Advies aankoop octavia.

Deze post gaat over octavia 2 en 3 ik heb hem in 3 geplaatst.

Ik heb besloten dat mijn Volvo V70 uit 2004 naar een volgende eigenaar mag. De 2.4l 5 cilinder verbruikt met moeite 1 op 9 met die E10 rommel. En met meer dan 20dkm/jaar is dat een stevige post.


na een beetje rondkijken en vergelijken kom ik snel bij de Octavia uit. Veel ruimte toch beperkt in gewicht. Zeker ten opzichte van de Volvo. Nu heb ik een aantal vragen. Welke ik hier hoop te vinden.
ik heb geprobeerd te zoeken. Maar de filter hier werkt niet optimaal dus zoek me een bult. En hoe meer ik lees hoe meer vragen ik lijk te krijgen.



Nu wil ik met een beperkt budget van ongeveer €5000 de wereld van de Octavia betreden.
Veel ruimte ten opzichte van de kilos en een bescheiden verbruik in brandstof.

Ik zag een aardige Octavia uit 2009 met 1.6 classic benzine. Maar hiervan lees ik dat de Motor als een dweil rijdt.

Vervolgens zag ik een 1.4 TSI uit 2011 maar die motoren schijnen weer problemen met de ketting en schraapveren te hebben met alle gevolgen van dien.

Maar eens naar de diesel kijken dan.

en dan zie ik een 1.6 tdi met 223dkm uit 2014 binnen mijn bereik (dat is 5 jaar jonger dan de 1.6 classic!!!)
Kost per maand maar €30 meer dan de V70 op benzine aan belasting en lachend aan de pomp. Zeker met een fabrieksverbruik van 1 op 30. Dit zal in werkelijk lager liggen.
Dat is al 1 van de vragen. Wat is een realistische verwachting in verbruik van de diesel in km/liter? Bij gemengd gebruik snelweg/stad? Ergens tussen de 20-25km/liter?

Dat gaat hem dan worden denk ik eerst.
Maar het enige wat ik lees is ellende met de EGR klep/koeler en gevolgen voor turbo en roetfilter. Een groot Drama en alleen ellende.
Is die echt zo slecht?
Alleen horror komt op internet. Degenen zonder problemen hebben niets te posten op internet. Dus hoe zit het echt?

Oplossingen heb ik gelezen als softwarematig uitschakelen van de egr klep. Klinkt heel logisch. Nu ik met een mondkapje op in de trein zit krijg ik het ook benauwd. Dus dat maar wens uitzoeken. Maar als ik het kenteken ingeef bij vagtechniek dan wordt het weer afgeraden omdat de roetfilter dan niet meer gereinigd wordt. Nu breekt mijn klomp. Wat is het nu? Nu weet ik het ook niet meer.

Ik denk dat als ik over iedere auto ga lezen ik overal wel problemen kan vinden.
dus wil ik graag weten of het echt zo’n drama is. Heeft iedere auto daar last van of is het maar een beperkt deel zeg 10%.
de 1.6 tdi Lijkt op het egr stukje na weinig problemen te kennen.

Ik zie nu na dagen speurwerk even door de bomen het bos niet meer.

Wat zouden jullie aan of afraden?

2009 1.6 mpi met 180dkm €5000

Of deze toch links laten liggen en gaan voor bijvoorbeeld een

2011 1.4 tsi met 190dkm voor €6000?

of toch diesel?

toch voor de 2014 1.6 tdi met 223dkm voor €6500.

alvast bedankt voor jullie input.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Timmer

Donateur
Hey, welkom :)

Aankoop en waar je moet op letten:

O2: https://www.skodaforum.nl/forum/i/octavia-gezocht-waarop-letten.40605/

O3: https://www.skodaforum.nl/forum/i/lijst-kinderziektes-etc-octavia-iii.24609/

verder;
De 1.6 mpi ken ik niet (geen ervaring mee).

De 1.4 tsi ken ik wel vanuit men golf 5, goede motor maar zoals je zelf al aangaf, de ketting... ik hoop dat er in de onderhoudshistorie reeds een ketting veranderd is, anders kan je die kost wsl ook gaan bijtellen.

Voor de 1.6tdi, er rijden hier wel enkele forumleden met een dergelijk blokje rond, en in het algemeen lijken mij dit degelijke motoren. Je kijkt hiervoor best even door het juiste forumonderdeel, en ik verwacht wel een respons van de heren/dames in kwestie om hier ook een antwoord te geven.

iig, succes met je zoektocht, en hopelijk welkom tot de skodafamilie :cheers:
 
Dank je.

De eerste link had ik nog niet gelezen. Hieruit leer ik dat De 1.6 mpi redelijk probleemloos is.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hoi, hier een van de forumleden die vrij lang (7 jaar, in totaal 280.000km) met een 1.6tdi heeft rondgereden. Ik had de auto nieuw gekocht in de zomer van 2011, en het was dus nog een O2 (facelift). De auto heeft het altijd vrij probleemloos gedaan, tot zo'n kleine 260.000 kilometer. Toen was helaas de EGR klep aan vervanging toe, een dure grap. Ik weet eigenlijk niet of dat normale slijtage was, te maken heeft gehad met de ontsjoemeling (die zo'n 30.000 kilometer eerder had plaatsgevonden), het gebeurde in een week waar ik de auto heb behandeld op een manier die dat blokje niet find vind, veel korte stukjes, veel file, stilstaan enzo.

