Afleverings/grote beurt, oja, wanneer dan??? En wat wel???

octaaf11

Actief lid
Pfffffffffffff, effe stoom afblazen. De vorige week kochten we dus een Octavia met als extra oa een grote beurt volgens dealer norm. samen met 6 maanden garantie betaal je daar dan extra voor. Deze ochtend peilde ik even de motorolie. Ik kijk naar de luchtfilterbehuizing en het brandstoffilter. Wanneer die er recentelijk af zijn geweest eet ik mijn muts op dacht ik. Even gekeken naar het luchtfilter, en ik zie een gewoon zwart en goor luchtfilter zitten:shocked::shocked::shocked:
Ook het brandstoffilter is niet los geweest in mijn ogen. En weg vertrouwen dat d erest dus wel gebeurd is. Bij 150000 km moet immers ook interieurfilter, olie filter etc. Mijn eerste indruk is dat ik grote twijfels heb aan welke beurt, en wat er, gebeurd is. Mijn eerste reactie: bijna niks dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maandag krijgen ze een herkansing! Maar zo afleveren en er vanuit gaan dat de klant aan kan nemen dat de auto verzorgd afgeleverd wordt, Ggggrrrrrrrrrrrrrrrr.
Ik vind het vervelend om n al een naam te vermelden, want een fout kan gemaakt worden. De oplossing is dan wel van belang natuurlijk. Het gaat me er ook om om te vermelden dat je blijkbaar niet automatisch aan kunt nemen dat!!
Gelukkg heb ik zelf wel enige autotechnische kennis en zie echt wel of iets open is geweest of niet. Ik zie echt wel of een filter, lucht, olie/brandstof, nieuw is of niet. Mijn (theoretische) autotechnische kennis is wel van jaren geleden, maar een motorrevisie, remmerij revisie, laswerk, onderhoud buiten en binnenkant van onze Old-timer campers, heb ik al jaren met vertrouwen gedaan.
De moderne autotechniek gaat me boven de pet, maar de basis begrijp ik wel. En zie ik ook wel.
En dan dat gevoel dat je een zeikerd bent die komt klagen, GGGGGGRRRRRRR!
Maandag maar eens afwachten en anders weer een adres erbij waar je gewoon moet controleren welke afspraken je hebt gemaakt!! En zijn uitgevoerd!!
jammer, ik ken ook veel bedrijven die gewoon echt betrouwbaar zijn, daar ga ik met plezier naar toe. Zo'n band wil ik ook graag met deze garage, maar dat moet wel kunnen.
Checken, checken, checken dus.
Johan
 

wimv

Actief lid
@octaaf11. Een goed begin is het halve werk zeggen ze. Heel netjes dat je ze nog een herkansing geeft. Praten we hier over een originele Skoda dealer/garage ?
 

octaaf11

Actief lid
Nee we praten hier niet over een Skoda dealer maar een zgn occasiondealer die bijna alleen maar ex-lease auto's verkoopt. Vier jaar geleden kochten we daar ook onze C5. Dat verliep ook een beetje stroef. Maar ze verkopen wel goede auto's, hun afleverwerk was die 2 keer bij ons wat lastiger. Verder hoor ik goede berichten gelukkig. Ik ken uit het Citroen wereldje nog bedrijven en voor onderhoud ben ik daar naar toe gegaan.

We waren ook bij de plaatselijke Skoda dealer (broekhuis Assen) maar die had geen automaat staan, wel een mooie Octavia met 1.9TDI en 5 bak. We wilden echter graag weer een automaat. De dealer van de vorige eigenaar stond in het onderhoudsboekje, en daar kreeg ik veel informatie over het onderhoud. Er is nooit bezuinigd op onderhoud aan deze auto, prima dus. Mijn 2 ervaringen met een Skoda dealer waren erg positief, zowel in Assen als de andere. Gewoon vriendelijke mensen die meedenken en dingen uitleggen. Dat wordt na de garantieperiode mijn garage!
Tja, en die herkansing; ik heb voldoende werkervaring met juridische procedures om te weten dat herkansing van groot belang is. Zowel om zelf de contacten goed en werkbaar te houden alsook een poot om op te staan te hebben voor wanneer het echt uit de hand loopt. Voorlopig is er nog niks aan de hand en kan alles nog in gemoedelijke sfeer. Ik verwacht eigenlijk ook dat alles gewoon prettig opgelost zal worden. De garage had het erg druk in die tijd en we hadden ook nog een afspraak voor bv steenslag reparatie na de aflevering. Misschien dat daar iets mis gegaan is toch? Dat kan, en die ruimte geef ik ze ook graag.
De auto op zich zijn we zeer tevreden over, een 2.0TDI met DSG6 is een heerlijk rijdende auto.
Johan
 

hemi24

Donateur
dus eigenlijk ben je dubbel gen@@!d, want 9 van de 10 leasemaatschappijen laten om financiële reden het laatste onderhoud ook zo veel mogelijk achterwege als een auto bijna uit de lease gaat...
 

octaaf11

Actief lid
Ja, zo voelt dat wel idd. Gelukkig hoorde ik van de dealer dat alle onderhoud tot 15000km geleden wel geweest is. Distributieriem, waterpomp, rollagers etc, en olie DSG is bij 120000 gewoon volgens schema gebeurd. Ook bij 135000 is er nog onderhoud en bv vervangen remblokken geweest. De onderhoudshistorie is oke, de aflevering nu is niet volgens verwachting verlopen(vriendelijk gezegd)
Ik vind het alleen een vervelend start op deze manier, ik houd er niet van om mensen/bedrijven te wantrouwen. De volgende week dinsdag hoop ik alles te kunnen checken en het goed te vinden. Inmiddels een mail naar de garage gestuurd met een opsomming van mijn punten.
Maar weten jullie, ik hou hier gewoon niet van. Ik maak graag afspraken in vertrouwen. Voelt echt aan als een miskleun, gelukkig het bedrijf en niet de auto!!
Johan
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij is voor jou JB autoservice het dichtste bij, daar is mijn octaaf al twee keer voor een grote beurt geweest. Goede gasten, zeker de moeite waard als je zonder omkijken je auto in goede conditie wil houden..
 

octaaf11

Actief lid
Heerlijk dit forum, Dieverbrug is prima te doen vanuit huis. Dank voor dit adres, heb hem aan favoriten toegevoegd!
Johan
 

octaaf11

Actief lid
Vandaag zelf gebeld met de plaatselijke Skoda dealer of het mogelijk was dat ze de radio code in voeren/zoeken en de radio aanmelden. De komende dagen een lange rit voor de boeg en zonder radio is dat niks. De auto zou via de garage waar we kochten al naar de dealer gaan voor de sleutel en de radio. na kort overleg met beiden heeft de Skoda dealer het vandaag al gedaan. Of eigenlijk heeft de Skoda dealer het gewoon gedaan en laat die het de verkoper weten.
Kreeg geen rekening. Ik wordt steeds blijer met onze auto, de Audience radio die ze erin hebben gezet is niet verkeerd, Er zaten al 8 boxen in. prima geluid!
Kan altijd nog mooier maar we zijn heel erg tevreden hiermee.
Kortom, we zijn op weg om steeds tevredener octavia bezitters te worden. Nu de dingen nog even die ze "vergeten" zijn.
Johan
 

octaaf11

Actief lid
Nou eh nee dus!!!!!!!!!!!!!
De auto heb ik deze ochtend naar de garage gebracht voor het "vergeten" onderhoud en afwerken. Wordt ik net gebeld door de garage dat ze een vervelende mededeling hebben. De monteur heeft namenlijk bij het naar binnen rijden met de auto tegen het hekwerk aan gereden met de achterbumper!!
Wat een &*%#*^(*&)*_(+()&^$^%$&^*&^%$%$$#%%**)_!!
De auto staat dus nu bij de schadehersteller!!!

