Afhalen nieuwe skoda fabia II

eclips

Nieuw lid
hallo

ik ben al een tijdje lid ik had in januari een skoda fabia II besteld.
nu vandaag heb ik hem mogen gaan halen en was in de wolken.
de moter is een 1.2 tsi 86pk dat wagentje heeft pit zeg .
de uitvoeren van de wagen is een ambition.
de verkoper heeft me vertelt dat ik hem niet moet in rijden als het blauw lampje uit ga mag ik volle gas geven
of moet ik toch de eerste 3000 km rustig aan doen

de foto's volgen nog
M.V.G
Olivier
 

Noord26

Forumguru
Zeker goed inrijden, is niets mis mee. Maar als het blauwe lampje uit is, wil dat niet zeggen dat het blok (motorolie) op temperatuur is. Dat wil zeggen dat het koelwater van de motor opgewarmt is. Ik weet niet of je toevallig een maxidot hebt waarin je motortemperatuur af kunt lezen? Dan zou je namelijk zien wanneer het koelwater op de normale 90 graden staat, de motorolie nog onder de 50 graden is. De Maxidot geeft dan niets, of streepjes weer. Vanaf 50 graden laat hij het pas zien. Over een warme motor zou ik praten bij een temperatuur van de olie van 80 of hoger.
 

erto171

Actief lid
vergeet niet na een rit 8 seconden te wachten voor dat je de motor uitschakelt, ivm afkoeling turbo , is even wennen, veel succs met je TSI, ik ben er na 2 jaar zeer te vreden over met name over het benzine verbruik, tot 100 km per uur 1 op 18 !!
 

Noord26

Forumguru
Waar haal je dat vandaan erto? Ik neem aan dat je de auto toch nooit parkeert met zware belasting voor je turbo? Het is alleen verstandig als je even door geblazen hebt hem niet meteen uit te zetten, maar in de praktijk rijdt je altijd nog een tijdje rustig/langzaam voordat je hem uit zet. Daarin maakt die 8 seconden totaal niets uit.

En 1:18 tot 100km/h.. Wellicht mogelijk met een fluwelen voetje. Echter niet een gangbaar verbruik als je spritmonitor bekijkt.
 

Skoody Boo

Actief lid
Wat betreft BC-waardes: 1:18 bij 100 km/u is realistisch, het moet alleen niet te koud zijn. Aan de andere kant, bij warmer weer haal je vrij gemakkelijk 1:20.
 

erto171

Actief lid
Tja Peter K.....hof die adviseerde het, heb dus een half jaar met een '' 8 seconden remember ''' sticker op het dashboard gereden om het niet te vergeten !
 

Noord26

Forumguru
Serieus? Check je ook voor elke rit je bandenspanning zoals in het boekje staat? 8 seconden remember, quote van de dag!
 

Skoody Boo

Actief lid
Dan zou mijn Start-Stopsysteem ook maar eens een sticker moeten, want die vergeet dat ook altijd.

@eclips: in de handleiding staat prima beschreven wanneer je de motor nog even moet laten lopen voor je hem uitzet. Dat is in de praktijk bijna nooit.
 
Bovenaan Onderaan