Advies

hallo allemaal,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe auto misschien nog voor 2015. ik heb 2 mooie skoda's gezien. Kunnen jullie mij misschien meer zeggen over deze auto's en misschien bedrijven. is de prijs goed of zijn ze te duur. Hoe zit het met de kwaliteit van de auto wil en minimaal 5jaar probleemloos mee kunnen rijden (de motoren van skoda, problemen )
er zit 2 jaar tussen de auto's maar meer dan €3.000 verschil. Welke zouden jullie verkiezen.
verkiezen jullie de kostbare dsg boven de handbak.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr


http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 

Stinger

Actief lid
De Skoda met DSG heb ik al een keertje bekeken. Het betreft over een ex lease auto van Leasepoint. De reden dat ik deze auto links heb laten liggen is:

- Laatste onderhoud van de auto was rond 30dkm. Daarna is de auto niet meer onderhouden.
- De DSG bak heeft ook geen onderhoud gehad bij 60dkm. Wat eigenlijk wel een must is.
- Distributie ketting is nog niet vervangen. Maw als er problemen zijn met de ketting. Dan weet ik zeker dat de Skoda dealer geen coulance en of garantie geeft. Omdat de auto aantoonbare achterstallige onderhoud heeft. Dat wordt dus de volle pond betalen.

Als deze Skoda normaal zijn beurtjes heeft gehad. Dan zal deze uiteraard niet naar de handelaar zijn gegaan. Maar als occasions staan bij S-point. Er zal wel een legitieme reden dat S-point deze auto niet heeft overgenomen van Leasepoint.
 

gbbosma

Forumguru
De Skoda met DSG heb ik al een keertje bekeken. Het betreft over een ex lease auto van Leasepoint. De reden dat ik deze auto links heb laten liggen is:

- Laatste onderhoud van de auto was rond 30dkm. Daarna is de auto niet meer onderhouden.
- De DSG bak heeft ook geen onderhoud gehad bij 60dkm. Wat eigenlijk wel een must is.
- Distributie ketting is nog niet vervangen. Maw als er problemen zijn met de ketting. Dan weet ik zeker dat de Skoda dealer geen coulance en of garantie geeft. Omdat de auto aantoonbare achterstallige onderhoud heeft. Dat wordt dus de volle pond betalen.

Als deze Skoda normaal zijn beurtjes heeft gehad. Dan zal deze uiteraard niet naar de handelaar zijn gegaan. Maar als occasions staan bij S-point. Er zal wel een legitieme reden dat S-point deze auto niet heeft overgenomen van Leasepoint.

Dan blijft er maar ééntje over;), is wel gemakkelijk kiezen dan:maakmegek:
 

miles

Senior Member
Ik vermoed dat de 1.2 tsi een beetje te mager is voor dit model. Waarom niet kijken naar de 1.4 of 1.8 tsi?

Zeker wanneer je veel snelweg kilometers rijdt, is de 1.8 een heerlijke motor met een bescheiden verbruik ( bij die van mij na anderhalf jaar een gemiddeld verbruik van 6,2 ltr/100 km ).

Met beide garages heb ik geen ervaring. Succes met de zoektocht!
 

Monteurtje

Forumguru
@Stinger. Onderhoud bij een 7 traps DSG is geen must. Omdat die olie niet ververst hoeft te worden zoals een 6 traps DSG. Dat komt omdat de 7 traps DSG een droge koppeling heeft en de bak en mechatronic gescheiden zijn en beide hun eigen olie hebben.
Bij de 6 traps DSG is dat niet het geval. Koppeling, bak en mechatronic hebben allemaal dezelfde olie en dient elke 60.000 ververst te worden.
 

Cordoba

Forumguru
De eerste auto is duidelijk niet in orde, dit geeft de advertentie op MP:
Verbruik: 0,17 km/l

Met andere woorden je hebt 6 liter brandstof nodig om 1 km verder te komen, dat betekent in de praktijk dat je óf moet kiezen voor een route waar de tankstationdichtheid enorm groot is, of je moet een konvooi aan tankauto's achter je aan hebben rijden. (volgens het opgegeven verbruik haal je de 10 km niet met een volle tank!!)

Overigens iets verder staat onder de technische gegevens een heel ander verbruik:
Verbruik: 5,9 l/100 km (1 op 16,9)

Edit: ik zie dat het bij de andere auto net zo raar is (de cijfers wijken een paar procent af, maar ook verbruik een factor 100 te hoog opgegeven).
 
Laatst bewerkt:

H@RM

Senior Member
Ik zou persoonlijk deze hele aandrijflijn combinatie links laten liggen. Zeker als je 5 jaar probleemloos wil rijden.
Er zijn forumgangers die een probleemloze auto hebben en mensen met problemen;

Afgelopen 4 jaar en 48000km vervangen (gelukkig onder garantie):
Distributie ketting bij +/-20.000km
Koppelingen DSG bij +/- 43.000km word niks met de auto getrokken
Megatronic bij +/-46.000km

Kosten indicatie:
De koppelingen €1299 incl. BTW
Megatronic €1299.- incl. btw

Bron: DSG Dokter

Ik vermoed dat de 1.2 tsi een beetje te mager is voor dit model. Waarom niet kijken naar de 1.4 of 1.8 tsi?

Zeker wanneer je veel snelweg kilometers rijdt, is de 1.8 een heerlijke motor met een bescheiden verbruik ( bij die van mij na anderhalf jaar een gemiddeld verbruik van 6,2 ltr/100 km ).


In een Fabia houd het al niet over, laat staan in een ocatvia.
Verbruik doe je ook netjes. Merk dan toch dat ik een zware rechter voet heb
 

miles

Senior Member
H@RM, lage verbruik van mijn 1.8 tsi wordt mede veroorzaakt door heel veel snelweg kilometers ( en tegenwoordig weinig files ).
 

Havana

Forumguru
De 1.2 tsi is te chippen naar 130 pk / 220 Nm wat op zichzelf wel genoeg is voor een Octavia.
 
Hallo Jeroen, zou voor een 1.8 gaan oid, over het geheel genomen hoor ik veel klachten om mij heen over de 1.2
persoonlijk hou ik niet van de downsize trend, spaart wel gewicht maar ergens zal toch het vermogen vandaan moeten komen, en al die modernisering van kleiner en lichter, vind z'n tol in steeds kortere levensduur en hogere kosten (goed voor de omzet ).
chippen is het zelfde verhaal meer kracht uit het zelfde blok is een korter leven.
helaas is het allerbeste nog een volledig gietijzeren blok (niet meer leverbaar) daar draai je zonder al te hoge kosten zowel diesel als benzine 500k mee
 
als je het lijstje van H@rm bekijkt dan krijg je wel een indruk, ook de DSG 7 geeft meer problemen dan de 6, mits je de 6 op tijd ververst en dan is de rijstijl wel van belang, mijn buurman is elke 2j aan een andere toe omdat hij de auto kompleet gemold heeft (je zal hem kopen).

de oude gietijzeren 1.9 tdi blokken rijden vaak 500k zonder dat de sleutel erop is geweest, mijn auto 1.9 met aluminiumkop en bijna 300k, de kop vervangen nokkenas etc.

en hoe meer kw er uit een klein blok gehaald wordt, volg meer reparatie en meer kosten om de boel gangbaar te houden, en ook hier geld weer je rijstijl beinvloed de kosten.

2.0 motoren geven ook vaak meer problemen omdat het meestal een opgeboorde kloon is van een 1.8 of 1.9 en niet vaak een nieuw ontwikkelde 2.0
werk in de scheepvaart, daar zie je de zelfde ontwikkeling, blokken worden van 250pk door ontwikkeld naar 860pk maar lopen nog niet de helft van de uren van een 250pk en zijn dan alweer aan revisie toe
 

ertromp

Forumguru
Sorry @Afloskapitein ik zie nog steeds geen onderbouwing betreffende kosten. Die ketting was een bekend probleem door een toeleverancier die inferieure kettingen heeft geproduceerd. Geen direct gevolg van downsizing
Betreffende de kortere levensduur: ook nog geen duidelijke onderbouwing.
Enige tijd geleden heeft de Autobild een 1.2 TSI blok van een Polo geheel gedemonteerd: Conclusie: als nieuw.
http://www.autobild.de/artikel/vw-polo-dauertest-3666447.html
Ook hier op het forum zijn TSI rijders (1.2 en 1.4TSI) die de 100.000 echt zonder problemen halen.
Belangrijk met dit soort motoren is het fatsoenlijk warm rijden en af en toe even goed in de toeren rijden. Maar dat geldt natuurlijk voor ieder blok. Dus om maar de conclusie te trekken dat hoe meer kw er uit een klein blok gehaald worden de reparaties navenant toenemen en er meer kosten komen om de "boel gangbaar" te houden daar kan ik niet met meegaan.
En welke problemen geeft de DSG 7 meer als de DSG 6??
 
Haha ja maar heb het ook niet over 100k maar 500k en 100k haalt elke auto, zelfs een Skoda....

wat betreft de dsg7 is genoeg te vinden op internet het betrof gem 1-2 op de 10 bakken, maar de nieuwe van nu hebben de problemen veel minder omdat er update's zijn gedaan, Jeroen vraagt info over een 2e hands auto en daar zit meer risico en kan daarom helemaal mee gaan in de visie van H@rm in het links laten liggen van die combinatielijn
 

ertromp

Forumguru
Haha ja maar heb het ook niet over 100k maar 500k en 100k haalt elke auto, zelfs een Skoda....

wat betreft de dsg7 is genoeg te vinden op internet het betrof gem 1-2 op de 10 bakken, maar de nieuwe van nu hebben de problemen veel minder omdat er update's zijn gedaan, Jeroen vraagt info over een 2e hands auto en daar zit meer risico en kan daarom helemaal mee gaan in de visie van H@rm in het links laten liggen van die combinatielijn

Ja maar wat is er mis met de DSG 7??? En om de 500K te halen zijn de blokken nog te kort op de markt 2009 dus zeg een jaar of 5. Nee nergens op gegrond je conclusies @Afloskapitein
En mocht je referen aan de koppelingsset van de DSG7: al eens nagedacht over de software van VAG en emissie eisen?
Nee de combinatie 1.2TSI en DSG 7 is absoluut geen verkeerde en goed lezen dat er zijn zat mensen die probleemloos deze combi rijden toevallig is @H@RM daar eentje van. Haha
 
Bovenaan Onderaan