Afrol geluid na banden wissel

Beste forumleden,

Ik heb een vraag aan jullie;

Vandaag mijn originele zomerbanden + velg (Premium contact 2) weer op de Faab gezet, omdat ik volgende week op vakantie ga en na terugkomst de winter lekker weer een tijd weg is.
Echter hoor ik nu ineens een afrol geluid van de banden af komen als ik boven de 60 km/p uur rijd.
De banden zijn netjes weer opgepompt, dus daar ligt het niet aan.
Verder had ik bij de wissel van zomer naar winter dit geluid nooit gehoord.
Ook weet ik zeker dat dit geluid niet voorkwam toen ik ze in december gewisseld hebt.

Iets veroorzaakt dus nu dit geluid. Dat een band gecupped is lijkt mij ook sterk, want het is duidelijk van voren te horen en tevens zijn dit niet echt brede banden en was het daarvoor ook nooit.
De banden zijn op dezelfde positie weer terug gezet dus daar ligt het ook niet aan.

Kan het zijn dat ze weer even "in" gereden moeten worden ? Ze hebben de winter in de schuur gelegen, op elkaar gestapeld.

Aan het stuur merk ik niks,... het is alleen het geluid.
Mocht iemand tips hebben dan hoor ik het wel.....

gr Justin
 

EdK

Forumguru
Hoe hebben ze opgestapeld gelegen ?
Op velgenboom of band op band opgestapeld ?

In laatste geval kan ik me voorstellen dat de banden iets zijn vervormd door gewicht van band op band.
Maar ga er maar van uit dat over enkele dagen rijden het afrolgeluid weer minder zal wezen.
 
De banden lagen per 2 direct op elkaar gestapeld.

Dacht zelf ook aan die optie. Echter lagen de winter banden op dezelfde wijze opgeslagen, alleen geen 3 maar 9 maanden op elkaar.
En daarbij was dit geluid niet het geval, maar ja geen band is hetzelfde natuurlijk.

Ik kijk het even een aantal dagen aan.

Wel viel mij op dat bij nadere inspectie van de banden, alle 4 de "premium contact 2" banden dezelfde voegen in een bepaalde rijrichting hebben. Dit in tegenstelling tot de winter banden. Dit houd dus in dat er voor het oog 2 banden de verkeerde kant op draaien. Ik ga er eigenlijk van uit dat deze banden dus 2 kanten op kunnen rollen ?
 

EdK

Forumguru
Zodra je band draairichting gevoelig is staat er op de wang van je band een pijl wat dus de draairichting vooruitrijdend is !
 

turboturbo

Forumguru
Mijn sneeuw- en normale banden hebben ook geen draairichting. Dus inderdaad, het lijkt net of 2 banden de verkeerde kant op draaien. Hoe je ze ook wisselt, je krijgt ze niet anders dan 2 linker banden met een V profiel, en twee rechter banden met een /\ profiel, van bovenaf gezien:

/\---vooras---V

/\--achteras--V

Er staat in alle gevallen hoe de band gemonteerd moet, dus als er geen draairichting op aangegeven staat, moet er 'outer side' staan op de wang van de band aan de buitenkant. Maar omdat je de band op de velg hebt gelaten, ga ik er vanuit dat dat onveranderd is gebleven, en dus al goed zit.

Het voordeel van geen draairichting is wel, dat je de banden kruislings van positie kunt wisselen, zoals in mijn instructieboekje geadviseerd wordt elke zoveel km te doen. Hoewel dat tegenwoordig niet meer gedaan wordt, omdat dat minder veilig zou zijn (veiligheidshalve worden de beste banden altijd achterop gelegd)
 
Ik heb al goed gekeken, maar op de Contact 2 staat geen draai richting vermeld. Aangezien ze van fabriek af al op deze velgen zitten ga ik er dan ook van uit dat ze beide richtingen op kunnen draaien. Ik heb zoals Turbo vermeld dus 2x /\ profiel en 2x \/ profiel

Op de winterbanden staat idd wel een rijrichting aangegeven.

Ook hoor je veel verhalen over banden van achter naar voren wisselen ivm profiel slijtage enz.
Voor is natuurlijk al stuk verder versleten, maar mijn plan was eigen dat zo te laten en dan straks als ze op zijn een nieuw setje voor te monteren. Of doe ik er verstandiger aan om toch achter naar voren te wisselen en zo langer door te kunnen rijden op de banden, met daarbij dus minder profiel op de achter banden ?
 

turboturbo

Forumguru
Of doe ik er verstandiger aan om toch achter naar voren te wisselen en zo langer door te kunnen rijden op de banden, met daarbij dus minder profiel op de achter banden ?
Vanuit veiligheidsoverweging dus niet. En je stelt de aankoop voor nieuwe banden alleen maar uit, het is geen cent goedkoper om de banden te wisselen van achter naar voor en andersom.
Het enige effect van ruilen is, dat je een gelijkmatiger slijtage verloop krijgt over alle 4 de banden over het hele bandenleven.

