Advies gevraagd bij aanschaf

Hallo,

Hopelijk zit ik in dit topic goed, anders hoor ik het graag.

Ik ben een volledige Skoda / Octavia noob. Ik rijd momenteel een Fiat Punto uit 2007 die ik wil gaan vervangen door een andere auto.

Uit allerlei keuzehulpen online kwamen een aantal opties tevoorschijn waaronder de Octavia Hatchback.

Vandaag in de showroom gaan kijken en we waren er erg van gecharmeerd.

We twijfelen nog erg of we een nieuwe auto zullen kopen of toch zullen gaan voor een auto uit 2014 of 2015 met minder dan 50.000km op de teller. Wie hier advies over kan geven graag :-)

Onze verwarring is vooral ontstaan toen we het in de showroom hadden over de 2e hands hatchback. Volgens de verkoper waren die er niet omdat ze niet veel verkocht worden. En inderdaad, als ik kijk naar een Octavia Hatchback uit 2014 of nieuwer, benzine, max 50.000 op de teller vind ik geloof ik 8 exemplaren in heel Nederland waarbij de prijs op het eerste gezicht niet veel scheelt met nieuw.

Kijk ik dan naar de combi, dan zijn er wel 100 auto's om uit te kiezen. Met name ex-lease auto's.
De prijs lijkt zowat lager dan de hatchback. Volgens de verkoper vanwege het hoge aanbod en volgens hem is hij ook waardevaster.
Maar, we vinden stiekem de hatchback veeeel mooier dan de combi :( En we hebben ook eigenlijk geen combi nodig.
Maar ja, waarom meer betalen voor minder?

Dat is een beetje het dilemma.

En nu vroeg ik me dus af, jullie als ervaring Skoda Octavia rijders, wat vinden jullie ? Is de hatchback een minder slimme aankoop? Of juist waardevaster omdat er zo weinig van zijn?

Alle input is welkom :-)

P.s. De bedoeling was (als we nieuw kopen) voor de 1.2 te gaan maar die ontbreekt op alle nieuwe prijslijsten. Ik lees op het forum iets over een 1.0 maar ook die staat niet op de prijslijst. Weet iemand hoe dit zit?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom hier. Wil je je nog even voorstellen in het meet&greet deel van het forum?

Het is een lastige vraag: de keuze voor HB of combi is nogal persoonlijk. Je kunt ook nog overwegen om een jong HB uit Belgie of Duitsland te importeren. Nederland is nu eenmaal het land van de praktische combi's, en in het buitenland is dat minder, dus meer HB's te vinden. Een andere optie is dat je een demo zoekt bij een dealer die er uit mag: dan is toch de kop van het aankoopbedrag af.
 

Cordoba

Forumguru
Wat voorbeelden die ik gevonden heb in NL:
- Zwijndrecht okt. 2015 ruim 21.000 euro 8300 km
- Apeldoorn 2015 6000 km
- Nieuwegein 2015

Ik zie inderdaad ook 2013 exemplaren die net zo duur zijn als 2015 exemplaren, je moet dus eerst goed kijken wat je wil (motor, uitvoering enz.) en kijken hoelang (in km's en in jaren) je met de auto wil rijden, en dan kijken wat voor jou het beste is. Ik heb het vroeger ook wel gehad dat door de hoge prijzen van jonge gebruikte auto's met weinig km's, dat een nieuwe rijden over de gebruiksperiode uiteindelijk goedkoper was.
 
Hartelijk dank voor het meedenken.

Gezien het feit dat ik 0,0 verstand heb van auto's is het importeren uit Belgie of Duitsland denk ik geen haalbare kaart. Ook ben bang voor gedoe met de garantie. Maar ik zie inderdaad in die landen veel meer HB auto's te koop staan.

Als de HB niet meer in 1.2 / 1.0 nieuw leverbaar blijkt te zijn zal die optie overigens sowieso vervallen.

Maar zoals ik het nu zie zijn de combiś vele malen goedkoper.
 

DannyG

Forumguru
Hoi,

Mogelijks zijn de combi's goedkoper omdat ze waarschijnlijk meer kilometers op de teller hebben staan dan de HB's. Combi's zijn toch dikwijlder werkpaarden tov de sjiekere HB.

In mijn ogen moet je je de volgende vragen stellen:
- Ga ik dikwijls lange én hogere lasten vervoeren? Dan zou ik voor de combi gaan. De achterklep van een HB laat wel langere lasten toe maar als die wat te hoog worden, dan zal je ze misschien niet kunnen sluiten omdat je dan contact met de ruit kan maken.
- Ga je dikwijls transport op dakliggers hebben, dan zou ik persoonlijk ook voor een combi gaan. Daar deze dakrails heeft waarop de dwarse dakliggers op geklemd kunnen worden, zal je na verloop van tijd geen lakschade krijgen. Bij een HB kan je mettertijd daar waar de rubbers de lak raken, krassen krijgen (door bv geklemd stof of vuiligheid).
- Misschien niet zo belangrijk, maar een HB weegt toch iets lichter dan een combi en zal daardoor ook wat vlotter zijn in optrekken ... maar veel zal het niet zijn.
- Wat vinden jullie het mooiste? Dat is nog het belangrijkste :jaja:.

Dat een HB wat minder verkocht worden, zou ook wel eens kunnen liggen aan het feit dat er minder lease-HB' zijn dan combi's en dat diegene die in omloop zijn nog niet te koop staan omdat ze gewoon door de eigenaar gewaardeerd worden en nog niet te koop staan :).

Hopelijk heb je hier iets aan ;).

