Advies mbt Keuze nieuwe Superb

BMW523

Nieuw lid
Beste forum leden als aanstaand Superb rijder ben ik nieuw op dit forum en zal me kort voorstellen.
Mijn naam is Paul Roerbag 49 jaar en werkzaam bij een retail organisatie in de drogisterij branche.
Ik heb in mijn "lease" leven, nu 20 jaar, veel verschillende auto's gehad waarvan 3x een Renault. De laatste 2 auto's waren een Outlander PHEV met veel problemen en tot november dit jaar mag ik een Volvo V60 Phev rijden.
Ons bedrijf is vorig jaar gefuseerd en het nieuwe bedrijf heeft helaas de auto regeling aangepast. Alleen heeft het lang geduurd voordat men wist hoe die ingevuld zou worden. De V60 stond nog bij de lease maatschappij en is in november 5 jaar oud en vanwege de onduidelijkheid mocht ik deze rijden. Dat betekent geen bijtelling tot dat moment, maar vooral een heerlijke auto met een vermogen om van te smullen. Iedere dag stap ik met een big smile in de auto.

Tot nu toe mocht ik altijd binnen een bepaald maandbedrag een auto uit zoeken, maar helaas is dat nu niet meer het geval. Ik mag nu kiezen uit een Passat of Superb. Begrijp me goed beide mooie auto's, maar niet mijn eerste keuze. Omdat een Passat in een beetje leuke uitvoering minimaal € 2.000,-/€ 3.000,- duurder is dan een vergelijkbare Superb combi was de keuze eenvoudig.

Ik vind de Superb een mooie ruime auto, maar ik had graag de nieuwe Renault GS IV gehad.
Bij het configureren van de auto bleek dat de 1.6 tdi niet leverbaar is en die wilde ik graag hebben in Style business uitvoering met nog 8 opties.
Navraag bij de dealer waar het nieuwe bedrijf de auto's besteld leert dat deze motor pas Q2 2019 weer leverbaar is vanwege emissie eisen waar de huidige motor niet aan kan voldoen. Als dit niet klopt lieg ik in commissie. Omdat ik toch 1 november een nieuwe auto wil hebben, anders moet ik wachten tot 1 januari 2019, heeft men gekeken welke de dealer nog op voorraad heeft staan.

En nu komt mijn vraag welke adviseren jullie mij:
Een 1.6 tdi dsg in Clever uitvoering met sunset pakket of
Een 2.0 tdi handbak in Style Business met tech pakket.

Buiten de motor en bak is het grootste verschil dat de style business een 230 volt aansluiting heeft en voorruit verwarming volgens mij. Het is me niet helemaal duidelijk of het tech pakket leren bekleding heeft want dat vind ik wel prettig. Vwb de motor de 1.6 kan ik laten tunen en dan heb ik ook 150pk en de bak maakt me niet zoveel uit. Beide hebben trekhaak voorbereiding die heb ik ook nodig en beide hebben geen achteruit rij camera die ik wel graag wil hebben vanwege aankoppelen caravan, maar deze is misschien achteraf in te bouwen. Omdat de dealer de 2.0 met korting aanbiedt is de fiscale waarde bijna gelijk scheelt netto in bijtelling 22,- per maand in voordeel van de Clever.

Heeft de 1.6 tdi het verlaagde onderstel want ik wil ook hulpveren monteren vanwege de caravan dan wel fietsenrek. Met 2 fietsende zoons en zelf ook fanatiek fietser zijn wij bijna ieder weekend met de caravan of fietsenrek onderweg en ik heb een grote hekel aan een doorhangende achterkant.

Een heel epistel en ik hoop dat jullie obv eigen ervaring met een van de twee auto's een advies dan wel jullie ervaring willen delen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor die 22 euro per maand verschil ging ik zeker voor de 2.0tdi. Die doet het toch allemaal net wat makkelijker dan een opgevoerde 1.6 en de verwarmde voorruit is ook iets waar je in het koude jaargetijde blij van wordt. Spaart een boel gedoe met ijsdekentjes en zo.
 

dn-co

Actief lid
De Clever Edition is op basis van de Ambition Business. Het verschil met de Style Business is meer dan enkel de 230V aansluiting en de voorruit verwarming.

Onder andere de elektrisch verstelbare bijrijderstoel met geheugen, blind spot assist, Canton audio systeem, Columbus met 9,2 inch scherm, rSAP mogelijkheid via Bluetooth, automatisch inparkeer systeem en nog een aantal zaken.
 

Tuulster

Forumguru
Even los van de motor ook m.b.t. de uitrusting; altijd kiezen voor optie twee!
De Clever mobellen zijn gebaseerd op de Ambition Business modellen met wat extra's. De Style Business is veel luxer uitgevoerd en zeker met Tech pakket erbij bom en bom vol!

Enige overweging zou de handbak kunnen zijn......
Ik zou echter binnen deze keuze altijd kiezen voor zelf roeren in bak :D (ik wil sowieso nooit een automaat, maar goed...... ;))
 

leon-cupra

Forumguru
Je gaat toch niet voor 2 maanden wachten 4 jaar met een wagen rijden die niet de opties heeft die je graag zou hebben :pieker:
Ik zou gewoon 2 maand met een voorloopwagen rijden en daarna de wagen volgens je eigen wensen in ontvangst nemen.
 

Antera

Donateur
Bespaar eventueel de Lane assist als dat beter is en laat die naderhand activeren en kan je eventueel dat voor de 2.0TDi gebruiken. :-)
 

BMW523

Nieuw lid
Bedankt allen voor de reacties en het is duidelijk dat de 2.0 de betere keuze is.
Ik ga morgen langs de dealer waar ze staan zodat ik ze kan bekijken en vergelijken.

Optie is inderdaad wachten maar dat is dan zeker 5 maanden omdat dan pas de nieuwe 1.6 motoren leverbaar zijn. Ik vermoed dat de wagenpark beheerder niet akkoord gaat met minimaal 5 maanden een voorloop auto aangezien ze de auto's zelf kopen en niet leasen.

Of ik moet een nieuwe 2.0 bestellen maar ik mag tot een cons. waarde van 44,5K (incl. btw.) en dan blijven er met de style business en tech pakket weinig opties over. Ook is dan de bijtelling fors hoger omdat de voorraad 2.0 erg gunstig aangeboden wordt.
Ik wil graag de 18 inch wielset omdat ik die bij een grote auto zoals de Superb gewoon mooier vind staan. Ik denk dat ik de wielset er nog wel voor een mooie prijs bij kan krijgen als ik de voorraad 2.0 neem omdat het probleem dan is opgelost waar mijn werkgever en ik beide niks aan kunnen doen overigens.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Sowieso voor een business uitvoering gaan met 2.0, van een redelijk kale clever uitvoering en een 1.6 ga je niet heel blij worden vrees ik.
 

BMW523

Nieuw lid
Ik ben inmiddels bij de dealer geweest Dago in Doetinchem, prima geholpen, en beide auto's bekeken.
Het is me nu ook duidelijk dat de dealer geen speciale prijs heeft gegeven, maar de importeur heeft de prijzen van de 2.0 tdi fors verlaagd vanwege het niet kunnen leveren van de 1.6 tdi. Dit is echter nog niet zichtbaar op de skoda site en in de configuratie.

ik heb nu besloten om toch een nieuwe te bestellen die is leverbaar voor 30 oktober dit jaar. Ik heb bij de dealer ook de hatchback bekeken en vind dat toch wel een hele mooie auto. Ik heb de laatste jaren altijd een station of suv gehad vanwege onze hond, maar die past zonder hoedenplank ook prima in de hatchback denk ik. Voordeel is dat deze nog goedkoper is en dat biedt ruimte voor extra opties en minder bijtelling.

Ik heb nu deze configuratie gemaakt waarbij de prijs dus niet klopt dat scheelt consumenten prijs € 2.200,- door de prijsverlaging.

http://configurator.skoda.nl/samenvatting?code=ANPSC

Heeft iemand ervaring met het dynamic chassis control
 

BMW523

Nieuw lid
Aanvullend in de configuratie staat 8 inch columbus volgens mij moet dat 9,2 inch columbus zijn.
 

dn-co

Actief lid
Aanvullend in de configuratie staat 8 inch columbus volgens mij moet dat 9,2 inch columbus zijn.
Volgens de prijslijst zit er inderdaad een 9,2 inch scherm op de Columbus.

Je hebt een mooie configuratie gemaakt en Velvet Red is echt een hele mooie kleur voor de Superb!
Persoonlijk zou ik niet meer zonder adaptieve cruise control willen rijden. Bij mij staat deze bijna altijd aan.

Verder vind ik de ruitenwisser achter het lijnenspel van de Hatchback echt geen goed doen. Toen ik die van mij besteld heb, was dit voor mij zelfs een reden om geen achteruitrijcamera te bestellen. De wisser moest dan verplicht ook besteld worden.
 

BMW523

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.
@dn-co de ruitenwisser achter is inderdaad minder mooi, maar als ik reviews op autoweek lees is het wel noodzaak bij de hatcback.

