Advies gevraagd

Wat te doen?

  • A. Alles uit laten voeren voor de genoemde 2900,- en de handen voor de ogen houden tijdens het pinne

    Stemmen: 1 16,7%
  • B. EGR laten afdoppen en wegschrijven. Vervolgens de auto 'oprijden' tot het tweemassavliegwiel aan

    Stemmen: 4 66,7%
  • C. Inruilen voor een alternatief (moet een caravan van 1400kg kunnen trekken).

    Stemmen: 1 16,7%

  • Totaal aantal stemmers
    6
  • Opiniepeiling gesloten .

2Metertje

Actief lid
Hi Allemaal,

Net terug van de garage met een dilemma.
De Oct geeft een foutmelding met betrekking tot de EGR en een foutmelding met betrekking tot het roetfilter.

Na een diagnoserit door een monteur, met laptop in de auto, bleek dat de EGR verstopt zit en dat het roetfilter pas schoongereden kan worden als de EGR foutmelding is verholpen. Ook merkte hij dat de auto nogal schokt bij het stationair draaien, waardoor hij vermoed dat het tweemassavliegwiel ook op (korte) termijn vervangen zal moeten worden.

De kosten voor het vervangen van de EGR zijn rond de 900,-
Afdoppen en wegschrijven van de EGR zou evt een optie kunnen zijn, maar ik zou niet weten waar ik dat kan laten doen (regio Zoetermeer) en wat de kosten hiervan zijn.

De reparatie van het tweemassavliegwiel werd grof geschat op 2000,-

De Oct heeft nu zo'n 260.000 kilometer gelopen (net ingereden voor een 2.0 diesel) en hij heeft netjes al het onderhoud gehad de afgelopen jaren. Qua inruil moet ik denken aan 3000,-

Opties:

A. Alles uit laten voeren voor de genoemde 2900,- en de handen voor de ogen houden tijdens het pinnen.
B. EGR laten afdoppen en wegschrijven. Vervolgens de auto 'oprijden' tot het tweemassavliegwiel aan de beurt komt.
C. Inruilen voor een alternatief (moet een caravan van 1400kg kunnen trekken).

Ik hoor en zie graag jullie gedachten! Alvast bedankt
 

Tees

Donateur
3000 aan inruil? Zal mij benieuwen of je dat er echt voor krijgt...er zijn hier al een aantal leden die de laatste tijd om een soortgelijke reden van hun diesel afwilden, en geen enkele handelaar die m wou. Diesel ligt op dit moment heel slecht in de (tweedehands) markt, vanwege zowel milieu als corona-redenen. En dan met deze kwalen erbij, ga je dat volgens mij echt niet meer ervoor krijgen.

Ik zou zelf voor optie B opteren: m gewoon oprijden tot ie echt niet meer wil en dan een nieuw beestje zoeken.
 

Huibert

Forumguru
Zou eerst voor een second opinion bij VAG techniek in Nuenen te rade gaan. Deze jongens hebben zeer veel expertise en knnen alle nodige reparaties incl. wegschrijven voor je doen tegen redeljke prijzen. En belangrijk, ze kijken eerst wat nodig is en overleggen wat te doen en geven dan een prijs voor he gevraagde.
 

Duijzer

Donateur
Ik zou eens informeren bij VAGtechniek. EGR wegschrijven en ik heb zo'n vermoeden dat zij het vliegwiel vervangen ook wel voor een andere prijs doen. Mits je verder tevreden bent over de auto. Je weet wat je hebt, niet wat je krijgt...
 

catch me

Forumguru
Ik zeg, Egr afdoppen en wegschrijven , is de pest voor je motor, moet in de regio zoetermeer wel te regelen zijn, en 2000,- euro voor vervanging 2 massa vliegwiel....dat kan op zeker ook goedkoper....
 

EJS

Forumguru
Als je voor die 2900 (of minder) weer een aantal jaar vooruit kunt is dat altijd goedkoper dan inruilen voor een andere auto. Je schrijft nu weinig meer af op je huidige auto dus je rijdt relatief goedkoop. Op een volgende auto ben je die 2900 in 1-2jr ook kwijt aan afschrijving.
Maar ligt ook aan welk onderhoud/reparaties er nog meer aan zitten te komen...
 

2Metertje

Actief lid
Dank allemaal voor jullie reacties en de adviezen.
We hebben gekeken wat de mogelijkheden waren op het EGR gebied, maar uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat we beter een nieuwe auto konden kopen.
Over 1-2 jaar waren we sowieso van plan om een nieuwe aan te schaffen en die beslissing hebben we nu naar voren geschoven.

De keus is uiteindelijk gevallen op een S3C 1.8TSI DSG7 met 150.000 km
De proefrit met de auto ging prima en we hebben een volledige check laten uitvoeren bij een bekende garagist.
Hij stelde vast dat er geen problemen met de auto te melden waren.
Dus sinds vanochtend zijn we Superb rijders :)
 

Cordoba

Forumguru
@2Metertje Ik zie dat ik te laat ben met reageren voor de Octavia, maar voor de Superb kun je ook goed terecht bij Vag Carservice in Bergschenhoek, dat is veel dichterbij en in opzet een bedrijf zoals Vagtechniek dat 5-10 jaar terug ook was.
 

Gerjo

Senior Member
Dilemma van TS ken ik ook. Egr is het probleem niet, maar wel een slippende koppeling en schokbrekers die er aan komen. Ook een kostenpost wat makkelijk richting de 1500eu gaat.

Ook mijn thermostaat begint kuren te vertonen en na 290k aan kilometers heb ik geen flauw idee wat ik op korte termijn nog meer kan verwachten in en aan de motor. De rest van het onderstel is volgens mij wel in goede staat zoals remmen en uitlaat. Verder is hij dealeronderhouden, maar ja, dat zegt natuurlijk ook niet alles.

ben wel benieuwd wat je nog hebt gekregen voor je octavia voor de inruil?

ik ga iig ook wel even kijken voor een S3. Ziet er toch leuk uit voor je caravan
 
Bovenaan Onderaan