Gelukkig is dit niet de plaatselijke Skoda dealer. Daar heb ik nog alle vertrouwen in. En binnenkort maar eens kijken bij JB autoservice.
We hadden hiervoor een C5, voor het snelle noodzakelijke werk ging ik naar de dealer. Voor het echte onderhoud naar een Citroen specialist in Groningen.
Naast de deur heeft de voorkeur, maar vertrouwen en goed werk afleveren nog meer!
Nu eerst maar eens afwachten op deze herstel van de schade! Mijn gevoel over deze occasiondealer lijdt wel even onder een winters koufrontje.
Johan
 

octaaf11

Actief lid
Volgens mij heeft de heer Murphy zich met de zaak bemoeid. Deze middag met de leen auto naar Groningen. En bij stilstand langer dan 2 minuten ging de wijzer van de motortemperatuur in het rood en ging de motor rommelig lopen. Even rijden en met een grote vaart schoot de wijzer weet op 1/3 van de wijzerschaal.
verder maar even afwachten dus.
johan
 

van_der_P

Senior Member
Het zijn niet echt punten (eerder minpunten) die er gescoort worden als ik het zo hoor. Ik hoop maar dat het hier bij blijft en je na de garantie een ander garagebedrijf zoeken kunt voor je onderhoud. In ieder geval succes met de verdere afloop.
 

octaaf11

Actief lid
Vander P,
dat is idd ook mijn insteek. Ik weet dat deze occasiondealer een neusje heeft voor inkopen van goede auto's. Op ons plein zijn er 5 auto's gekocht bij hem. De afhandeling is soms wat lastiger. Een iemand gaat er ook naar toe voor onderhoud. gelukkig heb ik de hele onderhoudshistorie gehoord van de dealer van de vorige eigenaar. En die was goed en zorgvuldig!!
Sosm gaat er ook gewoon alles mis wat mis kan gaan. Ik ruilde de auto met kokende motor om voor een andere leenauto, prima geregeld dus. Tijdens het gesprekje gaf de eigenaar van het bedrijf aan dat het vervelend was dat de monteur tegen het hek aan was gereden. Om daarna te vervolgen: "Maar U moet de auto ook niet meer daar neerzetten, toen de monteur instapte rolde de auto zo maar tegen het hek aan, de plaats voor klantauto's is aan de andere kant".
Dit was voor het eerst dat ik dit hoorde, en bovendien de toon en de boodschap. Ik werd ook wat geirriteerd want ik kreeg het gevoel dat het mijn schuld was. vervolgens werd het geoon een vervelend gesprek.
Weten jullie, ik heb in mijn werk(als trainingsacteur)oa trainingen omgaan met agressie gegeven in ziekenhuizen, deurwaarders, beveiligers etc, en ben gevoelig en duidelijk wanneer mensen eigenlijk niet kunnen/willen zeggen dat het vervelend is, MAAR dat het opgelost word. We weten immers allebei wel dat het gewoon stom is tegen een hek te rijden. En dat dat niet moedwillig gebeurd. Dan gaat het om de oplossing toch?
Onze vorige auto hebben we daar ook gekocht, en toen was er iets knulligs met de aansluiting van de contactdoos bij de trekhaak. franse auto's en trekhaken vraagt even wat extra aandacht. Ze verkopen dus wel goede auto's, maar de afhandeling/reparaties etc, is de twee keer bij ons niet zo handig verlopen.
Het zelfde hoor ik van een buurman. Daarbij komt dan dat ik onze planning van ons 25 jaar getrouwd morgen, helemaal in de soep zag lopen.
Kortom, ingredienten waar dhr Murphy van smult! Ik richt me nu maar op de ervaring dat hun auto's wel goed zijn. Ik kreeg al de tip van JB autoservice, en de DSG dokter zit ook redelijk in de buurt. De plaatselijke Skoda dealer heb ik ook goede ervaring mee. Dus ik heb alle vertrouwen in de auto.
Enige autotechnische kennis heb ik ook wel, nu de garantieperiode goed doorkomen. En ach, in mijn werk heb ik wel geleerd om af en toe, wanneer het nodig is, een hufter te kunnen zijn.
Maar voorlopig ga ik nog steeds voor het vertrouwen!
Johan
 

