Advies banden

pkrijgsman

Forumguru
Goedemiddag Skodabroeders,

Nu het erop lijkt dat de Superb blijft (lang verhaal kort: inruilprijzen vallen erg tegen. 2jr geleden auto gekocht voor 24k, inruil is nu 17k bij een kmstand van 123.000) moeten er binnenkort nieuwe banden onder. Ik neig naar All Seasons. Welk merk bied een goede prijs-kwaliteit-duurzaamheidsverhouding? Ik wil graag banden die wat langer meegaan en niet te duur zijn. Dan denk ik dat je al gauw bij de premium merken uitkomt? Continental, Michelin? Of zijn er ook 'huismerk' banden die een vergelijkbare kwaliteit bieden? En, wat is een 'normale' levensduur van banden bij een rustig rijstijl?

Ter vergelijking: de achterbanden van de O2FL combi gingen 80.000 km mee. Maar dat is misschien wel heel veel?

Adviezen en alle andere gedachten zijn welkom. Ook als je denkt dat een zomer-winterset beter is....

Op mijn B9 A4 (voorwiel aandrijving), ongeveer dezelfde gewichts verdeling, had ik continental sportcontact 6. Alle weersomstandigheden en ongeveer 40.000km mee gedaan voor ik deze heb vervangen. Weinig rolweerstand en geluid opbrengst. Goede grip (zeker in neus zware auto's).

A6 C8 met 400pk en 650nm, 4 wiel aangedreven. Zelfde band, ging maar 25.000km mee. De 4wiel aandrijving, extra vewicht en vermogen zorgen voor een hogere slijtage.

Ik heb momenteel op de S3FL Vredestein Quatrac Pro+ all seasons erop zitten.
Redelijk economisch en stil, goede rand/lip voor velg bescherming en ik vermoed dat ze een behoorlijk lange tijd mee gaan (minimale slijtage sinds aanschaf).
Opvallend minder grip als de Premium labels in bochten, vooral als het koud is ,maar daar is de prijs ook naar.

Naast de kwaliteit en test van de band, maakt ook de grote een verschil. De 19inch variant heeft niet exact dezelfde eigenschappen als de 21". Het karkas een grotere band moet stugger zijn i.v.m. het gebrek aan hoogte van de band.

Een praktische inzage zou je via dit kanaal kunnen krijgen:

Tyre Reviews

andrehj

Forumguru
@pkrijgsman Hier slechte ervaringen met Continental allseasons. Die waren na 5 jaar APK-afkeur door scheuren in het profiel. waardoor ik ineens onverwacht nieuwe moest kopen. Toen geswitcht naar Michelin CrossClimate, en dat bevalt prima. Is niet de goedkoopste, maar gaat wel lang mee, waardoor uiteindelijk de prijs per km meevalt.

EdK

Forumguru
Tsja zakelijk bridgstone en conti gehad en nu gelukkig Vredestein
Privé ooit begonnen met sneeuwbanden van Conti maar uiteindelijk naar Vredestein en op al me verdere wagens alleen maar Vredestein All Seizoens gehad naar volle tevredenheid>
Prijstechnisch nette prijs en een 60 a 80K zitten ze er bij zeker onder voor ik de 4mm profiel bereik

hemi24

Donateur
Als geld geen rol speelt: Michelin CrossClimate

Wil je een betaalbaar alternatief: Vredestein Quatrac Pro+

Na 50k onder de Golf ben ik afgelopen herfst wederom voor (4) nieuwe Vredesteins gegaan; in mijn optiek weegt de meerprijs van de Michelins niet op tegen de minimale voordelen.

Vredesteins (225/40R18) hadden na 50d km nog 4mm restprofiel; voor mij reden om die vóór de winter te laten vervangen.

Arjan1985

Forumguru
Ik kan me er bij aansluiten. Vroeger veel Vredestein gereden als zomerbanden maar ook als winterband.
Hankooks onder de Fabia 1 bevallen me ook erg goed al lijken ze wat sneller te slijten.
Michelin pilot sport 4 onder de O3FL maar ik vind ze erg lawaaierig. Voordeel is wel veel grip.

Bovenaan Onderaan