Hallo,
ik heb af en toe problemen met mijn Skoda Octavia 2.0l LPG-G3 (AZJ-motor). 230.000 km op de teller.
Afgelopen dagen heb ik problemen bij of vlak na een koude start. De motor loopt dan onregelmatig en komt alleen redelijk vooruit rond 2500-3000rpm. Er onder loopt hij onregelmatig en erboven houdt hij in. Is de motor eenmaal warmgelopen en zet ik hem uit en aan is het probleem verholpen.
Dit fenomeen had ik in het verleden alleen tijdens het rijden, sporadisch. Dan hield de auto ineens in, alsof het gas op was (de gasinstallatie dacht er net zo over, want er werd overgeschakeld naar benzine), en na een paar minuten kon ik weer vol gas op gas en benzine. Dit heb ik gehad met goed weer, met de caravan achter de auto en met zeer regenachtig weer. Nu dus wat vaker bij een koude start.
Ik krijg in ieder geval foutcode 16684 (random misfire) vaak vergezeld met code 16685/6/7/8 (misfire cyl 1 t/m 4).
Nou ben ik op zoek naar de oorzaak. En dat is best lastig gezien het maar af en toe voor komt. Ik heb het idee dat de ECU een fout in de ontsteking constateert en dan in noodloop gaat voor de betreffende cylinder, tot aan een reset. Wat de fout was is dan al niet meer te meten.
De luchtmassameter is al schoongemaakt, zowel sensordraad (voorzichtig) als connector. Scantool geeft aan dat er bij flink accelereren zo'n 70gr/s aan lucht doorheen gaat, dus dat lijkt in orde. Op forums heb ik gelezen dat het zo'n 90 gr/s zou moeten zijn. Dus er wordt misschien iets valse lucht aangezogen, maar dat moet ik dan nog opsporen. Het slangetje van de carterontluchting lijkt trouwens wat losjes te zitten om luchtdicht af te dichten.
Voorste lambdasonde is verdacht. Ik krijg namelijk al jaren foutcode 16804, (katalysator werking gering) en 17560 (mengsel te arm). Deze wis ik, omdat ik op LPG rij en dus geen boodschap heb aan een goed werkende katalysator. De sensor monitor ik wel om te zien of ik hem zal moeten vervangen ivm de 17560-code. De sensor lijkt af en toe te plakken op een rijke en een arme waarde en geeft ook af en toe geen spanning (0 volt) af aan de computer. Als deze foutcodes zich voordoen merk ik trouwens niks aan de motor, misschien een beetje vermogensverlies van tijd tot tijd door een slecht mengsel, maar dat is verwaarloosbaar. Het zou wel de long term fuel trim kunnen beinvloeden, wat ik weer zou kunnen merken bij een koude start.
Oh ja, de motor lust nogal was olie 1liter/3500km. Dus de sensor zal ondertussen wel aardig vervuild zijn.
Bobine en bougiekabels zijn ook verdacht omdat de problemen vaker lijken op te treden bij vochtig weer, maar hier is nog niet naar gekeken of aan gemeten.
BDP-sensor is ook verdacht, maar hier is ook nog niet aan gemeten.
Benzine injectoren zijn verdacht. De auto start enkel op benzine, dus de injectoren worden niet veel gebruikt en zouden dicht kunnen gaan zitten. Het verklaart alleen niet waarom ik onder het rijden op gas ook ineens vermogen verlies.
Ik zoek het nu in de elektronica. Mechanische dingen kunnen alleen permanent kapot, maar wat zou er nog meer sporadische uitval kunnen hebben met misfires tot gevolg ???
Milan.
ik heb af en toe problemen met mijn Skoda Octavia 2.0l LPG-G3 (AZJ-motor). 230.000 km op de teller.
Afgelopen dagen heb ik problemen bij of vlak na een koude start. De motor loopt dan onregelmatig en komt alleen redelijk vooruit rond 2500-3000rpm. Er onder loopt hij onregelmatig en erboven houdt hij in. Is de motor eenmaal warmgelopen en zet ik hem uit en aan is het probleem verholpen.
Dit fenomeen had ik in het verleden alleen tijdens het rijden, sporadisch. Dan hield de auto ineens in, alsof het gas op was (de gasinstallatie dacht er net zo over, want er werd overgeschakeld naar benzine), en na een paar minuten kon ik weer vol gas op gas en benzine. Dit heb ik gehad met goed weer, met de caravan achter de auto en met zeer regenachtig weer. Nu dus wat vaker bij een koude start.
Ik krijg in ieder geval foutcode 16684 (random misfire) vaak vergezeld met code 16685/6/7/8 (misfire cyl 1 t/m 4).
Nou ben ik op zoek naar de oorzaak. En dat is best lastig gezien het maar af en toe voor komt. Ik heb het idee dat de ECU een fout in de ontsteking constateert en dan in noodloop gaat voor de betreffende cylinder, tot aan een reset. Wat de fout was is dan al niet meer te meten.
De luchtmassameter is al schoongemaakt, zowel sensordraad (voorzichtig) als connector. Scantool geeft aan dat er bij flink accelereren zo'n 70gr/s aan lucht doorheen gaat, dus dat lijkt in orde. Op forums heb ik gelezen dat het zo'n 90 gr/s zou moeten zijn. Dus er wordt misschien iets valse lucht aangezogen, maar dat moet ik dan nog opsporen. Het slangetje van de carterontluchting lijkt trouwens wat losjes te zitten om luchtdicht af te dichten.
Voorste lambdasonde is verdacht. Ik krijg namelijk al jaren foutcode 16804, (katalysator werking gering) en 17560 (mengsel te arm). Deze wis ik, omdat ik op LPG rij en dus geen boodschap heb aan een goed werkende katalysator. De sensor monitor ik wel om te zien of ik hem zal moeten vervangen ivm de 17560-code. De sensor lijkt af en toe te plakken op een rijke en een arme waarde en geeft ook af en toe geen spanning (0 volt) af aan de computer. Als deze foutcodes zich voordoen merk ik trouwens niks aan de motor, misschien een beetje vermogensverlies van tijd tot tijd door een slecht mengsel, maar dat is verwaarloosbaar. Het zou wel de long term fuel trim kunnen beinvloeden, wat ik weer zou kunnen merken bij een koude start.
Oh ja, de motor lust nogal was olie 1liter/3500km. Dus de sensor zal ondertussen wel aardig vervuild zijn.
Bobine en bougiekabels zijn ook verdacht omdat de problemen vaker lijken op te treden bij vochtig weer, maar hier is nog niet naar gekeken of aan gemeten.
BDP-sensor is ook verdacht, maar hier is ook nog niet aan gemeten.
Benzine injectoren zijn verdacht. De auto start enkel op benzine, dus de injectoren worden niet veel gebruikt en zouden dicht kunnen gaan zitten. Het verklaart alleen niet waarom ik onder het rijden op gas ook ineens vermogen verlies.
Ik zoek het nu in de elektronica. Mechanische dingen kunnen alleen permanent kapot, maar wat zou er nog meer sporadische uitval kunnen hebben met misfires tot gevolg ???
Milan.