Afneembare trekhaak

Fabia II Sport

Actief lid
Bij ons hebben we pas ook een afkoppelbare trekhaak laten plaatsen.
Eerst waren we erg huiverig voor het gat dat in de bumper gezaagd moest worden.
Dat is reuze mee gevallen.
Ik moet eerlijk zeggen complimenten aan de dealer. :xyxthumbs:

Hier het resultaat:
14062008150 (Medium).jpg

14062008152 (Medium).jpg

14062008151 (Medium).jpg

Ook bij ons zat er geen gebruik aanwijzing bij.
De afkoppelbare trekhaak is origineel onderdeel van Skoda.
Alle onderdelen worden volgens ons bij Westfalia gemaakt, als ik de constructie van de haak en de kabelset bekijk.

Aansluiting is 13 polig met een 13 naar 7 polige adapter.
En de haak past mooi in het schuim welk in het reserve wiel zit, er zit al een uitsparing in onder de krik ..... :xyxthumbs:

Bij het achteruit rijden worden de achteruit rij sensoren uitgeschakeld.
Al met al 645 euro lichter maar een perfecte oplossing.
 
De trekhaak van de O2 gaat dus aan de onder de bumper door. In combinatie met de grote overhang achter heeft dat als grote nadeel dat je met gemonteerde haak heel erg snel op verkeersheuvels zit.
Enne... Je bent altijd even naar het gat aan het zoeken bij de montage.
 

EdK

Forumguru
Boh.....ik was voor de (gewone)Felicia trekhaak slechts €190.- kwijt all-in.
Zoveel zou ik er ook niet voor willen geven.


Tja maar dat zal wel te maken hebbenmet het canbus systeem van vandaag de dag ! Bij jou pakken ze de elektrische aansluitingen nog vanuit een achterlicht !
En bij Canbus moet men een extra module plaatsen en waarschijnlijk ook nog programeren !

Lang leve de elektronica !

Dat er zo'n groot verschil tussen zit in prijs ? weet niet of je dat volledig toe mag schrijven aan het canbus of dat het toch ook aan de dealer ligt met zijn hogere uurtarief
 

Gieliovd

Forumguru
Fabia II Sport, fantastische oplossing. Een van de mooiste trekhaken die ik heb gezien!

Ja, wat een geld...
 

Desperado

Forumguru
Tja maar dat zal wel te maken hebbenmet het canbus systeem van vandaag de dag ! Bij jou pakken ze de elektrische aansluitingen nog vanuit een achterlicht !
En bij Canbus moet men een extra module plaatsen en waarschijnlijk ook nog programeren !

Lang leve de elektronica !

Dat er zo'n groot verschil tussen zit in prijs ? weet niet of je dat volledig toe mag schrijven aan het canbus of dat het toch ook aan de dealer ligt met zijn hogere uurtarief
Daar heb je helemaal gelijk in.Toen ik hem liet monteren vertelde de monteur ook dat hij een dag eerder een Alfa had gehad waar 4 uur werk in zat.De Felicia was een uurtje, wat het vanzelfsprekend veel goedkoper maakt.
En idd, bij mij zit alles nog aan de achterlichten.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Bij ons hadden ze z'n 5 uur werk ...
Ik heb ook navraag in Duitsland gedaan daar konden ze het in 3 en een half uur.
Dacht zal wel goedkoper zijn ... helaas zelfde prijs, omgerekend van duitse euro's naar nederlandse euro's ;)
Als ik nu achteruit rijd met een aanhangwagen dan worden de PDC achter uitgeschakeld.
Alleen mis ik de losbreek inrichting, is wel wettelijk verplicht, alleen als je er een klem om plaats dan kan de koppeling er moeilijk op ... dus ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen, dat zal wel goed gaan komen.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Bij ons hebben we pas ook een afkoppelbare trekhaak laten plaatsen.
Eerst waren we erg huiverig voor het gat dat in de bumper gezaagd moest worden.
Dat is reuze mee gevallen.
Ik moet eerlijk zeggen complimenten aan de dealer. :xyxthumbs:

Helaas hij mag er weer onderuit :mad: , er kan op dit type geen losbreek inrichting of er zit geen oog aan.
Bij de klemmen om de haak zou het kunnen zijn dat bij een drempel de losbreek inrichting geraakt wordt (draai en een drempel of helling)... en dat is nie goed.

attachment.php


Deze haak is van een andere Skoda ... ik heb de zelfde .. je ziet de klem zit erg dicht bij de bal.
Volgens mij zou je met een stabilisator van een caravan een probleem hebben.

Volgens de dealer is er een verkeerd type trekhaak geleverd waar z'n losbreek inrichting niet op kan.

Als het goed is komt er nu een Westfalia onder met draai knop ... ipv de orgine Skoda (ook Westfalia) met hendel. Dus afwachten maar weer ...
 

Atria

Actief lid
Het plaatje hierboven is "mijn trekhaak" Ik heb de klem inderdaad inmiddels moeten verlagen ivm mijn stabilisator. Ik vindt het ook erg kansloos dat een fabrikant/importeur/dealer een trekhaak leverd die eigenlijk niet aan de wettelijke eisen voldoet. Er zit inderdaad geen oog aan de trekhaak.
 

Atria

Actief lid
Ik weet niet of je een caravan gaat trekken, maar bij de originele aansluitset van Skoda mis je de acculaadkabel (tweede constante stroomdraad waar meestal de koelkast op werkt).
 

Fabia II Sport

Actief lid
Bij mij is de Orginele Skoda trekhaak vervangen door een Westfalia.
Hier zit wel een oog aan naast het punt waar je de haak inplaats.
Hierdoor is er ook geen klem nodig.
Tevens zit de haak z'n dikke 1 cm verder van de bumper, dit leverde met de oude ook problemen op omdat de haak te dicht op de bumper zat..

Ik weet niet of je een caravan gaat trekken, maar bij de originele aansluitset van Skoda mis je de acculaadkabel (tweede constante stroomdraad waar meestal de koelkast op werkt).

Ik heb er een 13 polige stekker op zitten en mag aannemen dat daar wel een constante spanning op staat. :ahum:
Kan de Fabia niet max 500 kg trekken ???
 

Gieliovd

Forumguru
Zegt u? 500 kilo?

Mijn F1 combi mag ieder geval 850 trekken dus ik neem aan de jouwe nog wel even meer!

Misschien ongeremd 500 kilo, dat zou kunnen.
 
Bovenaan Onderaan