Afneembare trekhaak

mwhite

Forumguru
Ik heb een oris trekhaak.
Een originele wegklapbare is mooier.

Maar ik denk niet dat de dealer die achteraf gaat monteren.

Ik heb gekeken dit achteraf te doen maar was prijs technisch niet interessant.
Een trekhaak kost niet zoveel maar kabelset en lijst op de achterdorpel met hendel komen er ook bij.
 

De Stip

Forumguru
Ik heb ervoor gekozen om de wegklapbare trekhaak door de dealer te laten plaatsen. Dit ivm de WLTP regeling. Skoda is erg slordig in de informatie voorziening over dit onderwerp. Slordig in combinatie met onkundig. Dat weet ik helaas uit ervaring. Op de configuratie site slingerde de Karoq qua trekgewicht per week van 1200 kg naar 1500 kg en weer terug. Geen pijl op te trekken dus. Vandaar deze keuze.
Omdat ik een combinatie wilde van de Sportline Business uitvoering met panoramadak, Canton geluidssysteem en wegklapbare trekhaak, was de situatie in september 2019 nog zo dat de auto bij het verlaten van de productie band een maximaal trekgewicht van 1200 kg zou meekrijgen op z'n "paspoort". Dat risico wilde ik niet lopen, daar mijn caravan 1300kg is en ik niet bij de RDW wilde gaan leuren voor een lagere massa (op papier).

Nu staat op de site dat je met de 1.5 TSI DSG gewoon 1500 kg mag trekken en had ik dus eigenlijk gewoon de af fabriek optie kunnen kiezen. Had me toch weer een flinke bom duiten gescheeld.

Overigens wisselt per week ook of je een 1.5 TSI en een 2.0 TSI 4x4 kan bestellen in Nederland. Weinig betrouwbare info dus helaas :(

De trekhaak is keurig ingebouwd door mijn dealer De Waal in Tiel en je ziet geen verschil tussen af fabriek of bij de dealer.

Nadat de auto 3 maanden in mijn bezit is en ik de trekhaak 2 weken geleden wilde gebruiken, deed dat ding het niet. Bij de dealer opgelost en ze zeiden dat hij vuil was. Wat een gelul! Hopen dat dit niet vaker voor gaat komen, want dan regelen ze maar een modificatie.

Prettig weekend!
 
Ik heb hier 2 jaar geleden al over geschreven. De trekhaak van mijn Kodiaq weigert iedere keer weer, met name als hij een tijdje niet is gebruikt. Bij de garage ben je altijd de eerste, waar ze dit van horen:pieker:
Er zijn div. forumleden die dit euvel ervaren. De garage biedt de mogelijkheid bij een beurt om service te verlenen aan de trekhaak, wordt hij ingespoten met speciaal spul :maakmegek: kosten; € 25
Ik denk dan, daar kun je heel veel WD40 voor kopen. Gewoon met je hand de trekhaak, terwijl je de knop bedient, uit de vergrendeling trekken. Helaas, maar het is niet anders.
En de dealers, dat zijn grappenmakers met weinig verstand van zaken. En ik heb geen zin meer om allerlei flauwekul aan te horen.
Succes met alles.
 
Bovenaan Onderaan