octaaf11

Actief lid
Net gebeld door de garage, de Octavia staat klaar! De man waar we steeds zaken mee hebben gedaan was er nu. En voor het gedoe lag een groot mooi boeket in de auto! De punten die we hebben besproken hebben ze doorgenomen en afgewerkt zoals in een afleverbeurt met garantie gebruikelijk is. Perfect geregeld nu dus, de andere punten waren idd "gewoon" vergeten. Er was idd ook wat onduidelijkheid bij het afleveren omdat oa steenslag nog weggewerkt moest worden. Dat zou een weekje later gebeuren. Er was toen wat onduidelijkheid geweest blijkbaar. Het is opgelost! Prima zo.
Johan
 

octaaf11

Actief lid
Ik heb het nu even helemaal gehad met de zgn occasion dealer. Deze ochtend naar een garage geweest om te checken of de "vergeten" werkzaamheden die horen bij een 150000 km beurt, en waarvoor ik in het pakket gewoon betaald heb, wel uitgevoerd zijn.
Het oliefilter, het brandstoffliter zaten zo vast, die zijn echt niet los geweest de vorige week. De rubber ring van het brandstoffilter was gewoon zelfs wat wittig "verkankerd" uitgeslagen. Volgens de monteur, eentje met meerd dan 35 jaar ervaring met oliewissels, zat er geen verse olie in. Deze olie voelde oud en veel te vies aan.
Ik heb alle olie af laten tappen en de goede olie, volgens de Skoda normen 5W30 longlife), en het filter vervangen.
Ook de plaat onder de motor om bij de aftapplug te kunnen was echt niet los geweest om de olie af te tappen.
Kortom, ik heb een mail gestuurd naar de Bovag om te kijken of een extra pakket wat je bij een auto voor meeneemprijs koopt onder de Bovaggarantie valt. Daarnaast even gecheckt bij de Skoda dealer van de vorige eigenaar(Verdaat in Velthoven) of mijn indruk wat onder een 150000 km grote beurt verstaan wordt, klopt.
Dit wacht ik even af en dan maar weer eens contact opnemen met ...... ....... te ...... . De naam zal ik daarna wel vermelden.
Kijk, dingen kunnen vergeten worden of over het hoofd gezien. De oplossing gaat het dan om. Daar moet je dan samen toch uit kunnen omen. van menng verschillen is geen punt, dat kan. Als klant kan ik oa de Bovag dan raadplegen. En we hebben verschillende belangen, dus we hoeven het niet overal eens over te zijn. Maar ik kan dit niet anders noemen als liegen. Teminste daar lijkt het sterk op. Het is tegenwoordig vrij gangbaar dat je een auto voor meeneemprijs koopt en dan er en pakket voor garantie bijkoopt.
Ik heb daar geen probleem mee, Het is makkelijker zoals bij bv de dealer die 1 prijs noemt. maar op zich vind ik het prima en duidelijk.

Ik hou jullie verder op de hoogte, ook van de toch wel principiele vraag of een "afleverpakket" onder de Bovaggarantie valt.
Op de site van de Bovag wordt dit pakket benoemd als ganbaar tegenwoordig. Maar geen uitspraak over garanties en de grenzen.
Johan
 

van_der_P

Senior Member
Afleverpakketten zijn bij elk bedrijf anders, zelfs bij een nieuw aangeschafte auto is er geen standaard. Daar is hier op het forum een draadje over.
Bij een handelaar moet je wat geluk hebben bij het aanschaffen van een auto. Persoonlijk ga ik liever naar een dealer, die hebben een naam te verliezen. En zul je deze praktijken niet (of veel minder) tegenkomen.
Het plezier van de aanschaf en het bezit van een 'nieuwe' auto krijgt op deze manier wel een flinke deuk. En je gelijk krijgen kan een hele toer zijn in deze zaak.
Hopelijk functioneert het lijdend voorwerp ondanks de niet uit gevoerde gr. beurt goed. Dan is dat een grote troost.