Hoe dan ook veel succes met jullie zoektocht :thumbsup:
 

oco1979

Forumguru
Bekijk ook als je de wagen zal oprijden of eerder na een paar jaren verkoopt.

Combi is meer gewild.

Bij het oprijden zal dat niet veel verschillen.

Eens de rekening maken wat je betaald voor een nieuwe na kortingen tov een tweedehands van 1 jaar.

Demo of stockwagens is ook wel bekijken waard.

Neem altijd een stockwagen,die zijn direct leverbaar en hebben zeer goeie extra kortingen.

Nadeel dat je niets meer kan kiezen van optielijst of kleur.
 
:-). Hele nacht erover gedroomd.

Eigenlijk voel ik me helemaal niet comfortabel bij de bedragen waar het nu over gaat. Ik had me voorgenomen niet meer dan 15 + inruil is dus 18 uit te geven.
Een model uit 2013 met weinig km moet ik misschien ook overwegen.
Valt er bij de autohandel veel af te dingen op een 2e hands?
 

fonzamundo

Forumguru
Ik heb nu een HB (Octavia I van 03) en heb voor de nieuwe gekozen voor een Combi.
Zoals hierboven al gezegd als je lange dingen vervoert zit je snel met de aflopende klep in de weg. Bij een combi heb je dit niet.
Ik heb ook speciaal een neerklappende passagiersstoel genomen om lange lasten te vervoeren.

En de prijs: tja Skoda is al langs niet meer het kneusje van vroeger. Iedereen heeft al lang ingezien dat ze niet moeten onderdoen voor VW, dat was wel anders toen ik mijn O1 kocht in 2003 (wat heb je gekocht, een Skoda?!)

Hier in BE rijden best wel wat HB's rond hoor. Leasegewijs idd wel meer combi's
Wat mij wel opvalt is dat er veel diesels rondrijden ipv benzine. Dit gaat uiteraard binnen korte termijn anders zijn door de fiscale en milieunormen.

Qua kleur zijn het vooral van die saaie lichtgrijze vrees ik, mijn huidige Admiral Blue zie je amper rijden.
Voor de nieuwe wordt ie echter Magic Black
 

fonzamundo

Forumguru
Oh ja, een van de topics over de 1.0 is de mijne
Ik had een 1.2 besteld maar zal een 1.0 worden. Ikzelf ben er best tevreden mee, maar als je het topic leest zijn de meningen verdeeld.
Op zich loopt het volgens mij wel snor, want dit is de motor die ook in de VW Golf en de Seat Leon al zit

Dat je ze nog niet vindt in de prijslijsten is normaal, de car configurators worden nog aangepast
Je zal dus zeker een HB vinden met 1.0 motor
 

Ja precies! Prachtig vind ik hem. Maar er staat bijna 100.000km op de teller.
En als je dan dus kijkt naar combi dan vind je voor dezelfde prijs een combi met 24.000km op de teller.

En dat maakt het dus lastig :-)

In de ideale (misschien niet realistische) situatie willen we:
- Hatchback
- Max 2 jaar oud
- Max 50.000km op de teller
- Benzine
- In ieder geval airco, cruisecontrol, navigatie, fatsoenlijk audio systeem
- Voorkeur voor trekhaak maar die is er zo onder gezet natuurlijk
- Voor een maximale aanschafprijs van 15 - 18 duizend
 
Laatst bewerkt:

Yeti2015

Forumguru
Ja precies! Prachtig vind ik hem. Maar er staat bijna 100.000km op de teller.
En als je dan dus kijkt naar combi dan vind je voor dezelfde prijs een combi met 24.000km op de teller.

En dat maakt het dus lastig :-)

In de ideale (misschien niet realistische) situatie willen we:
- Hatchback
- Max 2 jaar oud
- Max 50.000km op de teller
- Benzine
- In ieder geval airco, cruisecontrol, navigatie, fatsoenlijk audio systeem
- Voorkeur voor trekhaak maar die is er zo onder gezet natuurlijk
- Voor een maximale aanschafprijs van 15 - 18 duizend
Ik denk dat je voor dat geld geen auto met jouw voorkeur vind.
 

EdK

Forumguru
Misschien een stomme opmerking, maar als een Octavia Combi je te groot is, is dan een Fabia 2 of 3 combi niet net het juiste formaat en derhalve een andere optie ?
 
:-) Ik zei ook niet dat het realistische eisen waren. Maar je moet iets nastreven toch....

Overigens heb ik rond de 18k wel een aantal combi's gezien die aan de eisen voldoen.
 

RefleCs

Forumguru
Waar je ook nog naar kunt kijken is import. Wellicht dat je dan veel meer keuze hebt voor een hatchback. Er zijn hier wat ervaringsdeskundigen op het gebied van import (bijvoorbeeld @paultie ).
 

Cordoba

Forumguru
Als je voor een importauto gaat: er zijn bedrijven die dit voor je willen regelen, en er zijn ook NL-garages die ook importauto's voor je regelen. Volgens mij zijn er verschillende forumleden die óf zelf een auto geïmporteerd hebben, óf de door hun gekozen auto door een bedrijf hebben laten importeren, óf gewoon een import-occasion bij een garage/dealer hebben gekocht.

Andere optie is dat je voor een Rapid Spaceback gaat of anders voor de Toledo van het zustermerk Seat . Van de Toledo zie ik meerdere occasions van 2014/2015 staan voor de prijs die je in je hoofd hebt, en de Toledo heeft ook die grote achterklep en sedan look.
 
Thanks! Ik zal eens gaan kijken.

Nog een andere vraag: is de combi nu 1147kg of 1152kg? Ik zie verschillende gewichten bij verschillende aanbieders van hetzelfde type / uitvoering.
 
Bovenaan Onderaan