Af en toe ontstekingsproblemen, noodloop tot herstart.

Hallo,

ik heb af en toe problemen met mijn Skoda Octavia 2.0l LPG-G3 (AZJ-motor). 230.000 km op de teller.

Afgelopen dagen heb ik problemen bij of vlak na een koude start. De motor loopt dan onregelmatig en komt alleen redelijk vooruit rond 2500-3000rpm. Er onder loopt hij onregelmatig en erboven houdt hij in. Is de motor eenmaal warmgelopen en zet ik hem uit en aan is het probleem verholpen.

Dit fenomeen had ik in het verleden alleen tijdens het rijden, sporadisch. Dan hield de auto ineens in, alsof het gas op was (de gasinstallatie dacht er net zo over, want er werd overgeschakeld naar benzine), en na een paar minuten kon ik weer vol gas op gas en benzine. Dit heb ik gehad met goed weer, met de caravan achter de auto en met zeer regenachtig weer. Nu dus wat vaker bij een koude start.

Ik krijg in ieder geval foutcode 16684 (random misfire) vaak vergezeld met code 16685/6/7/8 (misfire cyl 1 t/m 4).

Nou ben ik op zoek naar de oorzaak. En dat is best lastig gezien het maar af en toe voor komt. Ik heb het idee dat de ECU een fout in de ontsteking constateert en dan in noodloop gaat voor de betreffende cylinder, tot aan een reset. Wat de fout was is dan al niet meer te meten.

De luchtmassameter is al schoongemaakt, zowel sensordraad (voorzichtig) als connector. Scantool geeft aan dat er bij flink accelereren zo'n 70gr/s aan lucht doorheen gaat, dus dat lijkt in orde. Op forums heb ik gelezen dat het zo'n 90 gr/s zou moeten zijn. Dus er wordt misschien iets valse lucht aangezogen, maar dat moet ik dan nog opsporen. Het slangetje van de carterontluchting lijkt trouwens wat losjes te zitten om luchtdicht af te dichten.

Voorste lambdasonde is verdacht. Ik krijg namelijk al jaren foutcode 16804, (katalysator werking gering) en 17560 (mengsel te arm). Deze wis ik, omdat ik op LPG rij en dus geen boodschap heb aan een goed werkende katalysator. De sensor monitor ik wel om te zien of ik hem zal moeten vervangen ivm de 17560-code. De sensor lijkt af en toe te plakken op een rijke en een arme waarde en geeft ook af en toe geen spanning (0 volt) af aan de computer. Als deze foutcodes zich voordoen merk ik trouwens niks aan de motor, misschien een beetje vermogensverlies van tijd tot tijd door een slecht mengsel, maar dat is verwaarloosbaar. Het zou wel de long term fuel trim kunnen beinvloeden, wat ik weer zou kunnen merken bij een koude start.
Oh ja, de motor lust nogal was olie 1liter/3500km. Dus de sensor zal ondertussen wel aardig vervuild zijn.

Bobine en bougiekabels zijn ook verdacht omdat de problemen vaker lijken op te treden bij vochtig weer, maar hier is nog niet naar gekeken of aan gemeten.

BDP-sensor is ook verdacht, maar hier is ook nog niet aan gemeten.

Benzine injectoren zijn verdacht. De auto start enkel op benzine, dus de injectoren worden niet veel gebruikt en zouden dicht kunnen gaan zitten. Het verklaart alleen niet waarom ik onder het rijden op gas ook ineens vermogen verlies.

Ik zoek het nu in de elektronica. Mechanische dingen kunnen alleen permanent kapot, maar wat zou er nog meer sporadische uitval kunnen hebben met misfires tot gevolg ???

Milan.

guitar_billy

Senior Member
hallo,
je verhaal lezend krijg ik de indruk dat je wel iets van techniek snapt, foutcodes en meetwaarden kan uitlezen. daaroma adviseer ik dit verhaal ook op de Skoda Prikpagina te posten :

http://skoda.startpagina.nl/prikbord/

daar is ene vwmonteurke aktief, een VW monteur die ook met LPG ervaring heeft. omdat de 2.0 motor jarenlang ook bij VW gebruikt is/was denk ik dat die je wel verder kan helpen.

succes.

Billy,

ja ik heb verstand van techniek. HBO elektrotechniek afgestudeerd, werkzaam in de IT en een (overleden) vader die automonteur/apk-keurmeester was. Beetje opvoeding, beetje opleiding dus...

Die startpagina zal ik overwegen als er hier weinig reactie komt. Ik ben niet op zoek naar een snelle, maar een goed overwogen oplossing.

Milan.

Vandaag weer woonwerkverkeer gereden met de laptop op de bijrijdersstoel.
Op een gegeven moment voel ik de motor lichtjes inhouden. Snel even gekeken met Elmscan v1.21. Luchtmassameter geeft geen abnormale waardes. Lambdasonde achter de kathalysator ook niet. Voor de kathalysator kan ik niet goed beoordelen, want hier heeft het programma een bug (ga ik de ontwikkelaars zometeen melden).

