Afleverings/grote beurt, oja, wanneer dan??? En wat wel???

octaaf11

Actief lid
Zo, even een positieve reactie over de auto. Nadat ik nu twee dagen met de verse olie rondrij ben ik nog tevredener. De auto is stiller en draait soepeler voor mijn gevoel. Is op zich natuurlijk een subjectief gevoel, maar toch.
Wat wel een feit is is het volgende: de afgelopen drie weken, met oude olie, en inmiddels 2500 km gereden heb ik een leuke verandering gezien. wanneer je rijdt geeft het display verbruik in l/100km aan. Wanneer de motor stationair draait geeft het display liter per uur aan.
Dat was met de oude olie constant bij stationair draaien 0,7 l per uur. Bij warme motor, buiten temp van 16 tot -8, maakt voor verbruik bij stationair draaien van de warme motor niet uit. Sinds vadaag zag ik dat het 0,6 l/per uur is. wanneer ik even stil sta met stationair draaiende motor is het verbruik gezakt van 0,7 naar 0,6 l/uur. Niet dat ik daar nu opeens rijk door zal worden, of verwacht dat het verbruik tijdens het rijden ook wel veel minder zal zijn nu.
Voor mij wel een indicatie dat de motor met de 5W30, (507.00) soepeler draait.
Kijk dat soort ervaringen zijn weer wel leuk. En dat maakt me tevreden.
Johan

Cordoba

Forumguru
Het iets lagere verbruik bij stationair lopen met warme motor, kan verschillende oorzaken hebben die niets met vuile of schone olie te maken hebben:
- de viscositeit van de verse olie kan iets anders zijn, dan van de oude olie
- de temperatuur van het koelwater zal wel hetzelfde zijn, maar dat houdt niet in dat de temperatuur van de olie niet een paar graden kan schelen, en dat maakt dus ook uit
- het kan te maken hebben met iets andere luchtdruk waardoor je motor net ietsje efficienter is.

Gert

octaaf11

Actief lid
Cordoba,
Dank voor je duidelijke reactie. Ik was en ben verrast door het verschil bij stationair gebruik. Dit was naast mijn gevoel: "de motor draait lekkerder lijkt het wel" een mooi feit. Ik had dit dan ook niet gebaseerd op 1 blik na de oliewissel. Inmiddels blijft het na 3 weken nog steeds zo. Het ietsiepietsie lager verbruik bij staionair draaien kwam ik in verschillende situaties tegen, na lange ritten, verschillende temperaturen. Dus bij Colmar met een heerlijke 16 graden buiten en volle zon(ik wil nu ook graag hier dat voorjaar:winkie:)maar ook na een rit van 30km en buiten net vrieskou.
Die van die luchtdruk wist ik niet. De viscositeit is duidelijk en tegelijker tijd extra schrijnend voor hun idee over oliewissel. Wanneer ze wel de oliewissel hadden gedaan zat er waarschijnlijk een olie in met een hogere viscositeit dan de u 5W30(advies skoda).

Eigenlijk blijft het voor mij een feit dat de motor lekkerder draait na de oliewissel, ben ik nu natuurlijk al kwijt, maar na de wissel was dat echt opvalend. Naast jouw genoemde oorzaken nam ik dus aan dat verse olie een beter smerende kwaliteit heeft die ook kon meespelen. Di tis toch wat je ook steeds leest als promotie om goede olie te gebruiken met een goede interval.
Johan

Cordoba

Forumguru
@octaaf11: gezien het feit dat je weken lang hetzelfde verschil ziet, lijkt het erop dat het een viscositeitsverschil is.

octaaf11

Actief lid
Op zich ga ik daar ook van uit. Er zit nu 5W30 in. Maar wanneer de olie niet verwisseld was is er 25000km gelden bij de vorige eigenaar ook 5W30 ingekomen(skodadealer)
Wanneer er wel ververst is bij de verkopende garage(waar ik zeer sterk aan twijfel!) is er waarschijnlijk 10W40 ingekomen. Dan doen ze volgens mij standaart in elke auto.

Stel dat er dus die 5W30(gecheckt bij de dealer die de beurt heeft gegeven) in zat met 25000km ervaring, dan blijft de vraag over verlies van smeerkwaliteit van de olie na zoveel duizenden km.
Ik ben dus eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn met deze ervaring van ietsiepietsie minder verbruik bij stationair draaien.
Ik ben overigens erg blij dat ik het gewoon zelf, en helaas dus voor eigen kosten, gedaan heb die oliewissel met de goede olie. De motor draaide daarna merkbaar rustiger en prettiger.
Johan

Bovenaan Onderaan