Advies gevraagd

family man

Senior Member
mijn vrouw heeft 11 jaar Nissan gereden, bij de eerste ging een dynamo kapot..voor de rest slijtagedelen, rijdende spaarpotten! wel altijd bij dealer laten onderhouden dat wel. 0 (nul) liter olie per jaar (15/18K). laatste was een primera met 1.8 liter (pre renault tijdperk)..heb nog altijd wel een zwak voor het merk maar die waren nog echt goed (kleinigheidjes via Deijne/japsloop) meestal voor de mooi!, zoiets als dit 5 deurs (voor de kleinkids), airco, 1.8 met 115 pk en ketting (oude types rekken niet), leder, lmv..beetje afdingen op de prijs en niets inruilen http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

succes

0ri0n88

Forumguru
Toyota yaris kan je bijna blind nemen zegt mijn garageman dan althans.
had er een paar in onderhoud maar deed niet meer als olie verversen en standaard dingetjes bougies accu bandjes enzovoort. Nooit motorproblemen.

machlo

Forumguru
Wat ze nu op het oog heeft is een Daihatsu Grand Move. Wel rond een ton gelopen, maar dat zegt ook niet alles, denk ik.
Hangt ook af van hoe er mee gereden is en of er netjes onderhoud is gepleegd. Kennelijk raken ze die niet zo makkelijk kwijt, want de APK is er al sinds december 2014 af

Hoi, heb zelf een familielid gereden.... de Daihatsu YRV. Minder "grand", aardig technisch betrouwbaar (buiten gebruikelijke slijtage) alleen een keer een sensor op de katalysator moeten vervangen. Wat ik, nu ik een fabia 1 rijd, ervaar is het ongeloofelijke blikkerige gevoel die YRV gaf. Erg windgevoelig op de snelwek maar vooral een gemis aan veilig gevoel....dat heb ik nu wel. Gewichtsverschil zal vast meespelen maar ik weet nu al dat dit, voor een volgende auto, dit bij mij bovenaan staat op mijn eisen lijstje....dat gevoel van veiligheid wil ik niet meer missen.

hemi24

Forumguru
... je moet er natuurlijk wel van houden, dat Aziatische kunststof wat na verloop van tijd zo glad glimmend oppervlak krijgt van de slijtage; die klapperende pedalen en dat blikkerige geluid van deuren en kleppen en de doorgaans te kleine stoelen...

Verder weinig problemen te verwachten qua onderhoud.

0ri0n88

Forumguru
@hemi24 met een budget van €2000 is het functioneren belangrijker dan de looks denk ik ;)
Alhoewel een daihatsu gran move zou ik niet zo snel kiezen om zijn looks wellicht om zijn betrouwbaarheid als ik zou weten wie erin gereden heeft.
had hiervoor ook een panda 2011 niet omdat die zo mooi was maar cheap en betrouwbaar.

Kogamyata

Senior Member
@rosinfeld Je zegt het zelf. Eigenlijk toch 'n Toyota en daar heb je probleemloos mee gereden. Datzelfde geldt ook voor Daihatsu. Het enige minpunt dat ik zie voor de dames is "het wat hogere verbruik". Als je kunt slagen voor € 2000,- met die Daihatsu en hij ziet er goed uit. Kopen die hap ook al heeft ie veel km's (hoeveel is dat?) gereden. Immers veel km's betekent dat ie 't goed gedaan heeft.

Cordoba

Forumguru
Als de ruimte niet heel belangrijk is, zou ik gaan voor een Fabia I hatchback of de sedan: minder gevraagd dan de combi, daardoor lagere prijs, en bovendien is de hatchback lichter in gewicht, dus goedkoper in verzekering en brandstofverbruik. Ik zou geen MPI-blok kiezen, maar een iets nieuwer (VW-)motorblok.

Aan de andere kant in deze prijsklasse, is het vooral belangrijk dat er iemand met wat verstand van auto's naar kijkt: bij ieder merk en type auto heb je probleemauto's in deze prijsklasse. Zo kan het zijn dat bijvoorbeeld een Ibiza veel beter uitpakt dan een Fabia. Ik lees hier nog al wat lofzangen op de kleine Jappies, een paar nichten van mij, met Nissan in deze prijsklasse, en eigenlijk regelmatig problemen, waarbij ook de veiligheid in het geding is. Rotte bodemplaat schijnt toch wel redelijk standaard te zijn voor een oude Nissan.

kansberg

Forumguru
Een vrijblijvend advies: Een Japanner in originele staat, zonder tupperware of mods. Yaris, Starlet, Micra, Mazda 2 of Honda Jazz (Niet de eerste generatie). Misschien doen: Corsa, Fiësta, 206, C3, Fabia of Polo. Ook hier weer de originaliteit in acht nemen, er bestaan veel 'ex-petjes' auto's in deze categorie en dat zijn veelal niet de besten.
Zeker niet doen: Calibra, Tigra, Bravo, Brava, 145/146, iets Amerikaans of Rovers en MG's. Die laatste twee zijn wel karakterbakkies maar daar verdien ik ook goed aan als medewerker binnen de automaterialen branche, en dus niet gunstig voor de portemonnee van de eigenaar ;)

De tweede generatie Jazz van Honda is wel de topper, al zal het moeilijk zijn een exemplaar rond de € 2000,00 te vinden. Deze zijn vaak bereden door wat rustiger types, de 'jeugd' heeft er nooit zoveel mee gehad en blinken uit door hun soliditeit en betrouwbaarheid. Geen flitsend model, dat is eigenlijk het enige nadeel.

Bovenaan Onderaan