En ook dan, die EGR klep heeft het twee keer zo lang volgehouden als die van mijn vorige auto (een Zafira 1.9cdti), dus misschien hoort het er wel gewoon bij bij dat soort dieselmotoren. Bij inruil bij de dealer heb ik trouwens wel weer een deel van de kosten teruggehad, dus al met al heb ik er 7 jaar een prima auto mee gehad, tegen relatief lage kosten. Op het forum zijn wel veel voorstanders te vinden van wegprogrammeren van die EGR, en niet laten ontsjoemelen, maar daar heb ik verder geen mening over

Verbruik, gemiddeld 24 kilometer per liter over die gehele 280.000 kilometer, ik ben wel een vrij rustige rijder, rij vooral snelweg, en dan de helft van de rit ook snelwegen waar je ook toen maar 100 km/u mocht. Ga je naar de 130 km/u dan loopt het verbruik wel snel op trouwens, en korte ritjes zijn ook een slecht idee vanwege het brandstofverbruik, de boel moet wel lekker warm worden, en dat duurt best lang. Maar je eigen inschatting van tussen de 20 en 25 liter moet je wel kunnen halen, afhankelijk van het soort ritjes en je rijstijl.

De auto die je op het oog hebt is van 2014, dat is dan een relatief vroege O3 dacht ik. In de begintijd las ik daar toch geen hele positieve verhalen over op het forum, zaten nogal wat kinderziektes in (bonkende geluiden vanaf de achteras), misschien kunnen andere daar wat meer over vertellen, ook over sinds wanneer dat niet meer optreedt.

Anyway, succes met kiezen, altijd zowel lastig als leuk. Qua ruimte maak je in ieder geval geen verkeerde keuze.
 
Dank voor de reacties. Ik denk dat ik de diesel links moet laten liggen. Ik maak de km’s met merendeel korte stukken en een keer in de twee a drie maanden een hele flinke trip. Dat is dus iets wat de diesel nit goed zal doen. En zeker niet een die naar verwachting al last van ademhalingsproblemen heeft.
Dan de benzines. die 2.0 FSI is wel een goede optie. Die ga ik even serieus bekijken.
 

64rhfx

Senior Member
Ik heb jaren met een 2.0fsi gereden en het was dat mijn echtgenote hem total los reed anders had ik hem nu nog. Heerlijke motor alleen moest na 150000 de ketting vervangen worden. Ratelde enorm. Na 275000 km nog geen noemenswaardig olieverbruik.
 

Desperado

Forumguru
1.6 MPI rijdt prima. Is geen snelheidsduivel en ook geen zuinigheidsduivel maar 1 op 15 moet wel haalbaar zijn.
Voor 5000 euro mag je die van mij ook wel kopen :D
 

Kampie

Lid
Ik rij met veel tevredenheid rond in mijn 1.6 tdi Greentech. 222000 op de teller, sinds 2017 in bezit, bj 2011 en tot nu toe geen noemenswaardige problemen gehad. Ik heb wel het gevoel dat de 1.6 Greenline motoren meer problemen hebben dan de 1.6 Greentech motoren...
 
De genoemde 2.0 fsi even goed bekeken. Maar die heeft een verhaal. Apk al meer dan een jaar verlopen en al sinds 2018 niet meer in de buurt van een garage geweest aldus de site van de RDW.

Net na mijn werk maar even fysiek een garage binnen gewandeld waar een interessante Octavia moest staan. Was die toevallig al met een andere potentiele klant op een proefrit.
Staat er een Dacia Duster in de showroom. Deze eens aan de tand gevoeld. Proefrit gemaakt. Wat een heerlijke basic bak. Alles zit er op wat je nodig hebt. Maar ook echt niets meer. De bestuurderstoel zat zo verassend goed dat had ik totaal niet verwacht. De Prijs binnen mijn budget. Hij is uit 2011 heeft Iets meer dan 100dkm gelopen. Van de eerste eigenaar. alle onderhoud incl distributie riem en multiriem spanrollen etc waren vervangen. Met nieuwe apk en beurt en een half jaar bovag garantie.
Puur op gevoel heb ik deze gekocht. Ik heb alle vertrouwen dat ik met die Dacia met veel plezier een tijd vooruit kan.

ik wil jullie hartstikke bedanken mij bii de club te krijgen maar een andere Skoda enthousiasteling heeft roet in het eten gegooid. Misschien na de Dacia
 

hemi24

Forumguru
FSI en E10 schijnt ook geen gelukkig huwelijk te zijn!

Als je een ouder type motor wilt, ga dan voor de 1.6MPI; geen strepentrekker, maar wel behoorlijk bedrijfszeker.

Voor 5k een Octavia kopen kan een redelijke gok zijn: 9 van de 10 keer zal een dergelijke auto of veel km's hebben of al een redelijke leeftijd hebben.
Hoe dan ook kun je geluk hebben met een dergelijke wagen, maar met een beetje pech, gooi je er de komende jaren voor 3k aan onderhoud in.

Beetje mosterd na de maaltijd, nu je voor een Dacia Duster hebt gekozen.
Zit me net te bedenken: mijn vrouw heeft ook een duster; zit haar als gegoten...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben inderdaad benieuwd naar je ervaringen met de Duster, geen auto die bovenaan mijn lijstje zou staan maar ergens toch ook wel weer een prima auto.
Mixed feelings bij de Duster...
 
Bovenaan Onderaan