Maar dan het volgende:
Short term fuel trim staat strak op +25%, Long term fuel trim op 20%. Deze waardes moeten rond de 0% zitten. Dus dat is goed mis. Foutcode uitlezen dan maar... 17560, mengsel te arm. Tja, dat wil de ECU compenseren door te verrijken, vandaar de hoge fuel trim. Het rare is dat de LMM en de lambdasondes het wel lijken te doen, ook de voorste pendelt alleen de absolute waardes zijn niet te beoordelen.
Dan maar foutcode resetten. Vermogen is meteen weer merkbaar beter. Scheelt niet veel, maar ik ben er tegenwoordig op getrainden voel het dus...
20 seconden later is de long/short fuel trim weer op z'n max. Maar eens overschakelen naar benzine dan. Short term fuel trim zakt nu wel terug, maar de long term blijft hoog.
Na wederom een reset van een nieuwe foutcode 17560 schakel ik maar weer eens naar gas. Long term fuel trim gaat meteen naar 0%, short is nog 25%. Even later is ook de long term fuel trim weer volledig aan de haal. Waardes van de LMM en de lamdasensoren nog steeds goed. Ook de olietemperatuursensor geeft normale waardes aan. Ontstekingsvervroeging is en reageert ook normaal. Er is dus helemaal geen reden waarom de fuel trim aan de haal zou moeten gaan !!!

Oke de gasinstallatie haakt in op de ECU leest de lambda waardes mee en past het mengel hier op aan, maar zal deze ook de short en long term fuel trim regelen ??? Lijkt mij onwaarschijnlijk. Het zou nog kunnen zijn dat de inspuiting van het gas ermee ophoudt en er stiekem verder gereden wordt op benzine, terwijl de gascomputer nog aan het regelen is. Is het een bevroren of verstopte gasconverter ? Vervuilde of uitvallende gasinjector ? Slecht functionerende afsluitklep op de gastank ? Zeg het maar... Alle opties zijn weer open !!!

Morgen weer naar het werk en terug. Dan zoeken we weer verder...

Ronnie

Forumguru
Als ik het zo lees dan vermoed ik toch een onderdruk lek ergens........
Vacuumslang op de gasconverter?
Als je een AG installatie hebt, wordt door de ECU op gas identiek geregeld als op benzine, slechts de injectoren schakelen bij voldoende temperatuur van gas op benz..
Zijn in serie electronisch gekoppeld.

Ronnie,

ja het is een AG installatie. Ik zal morgen eens even kijken of er een vacuumslang naar de gasconverter loopt. Is enkel bij goed licht te zien doordat de boel helemaal in een hoekje achter de koplamp zit.

Ik meen wel in het verleden een relais/afsluiter/klep/iets op de gasconverter te hebben zien zitten. Misschien is de houdkracht hiervan slecht aan het worden met sporadische uitval tot gevolg ?!?!

Ronnie

Forumguru
De klep is het temperatuur-afhankelijk ventiel welk opent/sluit. Eronder zit de gasdruksensor(plaatje van plm 1,5x3cm.) Boveste ventiel wordt nogal warm en is storingsgevoelig, wanneer deze klep niet goed meer is wordt dit opgeslagen in de gascomputer. De motor zal er nog wel normaal om lopen..... Enkel het rode ledje rechtsonder op de vulmeter zal gaan knipperen.

Moest vanmorgen LPG tanken. Toch maar even een flesje injector cleaner bij de benzine gegooid en 45km op benzine gereden. Bij aankomst op het werk wel een foutcode, maar niet zorgwekkend. Namelijk de foutcode van de slecht functionerende kathalysator (16804) die ik al jaren krijg. Verder nog niks.

Op het scantool.net-forum ook bijn bugreport gemeld. Dus misschien binnenkort wat meer inzicht in het functioneren van de voorste lambdasonde.

Vanavond weer met de laptop aan de auto terug naar huis... Mij benieuwen.

Milan.

Ook op de terugweg geen foutcode op benzine. Wel weer een enorm positieve short en long term fuel trim op gas (arm mengsel compensatie), Van VW monteurke op de genoemde startpagina een goede tip gekregen om het filter in de gasconverter te bekijken en indien nodig schoon te maken. Is voor mij een beetje slecht bereikbaar, maar volgende week tijdens een grote beurt kan ik kijken of ik er van de onderkant wat makkelijker bij kan.

Oh ja, ik heb ook de vacuumslang naar de gasconverter en de regelunit van de gasconverter in detail bekeken. Deze was optisch goed, geen beschadigingen en niet uitgedroogd. Voor de zekerheid aan de kant van de regelunit een halve centimeter afgesneden en er opnieuw opgedrukt. Deze leek namelijk wat makkelijk los te komen. Hoe strakker hoe beter dacht ik maar zo.

To be continued...

cvegreen

Forumguru
Leuk om dit mee te volgen , die VW monteurke heeft toen ik nog mijn fabia had ook mij heel goed geholpen toen ik een probleem had. Dit zijn nu eens topic's waar je iets aan hebt .

Weer wat ontwikkelingen.

