Afrol geluid na banden wissel

Ja, dat kon ik nog herinneren, maar ze waren helaas bij ons in de buurt al op of niet geweest. Ik was vanmiddag meteen gaan kijken.
 

EdK

Forumguru
gewoon de volgende aanbieding afwachten van Lidl / Aldi en zijn moment sleutels ze zitten nu toch wel goed vast en de volgende wissel is pas in het najaar
 

Cordoba

Forumguru
Als je de wielbouten met een (goede) kruissleutel al niet goed vast krijgt door gebrek aan kracht, lukt het met een momentsleutel ook niet. Of heb je een wielsleutel gebruikt?
Kruissleutel: Kruissleutel.1.JPG wielsleutel: NTC7829.JPG

Bij een wielsleutel, kun je net als bij een momentsleutel maar aan één kant kracht uitoefenen. Bij een kruissleutel, is de truc dat je de bovenarmen gestrekt houdt, en met de ene arm trekt, en de andere arm drukt. Als het gaat om het loskrijgen van een bout, kun je bij een kruissleutel eventueel op de ene kant van de sleutel je voeten zetten, en aan de andere kant trekken (met 1 of 2 armen), de kracht die je dan uit kunt oefenen is zeer fors, en moet bij een personenauto ruimschoots voldoende zijn.

Ik had dus overigens wel gelijk met mijn suggestie dat je wielbouten niet goed vast zaten. Juiste methode om je wiel vast te zetten: draai eerst alle wielbouten van een wiel handvast, als de velg goed tegen de naaf zit, laat de auto dan iets zakken, zodat het wiel op de grond komt, en niet meer draait als je de wielbouten aandraait. Vervolgens steeds tegenover elkaar liggende wielbouten op de velg aantrekken, tot je aan het moment zit, en alle wielbouten hebt gehad. Na een weekje, of 100-200 km rijden, even de wielbouten natrekken om te checken of ze nog op het juiste moment staan (lopen soms wel eens iets terug, na het monteren, als je ze nog een keer natrekt, levert het eigenlijk nooit meer een probleem op)
 

EdK

Forumguru
Cordoba, kruislings aantrekken noemt men dat.
En zodra je éénmaal hebt aangetrokken ( kruislings ) dan is het raadzaam om het een tweede keer meteen nog een keer te doen.
En vaak is het dan zo dat één van de 4 of 5 bouten toch nog een stukje vaster gaan met de moment sleutel.
En inderdaad na een 500Km nogmaals even alle 4 wielen met de momentsleutel nalopen op de 120Nm
 

Cordoba

Forumguru
EdK: ik weet dat het kruislings natrekken heet, maar ik vermoed dat het voor iemand die zijn wielbouten niet eens goed vast krijgt, een term is die nietszeggend is.
 
Ja,.. ik heb die methode "kruislings" wel gebruikt. Zo moesten de bouten ook los. Zo heb ik ook in december mijn winterbandjes erop gemonteerd en toen geen problemen ondervonden. Geen idee waarom ze nu nog vaster konden. Waarschijnlijk ben ik de winter wat kracht verloren :ahum:

Wat ik begreep is dat je met een moment sleutel makkelijker meer kracht kan uitoefenen... of klopt dat niet ?
Gelukkig hebben we inderdaad nog vakboeren. Voortaan weet ik dat ik ze "nog" vaster moet draaien iig.
 

Cordoba

Forumguru
Wat vooral bij lichtmetalen velgen nog wel eens gebeurd, is dat door opwarmen/afkoelen de wielbouten zich wat los werken. Daarom is het van belang om ze later nog een keer na te trekken. Dat opwarmen/afkoelen komt door het weer, motorwarmte en als belangrijkste warmte vanuit de remmen, en weer afkoelen als de auto stil staat of gewoon met constante snelheid op bijvoorbeeld de snelweg rijdt. Overigens bij het losdraaien van je wielbouten: altijd eerst even de wielbouten ietsje losdraaien als de auto nog gewoon op het wiel staat, dan heb je geen last, dat het wiel mee wil draaien, of dat je bij het kracht uitoefenen de auto van de krik gooit. (een kwart slag ofzo lossen per bout is voldoende, dan krijg je de bouten makkelijk los als ie op de krik staat)

Met een momentsleutel is het niet veel makkelijker om meer kracht uit te oefenen, wel is het zo dat je de juiste hoeveelheid kracht uitoefend bij vastzetten en niet hoeft te gokken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik begreep is dat je met een moment sleutel makkelijker meer kracht kan uitoefenen... of klopt dat niet
De "arm" van de momentsleutel is vrij lang en aangezien het moment het resultaat is van Kracht X Arm, heb je om hetzelfde moment te bereiken minder kracht nodig dan wanneer je bv. de standaard wielsleutel (of, zoals in mijn geval vroeger) de doppendoosratel) gebruikt.
Het ingestelde aanhaalmoment (120 Nm of zo) is altijd wel vrij makkelijk te bereiken, maar als door één of andere oorzaak de bouten echt flink vast zitten, biedt de lange arm van de momentsleutel wel een voordeel bij het losdraaien.
 

EdK

Forumguru
zal meer "om en om" zijn, "kruislings" gaat wat moeilijk bij 5 bouten...:grin:




zo'n opmerking had ik nu niet van jou verwacht, jij die altijd zo serieus is !
Maar ook jij weet dondersgoed wat er met kruislings bedoeld wordt......................toch ?
 
Bovenaan Onderaan