Advies gevraagd! Auto loopt onregelmatig met witte stinkende rook.

bvdb94

Nieuw lid
Goedemiddag Allen,

Ik beschik over een Skoda Fabia Greenline 1.2 Diesel uit 2011 met ongeveer 297dkm
Ik had last van een knipperend gloeilampje met de foutcode P0203. Injectorcircuit 3, dus de injector laten vervangen.
Dit heeft niet geholpen, maar ik kon de melding zelf af en toe resetten. Alleen als het nattig was buiten verscheen dezelfde melding.

Vorige week reed ik naar huis en begon de auto te stutteren. Langs de kant gezet, en kreeg hem bijna niet gestart omdat hij bleef hangen tijdens het starten. Uiteindelijk is het toch gelukt en heb ik de auto thuis kunnen brengen. Dezelfde avond is de ANWB gekomen en heeft mij verteld dat de auto in de noodloop stond en dat de P0203 melding verscheen. (niks op het dashboard te zien). De melding gereset en ik kon hem normaal starten. Hij dacht dat het misschien de hogedruk pomp was of de pressure regulator.

De volgende ochtend startte ik de auto, witte stinkende rook uit de uitlaat en de toerenteller sloeg onregelmatig uit van onder naar boven.

De auto staat nu bij de garage en die zeggen dat ik de 2 overige injectoren moet vervangen. Ik weet niet of je een injector kan meten of hij werkt te ja of te nee. Hoe dan ook, wat denken jullie hiervan?

Bedankt voor het lezen!
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het is niet zozeer de vraag OF een injector werkt, maar hoe het spuitpatroon eruitziet.
Dat kun je laten testen, zelf testen zit er niet in ben ik bang.
Maar na ~3 ton hebben die injectoren 'geen schuld meer', als de rest van de auto het nog waard is zou ik ze laten vervangen.
Financiële overweging dus.....
 

Tees

Donateur
Eens, witte rook is normaliter waterdamp (dus KVS), slechte verbranding zwarte rook, en olieverbranding blauwige rook.
 

Eltjo

Forumguru
Koelsysteem afpersen dus en een nacht op druk laten staan.
Injectoren / verstuivers zijn kostbaar. Je kunt ze laten testen en/of reinigen, maar dan is de vraag hoe lang ze daarna nog meegaan na 3 ton.
Daarvoor kan een specialist je informeren en hopen dat je een eerlijk op ervaring gebaseerd antwoord krijgt.
 
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
Beetje witte rook heb ik ook kort bij koude weer en koude motor.
Maar dat is snel weg en die rook stinkt ook niet. Stinkt verbrande koelvloeistof?
 

bvdb94

Nieuw lid
bedankt voor het lachen. Het zijn blijkbaar de verstuivers. Er zitten er nu drie tweedehandse in dus hij rijdt, maar niet perfect. De verstuiver die er anderhalve maand erin is gezet is blijkbaar een gereviseerde en al kapot. De auto gaat waarschijnlijk verkocht worden. Dank voor alle moeite en een fijn weekend
 

Eltjo

Forumguru
Ik denk dat niemand hierom lacht. De meesten gunnen je hier veel veilige en probleemloze kilometers.
Bedankt voor je terugkoppeling, zo kan een ander er nog wat aan hebben.

Vervelend, zeker als je verder nog tevreden was met de auto. Het is altijd lastig om "onder druk" een andere auto te moeten uitzoeken. Een troost, een oudere auto met meer kilometers heeft minder waardeverlies omdat die nu eenmaal minder waard is.

Ik heb nog geen goed idee wat ik zou kopen als de mijne met 390dkm plots hoge reparatiekosten krijgt. De kans daarop wordt toch steeds groter; dpf, turbo, verstuivers.
Graag koop je dan iets dat net zo betrouwbaar is als het huidige geweest is.

Ik wens je succes, eventueel mbv dit forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

SunSko

Nieuw lid
Zelfde probleem had ik ook. Knipperende gloeispiraal lampje en zelfde foutcode met mijn 1.2 tdci 2010 met kmstand 146000km. Aan de voorzijde aan de bovenkant van de motorblok heb je een connector zitten die bij mij slecht contact maakt. De monteur wrikte even aan de connector en zag dat dit lampje uitging. Sindsdien geen problemen meer gehad. Bij mij ging de motor niet in de noodloop naar trok wel goed op. Ik kan nu geen foto sturen van de connector. Maar probeer dit eens. Was bij mij kosteloos opgelost. :-)
 

bvdb94

Nieuw lid
Ik bedoelde de grappige reacties met de witte rook. Als ik op dit moment start dan duurt het 10 sec voor dat die aanslaat. De auto stottert een beetje maar hij rijdt. 3 nieuwe injectoren worden geadviseerd maar die zijn 600-550 eur incl. Per stuk. Fijn weekend allemaal.
 
Bovenaan Onderaan