De auto is afgelopen vrijdag afgekeurd voor de APK... Niet vanwege de motorische problemen, maar vanwege een defect derde remlicht !!! :mad:

Sinds vrijdagavond heeft de auto niet gelopen, nu vanmorgen (maandag) weer problemen bij de koude start. Tweede cylinder met ontstekingsproblemen. Met het opwarmen van de motor gaat de motor steeds rustiger lopen en na een kwartiertje is er niks meer te merken. Motor houdt dan niet meer in, en er komen ook geen foutcodes meer.
Natuurlijk nog even onder de motorkap gekeken. Gerommeld aan de bougiekabels. Dat mocht niks baten.

Bij eerste auto (Volkswagen Passat uit 1990) heb ik van mijn vader ooit geleerd van het bestaan van hydrolische klepstoters. Toen had ik nog wel eens last van 'getik' onder de motorkap bij een koude start.
Ik zit me nu af te vragen of een vervuilde of defecte klepstoter nu de oorzaak is van mijn problemen. Volgende keer bij een slechte koude start zal ik eens wat verse olie door de vulopening in het kleppendeksel gieten. Loopt hij daarna meteen beter, dan weten we weer meer. Misschien giet ik er dan wel een beetje dunnere (ATF) olie bij in, hij moet binnenkort toch voor een grote beurt, dus dan is het combinatiegoedje toch weer vervangen.

Ter info. Ik gebruik longlife 5w30. Gaat er helder in, maar is aan de peilstok al behoorlijk zwart. Ik zal eens kijken hoe lang de olie helder blijft na vervanging bij de grote beurt.

Ronnie

Forumguru
Het tikken van hydraulische klepstoters wordt veroorzaakt door het te langzaam opbouwen van oliedruk (enige slijtage) in de klepstoter, het kan ook veroorzaakt
worden door erg dunne olie. (Dus ATF heeft geen zin). het kan echter geen oorzaak zijn voor het weigeren van de 2e cylinder, de klep zou bij een defecte stoter immers dicht blijven.
Ik zou eerder de oorzaak bij de ontsteking zoeken.....

Ronnie

Forumguru
Open kan niet...., De oliedruk drukt (schuift) als het ware de stoter uit elkaar, deze past dan spelingvrij tussen de nokkenas en de klepsteel.

VW moteurke op startpagina zegt hetvolgende:

"Het is (bij VW) een bekend verschijnsel dat in in het beginstadium van te ver ingeslagen klepzittingen het probleem alleen bij koude motor merkbaar is. "

Hypothese:
Koude start. Klepstoter gevuld met minder warme, en dus minder vloeibare olie. Volgezogen klepstoter geeft tegendruk tegen de veer. Hierdoor wordt de klep niet strak tegen de zitting aangetrokken. Naar mate de olie warmer wordt, wordt de olie vloeibaarder en zal de stoter minder op de klep drukken, waardoor de veer de klep strakker dicht trekt. Met een beter afdichtende klep en goede compressie tot gevolg...

Vanmorgen weer hetzelfde geval. Sputteren totdat de motor warm is. Gaat nu van soms naar dagelijks...

Het was mij al bekend dat de motor arm loopt op gas. Dus een verbrande klep zou ook nog kunnen. Mogelijk nu nog alleen aan de rand, waardoor hij warm nog wel goed afdicht.

De G3 installatie is direct na levering door de fabriek ingebouwd. Ik betwijfel of er hardere klepzittingen in zijn gezet.

Stel ik laat een koprevisie doen (ook vanwege het in mijn ogen hoge olieverbruik 1l/3500km), vlakken en frezen,met nieuwe kleppen, hardere klepzittingen, nieuwe veren en nieuwe klepstoters. Wat zou dat dan gaan kosten ? En kan ik dan weer 230.000km met deze kop verder ?

Ronnie

Forumguru
Je hebt het nu al over een koprevisie?? Ik zou eens eerst de electronica checken!
Voor het geld wat die koprevisie kost, kun je er ook een andere motor met minder kilometers inhangen.....

Ik wil je niet ontmoedigen,maar ik heb altijd gehoord dat als je een koprevisie laat doen hij bijna altijd meer olie gaat gebruiken. Schijnt iets met hogere druk te maken hebben. Ikzelf heb wel eens een auto gehad die net een koprevisie had gehad en verbruikte inderdaad meer olie.

Vandaag de auto teruggekregen van reparatie. Het probleem zat hem in lekkende zuigerveren van cylinder nr2. Hiermee is het oplopende olieverbruik verklaard evenals de misfires (slechte compressie) bij een koude start.

Kop is gevlakt, zuigers en zittingen zagen er nog goed uit.

Oh ja, de bobine-unit is ook nog vervangen omdat de monteur tijdens de diagnose een oplawaai kreeg en een dag met een verdoofde arm heeft rondgelopen. De bobine stond ietwat door te slaan naar massa...

Daarnaast meteen een grote beurt gehad. Dus voorlopig kunnen we weer rijden. Is maar goed ook, ik was het openbaar vervoer wel een beetje zat.

Bovenaan Onderaan