Afdekkap motor losmaken

Ik moet de afdekkap van de motor van mijn Fabia Combi loshalen. Hij lijkt op 4 plaatsen vast te zitten, namelijk 4 schroeven aan de achterzijde. De buitenste twee heb ik wel los kunnen krijgen, maar met de andere twee heb ik wat moeite. Heeft iemand tips hoe deze los te krijgen? Vooral dat er bijna geen beweegruimte is maakt het lastig.

Gaat om de rode punten op de foto.

1000010810.jpg
 

Tees

Donateur
Gewoon trekken? Die kappen zitten vast met een soort pennetjes die in het blok vastklikken.
 
Toch met wat voorzichtiggeweld losgekregen door er aan te trekken inderdaad. Ben daar toch altijd wat terughoudend in bij plastic..
Dank voor de tip, gelukt!
 

Hakar

Donateur
Vraagjes naar aanleiding van de foto.
Heb je geen afdekkap boven op de accu?
Woon je in een marterrijke omgeving, het lijkt er op dat je net als ik all meer dan 1 keer bezoek hebt gehad van die bruine rakkers onder je motorkap.
 

Tees

Donateur
Op mijn F1 zat volgens mij idd ook een kap eroverheen. Bij m'n O2 dan weer niet, maar daar zitten die zekeringen dan ook niet op die plek.
 

Hakar

Donateur
@Tees, was ook mijn insteek, de zekeringen bovenop de accu liggen wel heel erg bloot.
Bij mijn 2005 zit daarboven nog die onhandige maar wel bedekkende en beschermende deksel.
 
Vraagjes naar aanleiding van de foto.
Heb je geen afdekkap boven op de accu?
Woon je in een marterrijke omgeving, het lijkt er op dat je net als ik all meer dan 1 keer bezoek hebt gehad van die bruine rakkers onder je motor

Ik heb nooit iets verwijderd. We hebben de auto anderhalf jaar geleden gekocht en sindsdien hebben we er niet zoveel mee gehad, heb er daarom verder ook niet echt op gelet. Zal eens kijken of ik hier iets van kan vinden, misschien op de sloop even op zoek naar een kap!

Sinds vorige week loopt de motor niet vloeiend meer. Aarzelt steeds even alsof hij kracht verliest en tegen het uitvallen aanzit. Hiervoor wou ik de bobines even bekijken en daarvoor moest ik de afdekkap verwijderen. Zal hiervoor wel een apart topic aanmaken.

Voor wat betreft de marters viel mij ook al op dat de bekleding beschadigd leek te zijn. We wonen wel in landelijk gebied, dus dat zal best kunnen. Iemand tips daarvoor? Bekleding is 1 ding, maar als ze aan kabels of slangetjes gaan knagen is dat minder natuurlijk.
 

Hakar

Donateur
Wat marters betreft, tot een jaar terug eigenlijk onopvallend aanwezig bij de Fab, af en toe een stuk brood ergens in de motorruimte aangetroffen.
Bij onze Pug was dat een anderhalf tot twee jaar voor die tijd af en toe ook het geval.
We wonen in een wijk grenzend aan het buiten, maar dat maakt heden ten dagen niet veel meer uit, steenmarters zijn aan een vette opmars bezig.
Bij de Fab heeft het nu ook de vorm aangenomen van wat meer terroristische acties, en wordt er vaker en meer geknaagd aan de isolatie in de motorruimte.
Pugje is anderhalf jaar geleden vervangen door een Soez uit Japan, en deze Soez was geliefd bij marters, binnen no time bij de garage met doorgeknaagde kabeltjes van de ABS.
Remedie Motip kleefspray anti marter schint te werken, na drie keer kabeltjes vervangen (ka het nu zelf) wel klaar mee.
Soez is dus niet lekker meer, de Fab schijnbaar wel.
Anti marter spray hoe veel belovend ook werkt totaal niet, evenals de veelal aangeprezen wc blokjes.
Ben nu aan het experimenteren met hondenhaar in netjes hangend in de motorruimte.
Of het helpt?
Weet ik pas over een paar weekjes, die marters houden trektochten en zijn door de wildcamera's rond het huis nog niet gespot.

Ik zit nog even naar de foto te kijken, en het lijkt op alles voorzien is van losse kapjes.
Bij mij is bij geopende motorkap de minpool niet te zien, bij jou wel.
Mogelijk dat er verschillende uitvoeringen zijn.
 
Laten muizen of ratten ook deze sporen achter van losgehaalde isolatie? Deze hebben we namelijk wel in de schuur. Wordt aan gewerkt om het probleem te verhelpen, maar dat is nog best een kluis. Uitwerpselen van een marter heb ik nog niet gezien in ieder geval.
 

EdK

Forumguru
Tsja muizen en ratten knagen ook overal aan !!
Wij doen periodiek onderhoud bij een klant aan hun elektrapalen op de steigers en heb al eens een rat in de paal gevonden die daar door elektroshock was overleden ( zeer ranzig gezicht )
Maar elk half jaar moeten wij wel het één en ander aan bedrading vernieuwen omdat die is aangevreten...
 

Hakar

Donateur
@johanpg Dat zou kunnen, maar in mijn optiek gaan ratten en muizen iets georganiseerder te werk.
Meestal knagen die "mooie" gaatjes.
Marters daarentegen gaan zogezegd wat ruiger te werk en knagen of scheuren daar waar het uitkomt.
Zeker wanneer je meerdere exemplaren in je omgeving hebt, dan laten ze geuren achter, en wanneer dat toevallig op een niet aangevreten stukje is, kun je er vergif op innemen dat daar binnen de kortste keren weer een ander is die dat gaat terroriseren.

Bij mij zin het zeker geen muizen en of ratten, dan had ik dat met de opgestelde camera's wel waargenomen.
Marters al meerdere keren, alleen nooit kunnen vangen waar ze onder de kap kruipen.
Zelfs camera opgesteld gehad dat de hele onderkant van de auto werd gevangen zonder te zien waar die krengen omhoog gaan.
Eens camera onder de motorkap gehad, maar ook niets gezien.
misschien wisten ze het en hebben ze toen een nachtje overgeslagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan