Advies bij aanschaf Kodiaq Sportline: motor en kleur

Welke kleur voor Kodiaq Sportline?

  • Race Blue

    Stemmen: 11 52,4%
  • Steel Grey

    Stemmen: 10 47,6%

  • Totaal aantal stemmers
    21

BelKodi

Senior Member
Beste forumleden,

Dit is mijn eerste post hier (maar ik lees al een tweetal jaar mee ) dus laat ik me uit beleefdheid kort even voorstellen. :jaja:

Ik ben BelKodi, een man van 36 jaar oud vanuit het voor velen van jullie verre West-Vlaanderen in België.
In 2015 kocht ik mijn eerste Skoda, nl. een Octavia RS combi 2.0 TDI DSG in Moon White met zowat alle opties.
Toen ik de wagen kocht reed ik met een BMW 3-reeks en twijfelde ik tussen een nieuwe 3-reeks break of de Octavia RS combi.
Het is de laatste geworden en daar heb ik nog steeds geen spijt van

Het is echter tijd voor een nieuw verhaal. Mijn wagen heeft nu 150.000 km en voldoet nog prima. Zoek dus zeker geen rationele redens om te veranderen van wagen, het is eerder de goesting. :D

De laatste weken ben ik verschillende wagens gaan bekijken én gaan testrijden. De keuze voor een nieuwe wagen is op de auto gevallen die me al een tweetal jaar interesseert.
De Skoda Kodiaq Sportline dus. Zeker in de facelift versie nog net iets knapper geworden.
Over veel zaken ben ik er al uit, vooral wat opties betreft. De Sportline is al rijkelijk bedeeld en ik voeg er de Canton, open dak, afneembare trekhaak, Emergency Assist en Drive Alert aan toe.
Ik kies ook bewust voor het Amundsen systeem ipv de Colombus omdat die mi te weinig meerwaarde biedt voor de prijs (het feit dat je de navigatie niet dubbel kan projecteren op scherm én Virtual Cockpit vind ik helemaal niet erg).

Zo ver zijn we dus al.
Maar… over de twee zowat meest belangrijke beslissingen blijf ik maar twijfelen: de motorisatie en het kleur. Persoonlijke keuze, dat weet ik, maar toch. Graag wat advies.

Motor: de 1.5 TSI DSG tegenover de 2.0 TDI 150pk DSG.
Ik rij ongeveer 25.000 kilometer per jaar en het traject is heel gemengd qua snelweg en landelijke wegen. Ik heb een sportieve rijstijl.
Ik vrees dat de 1.5 TSI een te kleine motor is voor de toch wel zware Kodiaq en de DSG bak te veel aan het werk zal moeten met gevolgen op termijn. Die motor heeft natuurlijk wel fiscaal voordelen qua taksen dan de 2.0 TDI, die wel zuiniger is. De 2.0 TDI motor is dan weer nu de EVO versie en heeft 360Nm wat het toch wel een ideale motor maakt.

Het kleur: Race Blue vs. Steel Grey.
Ik vind beiden knap. Zeker Race Blue trekt al jaren mijn aandacht. Je draait je hoofd er voor om. Maar misschien is dit wel een kleur die je als eigenaar ook iets sneller beu bent? En is de herverkoopwaarde lager na zoveel jaren? De Steel Grey is dan weer geen metallic kleur, wat het iets minder sterk maakt.
Ik maak voor deze keuze ook even een poll aan.

Zo,
Dit is mijn verhaal. Bedankt alvast voor jullie advies! :thumbsup:
 

hemi24

Forumguru
Kort en simpel: 2.0 TDI, vanwege de extra hoeveelheid aan koppel en Race Blue in plaats van die grijze grondverf...
 

EJS

Forumguru
Ik vind steel grey ook mooi, vooral met zwarte accenten maar die kleur is nu een trend en zie je best vaak. Zelf zou ik daarom de race blue nemen.
 

BelKodi

Senior Member
Bedankt al aan iedereen voor de reacties.

Ik vind steel grey ook mooi, vooral met zwarte accenten maar die kleur is nu een trend en zie je best vaak. Zelf zou ik daarom de race blue nemen.

Vaak heb ik de Kodiaq Sportline nog niet zien rijden hier in België. Ik heb de indruk dat je die vaker ziet in Nederland, en zo te zien in topics is Steel Grey inderdaad een populaire kleur.
Ik zag die echter nog maar een keer rijden in dat kleur in België. Het meeste zag ik de Sportline in Black Magic, zo stond hij ook bij twee dealers en was het de kleur van mijn testwagen.
 