Als je niet ruilt, doe je bijv. 2 x zo lang met de achterbanden en misschien de helft zo lang met de voorbanden.
 

Sk_Hans

Forumguru
Bandenwissel tussen V+A kan dus handig zijn als je de aankoop van nieuwe banden wilt uitstellen. Bijvoorbeeld omdat je de auto in gaat ruilen.
 

Noord26

Forumguru
@ Just-in-time: staan de banden wel op de juiste spanning?

@ Tuboturbo:

Ik ken geen enkele winterband die niet draairichting gebonden is? Lamellen profiel van winterbanden wil je echt niet omgedraaid erop hebben liggen. Dan valt de sneeuw er niet meer uit, maar rijdt je het steeds vaster in de band. Zomerbanden kunnen idd wel draairichting gebonden zijn, maar hoeft niet. In grote tegenstelling met echte wintersloffen dus.

Mijn Conti winterbanden maken boven de 120 km/h een zoemend geluid. De Conti zomersloffen zijn juist weer fluisterstil. En die liggen ook zo maar 5 maanden opgestapeld op een koude zomer.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord: het probleem bij de TS zat in het geluid bij zijn zomerbanden (Conti premium contact 2), en dus niet met een vaste draairichting.

Als het binnen enkele dagen/100 km rijden, niet beter wordt, lijkt er toch echt iets aan de hand te zijn. Dan is de vraag is het echt afrol-geluid, of toch net even anders. Bijvoorbeeld een onrondheid/hoogteslag van een velg die je niet opgevallen was, voor de wissel omdat je eraan gewend geraakt was, of beschadigd karkas van de band (al eens gezien/gehoord dat dit ook flink afrolgeluid kan veroorzaken). In elk geval als het niet snel verbetert, zou ik bij een goede bandenboer er even naar laten kijken ter controle.
 

andrehj

Forumguru
Om mijn banden gelijkmatig te laten afslijten gebruik ik het onderstaande patroon, wat voor een voorwielaandrijver aanbevolen wordt:
index.107.gif
Zo zit een zomerband dus elke zomer op een andere plek. Tot nu toe werkt dit systeem goed. Mijn S2 rijdt elke zomer slechts zo'n 10.000 km, dan kan dit nog net. Als je meer km's rijdt, moet je eigenlijk halverwege de zomer ook een keertje wisselen.

Bij de winterbanden kan ik niet van links naar rechts wisselen, dus die doen steeds een winter op de vooras, en dan weer eentje op de achteras.
 

turboturbo

Forumguru
^ Zo doe ik het ook.

Ik ken geen enkele winterband die niet draairichting gebonden is?
Bij deze dan aangenaam kennis te maken met mijn Continental Winter contact banden :)
Vraag mij ook niet hoe het zit, maar het is zo. Deze banden hebben enkel een 'outer side' markering.

Maargoed, we driften off topic langzamerhand.
 

Bijlagen

  • Photo%2013-11-11%2013%2040%2036.jpg
    Photo%2013-11-11%2013%2040%2036.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 85
Vandaag weer een stuk gereden.

Het is iets anders dan afrol geluid van de banden denk ik.
Telkens als ik gas los laat en de wagen laat uitrollen dan komt er een licht tikkend geluid naar boven.
Gisteren was het nog beheersbaar, maar vandaar is het geluid harder en duidelijker geworden.

Vooral snelheden tussen 60 en 120 km/u zijn goed te horen. Bij rijden met cc of zachtjes gas geven hoor je dit geluid niet. Als je speelt met gaspedaal is dan duidelijk en direct het geluid te horen.

Ik heb het gefilmd, maar daarbij is ook veel omgevingsgeluid te horen en lijkt het harder dan het in werkelijkheid is.
Morgen even langs de dealer voor de zekerheid.
Vandaar of morgen post ik ook het filmpje even erbij.

http://www.youtube.com/watch?v=_CjH5rKPhtI

Let wel, geluid is blijkbaar erg versterkt.... !

gr Justin
 

Cordoba

Forumguru
Het klinkt heel ontrustbarend Justin (maar kan het niet direct thuisbrengen). Misschien voor je op pad gaat even checken of alle wielbouten goed vast zitten?
 

turboturbo

Forumguru
Tjeempie, dat klinkt heel erg slecht. Alsof er een band aan flarden hangt.... (is niet zo, weet ik) :shocked:
Goeie tip van @Cordoba, je zou niet de eerste zijn die met losse wielbouten rijdt....
 
Het euvel is inmiddels bekend:

Skoda Dealer reed 100 meter en dacht meteen dat het de bouten waren.
Ondanks dat ik met al mijn kracht met een kruissleutel de bouten voor mijn gevoel moer-vast had gedraaid, konden zij nog 2 klikjes strakker draaien met zo'n grote momentsleutel.

Probleem direct opgelost !
Toch alle bedankt voor het meedenken.

Skoda Hoogland, bedankt... (toch maar eens opzoek naar een momentsleutel)
Greetz Justin
 
Bovenaan Onderaan