Succes
 

octaaf11

Actief lid
Dank voor je duidelijke reactie. Tja, helaas konden we elders geen DSG TDI combi zo snel vinden. En werd het dus deze.
Ik had hem liever bij de skoda dealer in Assen of Groningen gekocht. We zijn daar wel geweest om te kijken en een proefrit te maken.
We wilden geen C5, daar weet ik een aantal goede betrouwbare adressen wel voor. Deze occasiondealer heeft wel de naam een neusje te hebben voor goede auto in te kopen(ex-lease auto bijna allemaal)

Het lijdend voorwerp is bij ons leidend voorwerp, de auto functioneerd prima. Rijdt echt heel goed en ziet er ook goed uit, zowel binnen als buiten. Zoals al gezegd, het onderhoud heeft de vorige eigenaar niet op bezuinigd gaf de dealer al aan waar de auto altijd in onderhoud is geweest. Gelukkig hebben we veel plezier aan onze aankoop. En ik laat mijn plezier ook niet vergallen.
Op ons eigen risico heb ik dus bv de olie zelf vervangen. Nu weet ik dat er goede olie in zit! En nieuwe filters.
Ik zie el wat er uit het contact met de occasiondealer komt. Mocht hij de kosten die ik heb gemaakt, na hem een kans te hebben gegeven met oplossingen te komen, niet willen vergoeden, dan is dat maar zo!
Wij willen jaren met deze auto rijden en onderhoud vind ik belangrijk. Dat ik mogelijk een conflict heb/krijg met deze occasiondealer staat in zekere zin dus voor mij los van de auto en ons plezier ervan. Want deze Octavia is een heerlijk rijdende auto met in de 3000km die we er inmiddels mee gereden hebben, geen problemen. Vanuit mijn werk was ik gewend om professioneel met conflicten om te gaan, die ervaring kan ik nu goed geruiken. En dat kan dus ook betekenen dat ik het laat zoals het is. Ik ga me niet eindeloos zitten opfokken over iets waar ik maanden energie in zou moeten stoppen.
Zolang er geen ernstige problemen met de auto zijn komt het wel goed. Bij een wel vertrouwd adres laat ik binnenkort een zgn "einde garantie keuring" doen. Via een aantal VW rijders heb ik inmiddels een aardig zicht op welke garage's en bedrijven zij ervaring mee hebben en vertrouwen.
Inderdaad kan gelijk krijgen een hele toer zijn/worden. Ik ken dat van beide kanten van de tafel.
Voor mij ligt er dus een moment dat ik beslis dan maar "het verlies" voor lief te nemen. Het gaat tot nu toe nog maar om een 130 euro ten slotte van rekening.
Johan
 

VEEJAY

Forumguru
Ben je nou nog niet bij Jos geweest? Dan ben je meteen van het gezeur af. Enkele maanden geleden een 150.000 beurtje laten doen. Auto gaat weer als een zonnetje.

Vraag meteen of Jos even je DSG vliegwiel inspecteerd want er kan een minder goede versie inzitten. Vervanging is kostbaar maar voorkomt grote ellende, ik heb het laten vervangen want wil nog veel kilometers met mijn TDI rijden.
 

octaaf11

Actief lid
Veejay,
Nee ik ben nog niet bij jos(JB autoservice toch?) geweest. Het lastige is dat ik rekening moet houden met 6 maanden garantie bij de occasiondealer.
Maar ik heb wel het plan om over een maand een afspraak te maken bij JB voor een einde garantie keuring oid. Ik bedoel dan een vakblik van een betrouwbaar adres. Grappig, ik kreeg van enkele VAG rijders uit Assen hetzelfde adres.
Maar dank dat je hier nog even op hamert, ik ga met JB overleggen wat ze voor me kunnen betekenen.
De rest van deze week ben ik weg, de volgende week rij ik er gewoon even langs om een afsprak te maken.

Heerlijk dit forum, duidelijke recaties en ervaring! Voor onze C5 zat ik veel op het C5 forum. Ook een goed forum voor informatie en tips. Fijn om nu ook een forum te hebben voor de Skoda.
Johan
 
Bovenaan Onderaan