EJS

Forumguru
Ik bedoelde niet perse het merk en type icm de kleur maar dat je de kleur (of soortgelijk) veel tegenkomt bij verschillende merken. Zou voor mij persoonlijk de reden zijn om de race blue te kiezen. Denk dat dit unieker en tijdlozer is.
 

leon-cupra

Forumguru
Even voor het gemak foto’s van de kleuren ;)

Steel grey:
E3689D19-AFC7-4A08-8735-6EFBF4172495.jpeg

race blue:
A1A3395F-08F9-465E-BE44-159FA3FEC2B3.jpeg


op basis van die foto’s heb ik gestemd op steel grey. Ik zou eerder sneller uitgekeken zijn op het race blue.
Men spreekt hier over “trendkleuren”, het race blue was jaren een trend op de O3(RS). Sinds de facelift van de O3 zag je het al een stuk minder. Dus eigenlijk is race blue al “passé”. Steel grey is opgekomen bij de facelift O3 RS. En sinds het verkrijgbaar is op de kodiaq en karoq, zie je dus kleur dus terug meer en meer. In combinatie met een sportieve trim is dit echt wel een geslaagde combinatie.

betreft de motor denk ik dat je verbruik met de benzine een heel stuk hoger zal liggen, zeker omdat je spreekt van een sportieve rijstijl. Mijn ervaring met diesel-benzine is dat de twee uitersten bij een benzine veel verder uit elkaar liggen. Bij een diesel zullen trajecten, zwaarte van jouw voet, … uiteraard meespelen maar zal niet zoveel afwijken van het gemiddeld gebruik van anderen. Dat, het feit dat een kodiaq geen kleine wagen is en dat je toch nog 25.000km doet zou ik mss toch voor de diesel kiezen.
Maar zoals bij veel van die vragen: doe een uitgebreide rijtest. Vraag aan de dealer of je de wagen eens een weekendje mag meenemen. Er zal je dan wss veel duidelijk worden.

je spreekt ook over fiscale voordelen, schrijf je deze in op jouw zaak of bedoel je dan BiV en jaarlijkse taks ?

Ps: zelf ook een west-Vlaming , weliswaar “geïmmigreerd”, oorspronkelijk van oost-Vlaanderen.
 

BelKodi

Senior Member
Ik bedoel met fiscaal interessanter de 1.5 TSI tegenover de 2.0 TDI inderdaad vooral op vlak van jaarlijkse rijtaksen en BIV.
Ik ben dan wel zelfstandig en geniet van de fleetvoordelen maar schrijf de wagen niet op de zaak in.
Ik blijf enorm twijfelen tussen de 1.5 TSI en de 2.0TDI.
Die laatste lijkt me de motor die er het best bij past maar er zit toch een degelijk verschil tussen van zowat 2.600 euro. Daarmee kan je al behoorlijk wat extra benzine kopen… ook de rijtaksen zijn de helft.
Maar dat zou niet opwegen tegen het feit moest ik zeker zijn dat de 2.0TDI zoveel aangenamer is om mee te rijden en zoveel betrouwbaarder op termijn.
Maar dat weet ik dus niet.
 

leon-cupra

Forumguru
Maakt een excelletje op met de kosten. Zie je toch direct wat de voordeligste zou zijn. maar vnl rij ermee en bepaal dan je keuze , los van de kosten ;)
 

BelKodi

Senior Member
Zo, de beslissing is gevallen en de bestelbon is vandaag getekend :yeehaa:

De keuze is gevallen op de 2.0 TDI 150pk DSG in Race Blue.
Standaarduitrusting is al erg uitgebreid maar wordt aangevuld met Panoramisch open dak, elektrisch wegklapbare trekhaak 13/7, Canton soundsystem met ruimtebesparend reservewiel, Pakket Lane assist-side assist-Emergency assist, Driver Alert en zelfdimmende binnenspiegel met usb.

Levertermijn staat voorlopig tussen 31 januari en 21 maart.
nog even wachten dus :)
 

BelKodi

Senior Member
Is er ergens op het forum een specifieke plaats voor een topic van je eigen wagen? Waar je die kan voorstellen en meldingen/advies vragen van bijvoorbeeld zaken die je wil veranderen enzo? :)
 
Bovenaan Onderaan