcodedevries ;volgens mij heb jij ook de kleur amatist purple. Bij mij staat echter blauw op mijn kentekenkaartje dat door de RWD overgenomen is van de Belgische papieren. Was bij jouw ook die rubber dop los? (naast de grill evenwijdig aan de wielen van de auto). Ik kan me zelf wel voor m'n kop slaan dat ik die dop waarschijnlijk vergeten ben terug te plaatsen bij het vervangen van het stadslampje en dat dat de oorzaak van de ellende zou kunnen zijn!!
 

Rainesh

Forumguru
Kans is vrij groot dat het door het vergeten dopje kan komen.....wel klote dat het door iets simpels kan komen.

Nieuwe afs module, opnieuw coden en dan klaar. Je zou eventueel je oude kunnen proberen te redden. Stop het in een zak rijst en zorg dat je de pinnen even schuurt zodat ze weer contact maken. Wel rubbertje erop plaatsen he :)

Niet geschoten is altijd mis.
 

Antera

Donateur
Dit is het probleem;
Bekijk bijlage 66121

Er wordt onder coding (zonder iets te veranderen) bij de linker module aangegeven dat er geen communicatie is vanwege b.v. defecte bedrading of module.

Kan er toch nog de juiste data verstuurd worden naar zo'n module om deze te herschrijven of staat deze niet meer open voor communicatie waardoor deze helaas overleden is?
Dit afgezien van communicatie die niet meer mogelijk is door b.v. oxidatie van contacten.


Je kan de contacten eens opschuren en inspuiten met contactspray kijken of dit resultaat mag hebben maar electronica kan weinig hebben met water erin en als het nu weer gaat werken is de kans dat het vocht de electronica al heeft aangetast aanwezig. Maar wie niet waagt wie niet wint
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

Eltjo

Forumguru
Vandaag de bumper half laten zitten en de koplamp eruit gehaald. Dat ging prima aangezien ik de AFS module al een keer had laten vervangen door hetzelfde type uit een Golf vandaan. Er kon geen basic setting gedaan worden.
De rede om de koplamp nogmaals eruit te halen was dat het nog niet werkte en ik hoopte dat hierin een draadje afgebroken of gecorrodeerd was (internetwijsheid van Audi koplampen met AFS);

Address 55: Xenon Range Labels: 5M0-907-357-V2.lbl
Control Module Part Number: 5M0 907 357 C HW: 5M0 907 357 C
Component and/or Version: AFS-Steuergeraet 0142
Software Coding: 1376839
Work Shop Code: WSC 35110 377 09999
Additional Info: ID-L fe29B AFS-Lst.-Modul l 0004 7L6941329B AFS-Lst.-Modul r 0005
VCID: 3467FA5B57CEB4BE40B-8061
4 Faults Found:
01042 - Control Module; Not Coded
000 - - - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 80
Time Indication: 0
Freeze Frame:
Invalid
Invalid
Invalid
02656 - Power Output Stage for Left Headlight (J667); Not Coded
000 - - - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 80
Time Indication: 0
Freeze Frame:
Invalid
Invalid
Invalid
01539 - Headlights Not Adjusted
005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100101
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 80
Time Indication: 0
Freeze Frame:
Invalid
Invalid
Invalid
02629 - Sensor for Swivel Module Position; Left
014 - Defective - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101110
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 120
Mileage: 220977 km
Time Indication: 0
Date: 2031.14.15
Time: 08:58:56
Freeze Frame:
Voltage: 11.79 V
Speed: 0.0 km/h
ABS 1

De "nieuwe" module wordt in ieder geval gezien en verteld dus dat de sensor in de Swivel module het niet doet.
Deze module zorgt voor de links-recht beweging van de Xenon lamp/lens.
Koplamp intern bekeken en de bedrading vanaf de AFS module connector naar de Swivel motor module Ohms doorgemeten. Alles komt aan op de AFS module stekker en ook een draad op het stadslampje.

Ook een poging gedaan om de hele module eruit te halen. De chrome kap over de lens trok ik hierbij los - shit. Gelukkig m.b.v. 2 verfmenglatjes weer terug kunnen plaatsen. Ik zag geen mogelijkheid om de module eruit te krijgen om te zien of er beweging in de motor te krijgen was.

Bij het aanzetten van het contact hoor je deze motor tikken. Ik ben bang dat sinds de AFS module defect raakte, de swivel motor steeds geprobeerd heeft om verder naar de lamp verder naar links te laten draaien terwijl die al aan z'n einde staat en dat dit nu mechanisch defect is.
De hele handel weer gemonteerd zonder resultaat.


In een oude scan toen alles nog goed werkte zag het er zo uit;

Address 55: Xenon Range Labels: 5M0-907-357-V2.lbl
Part No SW: 5M0 907 357 C HW: 5M0 907 357 C
Component: AFS-Steuergeraet 0142
Revision: 00H04000 Serial number:
Coding: 1376839
Shop #: WSC 35110 377 09999
VCID: 3467FA5B57CEB4BE40B-8061
Subsystem 1 - Part No: 7L6 941 329 B Labels: 3D0-941-329.CLB
Component: AFS-Lst.-Modul l 0005
Coding: 00000021
Subsystem 2 - Part No: 7L6 941 329 B Labels: 3D0-941-329.CLB
Component: AFS-Lst.-Modul r 0005
Coding: 00000021
No fault code found.

Hierin valt mij op dat er voor subsystem 1 en 2 gelijk zijn.
Bij de Golf module (hierboven) wordt echter "AFS-Lst.-Modul l 0004" vermeld.
Moet de AFS module uit de Golf gecodeerd worden? Hoe en wat doe ik fout?
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Ik heb een tijd geleden een (reeds kapotte) xenon lampunit van een S2 gedemonteerd. Is een rechtse unit. Als je een onderdeel nodig hebt kunnen we kijken of deze nog in de gedemonteerde koplamp zit.

Helaas is het mij toen niet gelukt de hele xenon projector te verwijderen zonder de behuizing kapot te maken. Dit maakt het vervangen van onderdelen helaas een stuk lastiger.
 

Eltjo

Forumguru
Goed, alles werkt weer zoals het hoort!
Alleen nog even naar de garage om de basic setting nogmaals uit te voeren voor een lichtkast ipv garagedeur.

Hoe?
Het antwoord had ik mezelf een post eerder al een beetje gegeven: de "nieuw" ingebouwde AFS module heb ik via het AFS-Steuergeraet 0142 gecodeerd.
In VCDS wordt - voor mij niet zo duidelijk in algemene termen - in een ballonnetje gemeld dat je dat zo moet doen. Ook staat er als je een (onderliggende?) module hebt vervangen, je met dezelfde code kan programmeren zodat de onderliggende modules de code overnemen.

Gezien de meldingen "Not Coded" had ik wel verwacht dat er nog gecodeerd moest worden, maar had net verwacht dat "02629 - Sensor for Swivel Module Position; Left" hiermee zou verdwijnen en de lamp steeds naar links gestuurd werd.

Helaas voor Jan Lul gisteren de koplamp gedemonteerd en me suf gestaard en gemeten in het inwendige van de lamp.
Wel wat geleerd en het zelf toch weer gefixed en alles is weer "No fault code found."

Het enige wat is veranderd is dat de "nieuwe" "AFS-Lst.-Modul l 0004" is ipv "005" zoals de oude. Waarom….?

@Highway bedankt voor je aanbod!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan