Advies gevraagd

Topic in 'Octavia II' gestart door 2Metertje, 30-11-2020.

?

Wat te doen?

Peiling gesloten op 12-12-2020.
  1. A. Alles uit laten voeren voor de genoemde 2900,- en de handen voor de ogen houden tijdens het pinne

1 stem(men)
    16,7%
  2. B. EGR laten afdoppen en wegschrijven. Vervolgens de auto 'oprijden' tot het tweemassavliegwiel aan

4 stem(men)
    66,7%
  3. C. Inruilen voor een alternatief (moet een caravan van 1400kg kunnen trekken).

1 stem(men)
    16,7%
  1. 2Metertje

2Metertje Actief lid

Hi Allemaal,

Net terug van de garage met een dilemma.
    De Oct geeft een foutmelding met betrekking tot de EGR en een foutmelding met betrekking tot het roetfilter.

Na een diagnoserit door een monteur, met laptop in de auto, bleek dat de EGR verstopt zit en dat het roetfilter pas schoongereden kan worden als de EGR foutmelding is verholpen. Ook merkte hij dat de auto nogal schokt bij het stationair draaien, waardoor hij vermoed dat het tweemassavliegwiel ook op (korte) termijn vervangen zal moeten worden.

De kosten voor het vervangen van de EGR zijn rond de 900,-
    Afdoppen en wegschrijven van de EGR zou evt een optie kunnen zijn, maar ik zou niet weten waar ik dat kan laten doen (regio Zoetermeer) en wat de kosten hiervan zijn.

De reparatie van het tweemassavliegwiel werd grof geschat op 2000,-

De Oct heeft nu zo'n 260.000 kilometer gelopen (net ingereden voor een 2.0 diesel) en hij heeft netjes al het onderhoud gehad de afgelopen jaren. Qua inruil moet ik denken aan 3000,-

Opties:

A. Alles uit laten voeren voor de genoemde 2900,- en de handen voor de ogen houden tijdens het pinnen.
    B. EGR laten afdoppen en wegschrijven. Vervolgens de auto 'oprijden' tot het tweemassavliegwiel aan de beurt komt.
    C. Inruilen voor een alternatief (moet een caravan van 1400kg kunnen trekken).

Ik hoor en zie graag jullie gedachten! Alvast bedankt

2. Tees

Tees Forumguru

3000 aan inruil? Zal mij benieuwen of je dat er echt voor krijgt...er zijn hier al een aantal leden die de laatste tijd om een soortgelijke reden van hun diesel afwilden, en geen enkele handelaar die m wou. Diesel ligt op dit moment heel slecht in de (tweedehands) markt, vanwege zowel milieu als corona-redenen. En dan met deze kwalen erbij, ga je dat volgens mij echt niet meer ervoor krijgen.

Ik zou zelf voor optie B opteren: m gewoon oprijden tot ie echt niet meer wil en dan een nieuw beestje zoeken.

2Metertje vindt dit leuk.
  3. MiDe

MiDe Senior Member

Afhankelijk van hoe lang je deze auto al hebt weet je welke reparaties er al zijn geweest, welke nog niet, of het onderhoud minimaal volgens richtlijnen is uitgevoerd, hoe er met de auto is omgegaan (vollast bij koude motor bijv) etc etc...

Daarnaast de behoefte om weer wat nieuws/anders te rijden, de behoefte om weer voor diesel te kiezen (want reden 1 en 2 en 3 enz), veranderende situatie waarom je kleiner/groter/zuiniger wilt rijden.

En niet geheel onbelangrijk: je financiële situatie.

Over het eerste en het tweede kun je misschien nog wat uitweiden, het derde hoeft wat mij betreft niet ;).
    Resume: voor mij zouden meer redenen van invloed zijn om een overwogen keuze te maken. Toch zou ik zelf kiezen voor optie 2. De wagen zal niet veel waarde meer verliezen en de inruilwaarde die je noemt moet nog maar blijken.

4. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Overweging bij optie 1 : heb je nu voor (minder dan) 6-7 duizend Euro een auto naar je zin waarmee je (naar alle waarschijnlijkheid?) lang genoeg kunt doorrijden?
    En bij optie 2 : zul je er nog zolang mee kunnen doorrijden dat je de huidige inruilwaarde (nagenoeg) kunt missen, want als 'ie op is brengt 'ie ook "niets" meer op.
    Ik wens je wijsheid!

5. Huibert

Huibert Forumguru

Zou eerst voor een second opinion bij VAG techniek in Nuenen te rade gaan. Deze jongens hebben zeer veel expertise en knnen alle nodige reparaties incl. wegschrijven voor je doen tegen redeljke prijzen. En belangrijk, ze kijken eerst wat nodig is en overleggen wat te doen en geven dan een prijs voor he gevraagde.

2Metertje en PizzaPieter vinden dit leuk.
  6. Duijzer

Duijzer Forumguru Donateur

Ik zou eens informeren bij VAGtechniek. EGR wegschrijven en ik heb zo'n vermoeden dat zij het vliegwiel vervangen ook wel voor een andere prijs doen. Mits je verder tevreden bent over de auto. Je weet wat je hebt, niet wat je krijgt...

7. catch me

catch me Forumguru

Ik zeg, Egr afdoppen en wegschrijven , is de pest voor je motor, moet in de regio zoetermeer wel te regelen zijn, en 2000,- euro voor vervanging 2 massa vliegwiel....dat kan op zeker ook goedkoper....

8. EJS

EJS Lid

Als je voor die 2900 (of minder) weer een aantal jaar vooruit kunt is dat altijd goedkoper dan inruilen voor een andere auto. Je schrijft nu weinig meer af op je huidige auto dus je rijdt relatief goedkoop. Op een volgende auto ben je die 2900 in 1-2jr ook kwijt aan afschrijving.
    Maar ligt ook aan welk onderhoud/reparaties er nog meer aan zitten te komen...

9. 2Metertje

2Metertje Actief lid

Dank allemaal voor jullie reacties en de adviezen.
    We hebben gekeken wat de mogelijkheden waren op het EGR gebied, maar uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat we beter een nieuwe auto konden kopen.
    Over 1-2 jaar waren we sowieso van plan om een nieuwe aan te schaffen en die beslissing hebben we nu naar voren geschoven.

De keus is uiteindelijk gevallen op een S3C 1.8TSI DSG7 met 150.000 km
    De proefrit met de auto ging prima en we hebben een volledige check laten uitvoeren bij een bekende garagist.
    Hij stelde vast dat er geen problemen met de auto te melden waren.
    Dus sinds vanochtend zijn we Superb rijders :)

ertromp, Cordoba, hemi24 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. hemi24

hemi24 Forumguru

@2Metertje : proficiat met de nieuwe wagen; deel maar wat foto’s!

Misschien moet je de informatie onder je berichten ook nog even updaten?

11. Cordoba

Cordoba Forumguru

@2Metertje Ik zie dat ik te laat ben met reageren voor de Octavia, maar voor de Superb kun je ook goed terecht bij Vag Carservice in Bergschenhoek, dat is veel dichterbij en in opzet een bedrijf zoals Vagtechniek dat 5-10 jaar terug ook was.

12. 2Metertje

2Metertje Actief lid

32E3C982-9CED-4370-9867-3D63EC96B607.jpeg FE77BAAF-DF98-4F7B-BDEA-32BBFF17482A.png

eriktv, catch me, Tees en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. catch me

catch me Forumguru

Da's een mooie vervanger van de oct

14. Antera

Antera Forumguru Donateur VCDS support

Van harte gefeliciteerd met de nieuwe Skoda en veel rij plezier

Deel deze pagina