Ik ga toch voor een andere kleur omdat ik met de velvet red net over mijn budget heen ga het wordt nu business grey metallic of Quarz gey metallic. Ik heb vandaag live de emerald green in het echt gezien, maar die vind ik in het echt minder mooi dan in de configuratie.

Een collega tipte me over deze vorm van chippen heeft iemand hier ervaring mee.
https://www.racechip.de/shop/skoda/superb-3v-ab-2015/2-0-tdi-1968ccm-150ps-110kw-340nm.html

De prijs is gunstig en je kunt hem eenvoudig demonteren als de auto een beurt krijgt en daarna weer monteren.
 

BMW523

Nieuw lid
Inmiddels zijn we een half jaar verder en heb ik afgelopen vrijdag 4 januari de auto op mogen halen veel later dan gepland. De reden is omdat ik moeite had met de nieuwe autoregeling. juridisch is het wijzigen van een autoregeling na overname van een bedrijf discutabel en ik had dit aan kunnen vechten. Als ik dat had gedaan was dat waarschijnlijk uitgelopen op een conflict met alle gevolgen van dien. Voor de zomervakantie was ik met de wagenparkbeheerder in gesprek over de configuratie en toen waren er in één keer een aantal opties die geen zakelijke meerwaarde hadden voor het bedrijf. Ik bleef echter binnen budget en hier stond ook niks over vermeld in de regeling. Ik heb toen besloten geen nieuwe auto te bestellen en af te wachten. Na de zomervakantie weer een gesprek gehad en we zijn er met een compromis uitgekomen. Ik mocht de auto bestellen volgens mijn configuratie, maar moest wel zelf de trekhaak bestellen. Dat laatste blijf ik lastig vinden want die lease ik normaal gesproken altijd mee. Het bedrijf koopt de auto's echter en dit was niet bespreekbaar. Uiteindelijk moet je de zegeningen tellen en is dit wat het is.

Het is de volgende auto geworden:
Skoda Superb Hatchback 2.0 tdi handgeschakeld in Style Business uitvoering
Besteld met de volgende opties:
- Tech pakket
- Dynamic chassis control
- Stoelverwarming voor- en achter
- Ruitenwisser achter
- Sunset ramen achter
- Achteruitrij camera
- Wegklapbare trekhaak
- Business grey metallic

Ik had alleen nog graag 18 inch wielen gehad, maar door de extra bpm op grotere wielen kwam ik net boven het maximum budget. Ik vind de 17 inch op deze auto een beetje lullig, maar ik vond de andere accessoires belangrijker waar die zitten allemaal aan de binnenkant van de auto en daar zit ik de meeste tijd.

Mijn eerste indruk van de auto is erg goed het interieur is zakelijk, maar dat is wel mijn smaak. Ook de afwerking is van een prima niveau en met name het geluid als je de portieren sluit is echt goed. Dat doet niet onder voor een premium merk. Carplay werkt erg goed en de interieur led verlichting is echt een leuke gimmick.

Ik ben heel blij met mijn keuze voor DCC wat een verschil in weggedrag in de sport stand. Als de Superb zonder DCC veert zoals met DCC in de normal stand dan zou dat niet mijn ding zijn. Ik ben wel benieuwd hoe dat stfraks met de caravan aan de trekhaak gaat uitpakken. De uitklapbare trekhaak is ook een mooi uitvinding d.m.v. de hendel in de kofferbak trek je hem uit en na gebruik klap je hem weer weg.

Voor mijn telefoon heb ik een brodit clip gekocht deze klemt op het middelste ventilatie rooster, niet de meest ideale plek maar ik zweer bij een vaste houder voor mijn telefoon.

Eerst maar wat km's maken we gaan volgende week een paar dagen naar Oostenrijk dus een mooi moment om de auto uit te proberen en goed in te rijden.

Foto's als bijlagen bijgevoegd IMG_6688.JPG IMG_6689.JPG IMG_6690.JPG IMG_6691.JPG IMG_6686.JPG
 
Mooi hoor. Heel vele veilige en fijne kilometers met je nieuwe auto gewenst

Kleine tip, als je het me toestaat.
Met techpakket heb je de camera (die zie ik ook in je foto) waarmee je laneassist en grootlicht assistent vrij kan laten schakelen voor weinig. :yeah:



Kijk maar eens in het draadje vcds mogelijkheden. Misschien is er nog wel meer dat je naar wens aangepast wilt krijgen.
Zowel in Den Haag (Rainesh) als in Breda (Antera) zijn er betrouwbare personen die dit doen
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan