Advies gevraagd mbt aankoop

Vera Kleine

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Wij gaan (een beetje met pijn in ons hart) onze Volvo V60 D6 2015 hybride/diesel met 118.000 op de teller inruilen voor een Skoda Octavia. We rijden simpelweg niet voldoende in onze Volvo zodat de kosten uit kunnen. Dit kan met de Skoda zo’n 120 euro schelen in de maand wat we best veel vinden.
De Volvo is nog in nette staat en voor ons van de eerste eigenaar geweest. Hij is toe aan een grote beurt. Het viel ons tegen wat verkopers er nog voor willen geven (11.000/12.000).

Nu mijn vraag. We hebben een Skoda Octavia greentech business edition met panoramadak 1.5 TSI, gezien uit 2019 met 170.000 op de teller.
De verkoper wil ons deze Skoda Octavia verkopen als we nog 3.000 euro bijbetalen (en dus onze Volvo inruilen).

Zijn jullie tevreden met jullie Skoda Octavia uit 2019? En lijkt jullie dit een goeie deal?

Ik hoor graag jullie advies :). Ben benieuwd!

Groetjes,
Vera
Ps het is wel wat last minute, sorry, we gaan de verkoper met een uurtje terugbellen.

Tees

Donateur
Qua prijzen kan ik er niet zoveel over zeggen, maar kijk vooral even rond op autohandels-websites wat een Octavia van die leeftijd en km-stand zoal doet qua vraagprijs.

Wat betreft de auto zijn er m.i. geen bijzondere aandachtspunten, behalve het panoramadak. De panoramadaken van VAG hebben wel wat onderhoud nodig qua schoonmaken en doorsmeren, en een dealer/garage doet dat niet altijd netjes doet. Er zijn 2 dingen daarin: schoonmaken van de rails en smeren, en de afwateringskanaaltjes naar de wielkasten schoonmaken met een trekveer/borsteltje.

Arjan1985

Forumguru
Ik beb een 1.5 TSI Octavia 2018 :D staat nu 276000 op. Gekocht bij 234000. Fantastische wagen.

Ik zou zeggen ga akkoord met die 3000 euro maar ding even af dat de olie, luchtfilter bougies en remvloeistof ververst wordt.
Krijg je er een jaar garantie bij? Etc.
Probeer secondaire zaken erbij te regelen.
Bandjes nog goed, profiel en merk van de banden en het bouwjaar?

• Leuk
Waarderingen: Tees

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb ook een Octavia 1.5 TSI uit 2018, er staat nu 246000 km op de teller, en ik heb 'm gekocht bij 0 km. Verder wat hierboven staat, fantastische wagen. Nog nooit problemen gehad met de autotechniek, al begin ik nu wel wat kleine irritaties te merken aan de "bijzaken", het infotainment systeem heeft soms twee pogingen nodig om op te starten, en bij de laatste terugtocht uit Hongarije (was best koud buiten) merkten we dat de verwarming aan de passagierskant niet goed werkt, binnenkort eens naar laten kijken.

Maar motorisch, versnellingsbaktechnisch (de mijne is overigens handgeschakeld), dat soort dingen, nog geen enkel probleem gehad, dus alles wat echt belangrijk is is dikke prima. Ik ben nog geen moment bang geweest dat ie me wel eens in de steek zou kunnen laten onderweg of zo.

Een kleine waarschuwing misschien, zeker als je van een Volvo komt, bij Octavia's heeft de ophanging nog wel eens de neiging om wat te kraken als je een verkeersheuveltje neemt, vooral als het koud en/of nat is. Kan geen kwaad, er is op dit forum best veel over geschreven, maar het kan best als storend ervaren worden als je dat niet gewend bent.

leon-cupra

Forumguru
Mijn persoonlijke mening, je gaat een wagen kopen met 60k meer km’s (dus grotere kans op grote herstellingen), je gaat 120€ per maand besparen en daar tegenover ga je 3k opleggen.
Als ik lees dat je met pijn in het hart afscheid zal nemen van de Volvo, zou ik nog minimaal 2j doorrijden met de vovlo. Dan heeft het jou evenveel gekost dan wanneer je een andere wagen zou kopen. En zie binnen 2j terug

1983jeroen

Forumguru
Ik zie dit soort vragen vaak voorbij komen op het forum van AutoWeek.
Eerst veel uitgeven, aan een auto die ook nog eens meer gelopen heeft, om daarna dit geld over heel lange tijd terug te verdienen is nooit echt verstandig.
Hoewel de Octavia best een fijne auto is lijkt mij een V60 toch nog wel een stukje comfortabeler.

Als die 120 euro per maand de enige reden is zou ik dus ook lekker doorrijden in de V60.

Arjan1985

Forumguru
Ook een goed punt @leon-cupra

Ik zou de trouwens stoelen goed checken. Ik weet dat de oudere Volvo’s dan van vroeger subliem zagen. Daar kon niets anders tegenop.
Verkoper al gebeld vanmiddag?

Vera Kleine

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
We hebben er inderdaad vanmiddag een klap op gegeven! En we hebben de Octavia gekocht.

Ik begrijp jullie beredenering omtrent de Volvo zeker. De inruil heeft voor ons meerdere redenen hoor (ik zal jullie niet met alles vermoeien); meer ruimte achterin (ivm 2 grote kinderzitjes) en de grote van de kofferbak waar met gemak een wandelwagen en meer in past. Bij de Volvo is dit beperkter omdat de kofferbak een stuk kleiner is door de 2 motoren.

Daarnaast gaven andere autodealers aan de Volvo niet eens meer te willen qua inruil omdat ze lang staan (blijkbaar is diesel/hybride niet meer zo gewild). We verwachten niet dat dit heel veel beter is over 2 jaar ;). Oja, en we halen met de Volvo nauwelijks 20.000 per jaar dus qua diesel kan dat niet uit.
Ook kwam er bij de Volvo een grote beurt aan, die er bij de Octavia bij in zit. En onderhoud is bij Volvo ook duurder.

Het is zeker waar dat we mogelijk meer onderhoudskosten zullen krijgen maar we voelen ons goed bij de verkoopzaak en zij kijken nog naar de automaatbak (en vervangen de olie), en ze zetten de winterbanden er voor ons op en doek nog APK.

En ja, de Volvo heeft heerlijke stoelen en gewoon een prachtig design waar wat dat betreft geen andere auto tegenop kan. Daar hebben jullie zeker een punt, haha. Later, als we groot zijn, nog maar eens kijken;). Voor nu dankbaar voor de diensten van ‘onze’ Volvo en ook erg blij met de Octavia.

Ik heb jullie tips omtrent de Octavia genoteerd en dit nemen we mee in ons onderhoud en de aandachtspunten. Bedankt hiervoor! Handig zo’n forum (misschien blijf ik wel lid).

Groetjes en een fijne avond!

Arjan1985

Forumguru
Gefeliciteerd met de aankoop! Ga je veel plezier een beleven! En er is genoeg info idd om je met problemen op weg te helpen. Heel lastig om je account te verwijderen heb ik vernomen. Dus blijf gezellig hangen

Bovenaan Onderaan