Kessels
Lid
Deze post gaat over octavia 2 en 3 ik heb hem in 3 geplaatst.
Ik heb besloten dat mijn Volvo V70 uit 2004 naar een volgende eigenaar mag. De 2.4l 5 cilinder verbruikt met moeite 1 op 9 met die E10 rommel. En met meer dan 20dkm/jaar is dat een stevige post.
na een beetje rondkijken en vergelijken kom ik snel bij de Octavia uit. Veel ruimte toch beperkt in gewicht. Zeker ten opzichte van de Volvo. Nu heb ik een aantal vragen. Welke ik hier hoop te vinden.
ik heb geprobeerd te zoeken. Maar de filter hier werkt niet optimaal dus zoek me een bult. En hoe meer ik lees hoe meer vragen ik lijk te krijgen.
Nu wil ik met een beperkt budget van ongeveer €5000 de wereld van de Octavia betreden.
Veel ruimte ten opzichte van de kilos en een bescheiden verbruik in brandstof.
Ik zag een aardige Octavia uit 2009 met 1.6 classic benzine. Maar hiervan lees ik dat de Motor als een dweil rijdt.
Vervolgens zag ik een 1.4 TSI uit 2011 maar die motoren schijnen weer problemen met de ketting en schraapveren te hebben met alle gevolgen van dien.
Maar eens naar de diesel kijken dan.
en dan zie ik een 1.6 tdi met 223dkm uit 2014 binnen mijn bereik (dat is 5 jaar jonger dan de 1.6 classic!!!)
Kost per maand maar €30 meer dan de V70 op benzine aan belasting en lachend aan de pomp. Zeker met een fabrieksverbruik van 1 op 30. Dit zal in werkelijk lager liggen.
Dat is al 1 van de vragen. Wat is een realistische verwachting in verbruik van de diesel in km/liter? Bij gemengd gebruik snelweg/stad? Ergens tussen de 20-25km/liter?
Dat gaat hem dan worden denk ik eerst.
Maar het enige wat ik lees is ellende met de EGR klep/koeler en gevolgen voor turbo en roetfilter. Een groot Drama en alleen ellende.
Is die echt zo slecht?
Alleen horror komt op internet. Degenen zonder problemen hebben niets te posten op internet. Dus hoe zit het echt?
Oplossingen heb ik gelezen als softwarematig uitschakelen van de egr klep. Klinkt heel logisch. Nu ik met een mondkapje op in de trein zit krijg ik het ook benauwd. Dus dat maar wens uitzoeken. Maar als ik het kenteken ingeef bij vagtechniek dan wordt het weer afgeraden omdat de roetfilter dan niet meer gereinigd wordt. Nu breekt mijn klomp. Wat is het nu? Nu weet ik het ook niet meer.
Ik denk dat als ik over iedere auto ga lezen ik overal wel problemen kan vinden.
dus wil ik graag weten of het echt zo’n drama is. Heeft iedere auto daar last van of is het maar een beperkt deel zeg 10%.
de 1.6 tdi Lijkt op het egr stukje na weinig problemen te kennen.
Ik zie nu na dagen speurwerk even door de bomen het bos niet meer.
Wat zouden jullie aan of afraden?
2009 1.6 mpi met 180dkm €5000
Of deze toch links laten liggen en gaan voor bijvoorbeeld een
2011 1.4 tsi met 190dkm voor €6000?
of toch diesel?
toch voor de 2014 1.6 tdi met 223dkm voor €6500.
alvast bedankt voor jullie input.
Ik heb besloten dat mijn Volvo V70 uit 2004 naar een volgende eigenaar mag. De 2.4l 5 cilinder verbruikt met moeite 1 op 9 met die E10 rommel. En met meer dan 20dkm/jaar is dat een stevige post.
na een beetje rondkijken en vergelijken kom ik snel bij de Octavia uit. Veel ruimte toch beperkt in gewicht. Zeker ten opzichte van de Volvo. Nu heb ik een aantal vragen. Welke ik hier hoop te vinden.
ik heb geprobeerd te zoeken. Maar de filter hier werkt niet optimaal dus zoek me een bult. En hoe meer ik lees hoe meer vragen ik lijk te krijgen.
Nu wil ik met een beperkt budget van ongeveer €5000 de wereld van de Octavia betreden.
Veel ruimte ten opzichte van de kilos en een bescheiden verbruik in brandstof.
Ik zag een aardige Octavia uit 2009 met 1.6 classic benzine. Maar hiervan lees ik dat de Motor als een dweil rijdt.
Vervolgens zag ik een 1.4 TSI uit 2011 maar die motoren schijnen weer problemen met de ketting en schraapveren te hebben met alle gevolgen van dien.
Maar eens naar de diesel kijken dan.
en dan zie ik een 1.6 tdi met 223dkm uit 2014 binnen mijn bereik (dat is 5 jaar jonger dan de 1.6 classic!!!)
Kost per maand maar €30 meer dan de V70 op benzine aan belasting en lachend aan de pomp. Zeker met een fabrieksverbruik van 1 op 30. Dit zal in werkelijk lager liggen.
Dat is al 1 van de vragen. Wat is een realistische verwachting in verbruik van de diesel in km/liter? Bij gemengd gebruik snelweg/stad? Ergens tussen de 20-25km/liter?
Dat gaat hem dan worden denk ik eerst.
Maar het enige wat ik lees is ellende met de EGR klep/koeler en gevolgen voor turbo en roetfilter. Een groot Drama en alleen ellende.
Is die echt zo slecht?
Alleen horror komt op internet. Degenen zonder problemen hebben niets te posten op internet. Dus hoe zit het echt?
Oplossingen heb ik gelezen als softwarematig uitschakelen van de egr klep. Klinkt heel logisch. Nu ik met een mondkapje op in de trein zit krijg ik het ook benauwd. Dus dat maar wens uitzoeken. Maar als ik het kenteken ingeef bij vagtechniek dan wordt het weer afgeraden omdat de roetfilter dan niet meer gereinigd wordt. Nu breekt mijn klomp. Wat is het nu? Nu weet ik het ook niet meer.
Ik denk dat als ik over iedere auto ga lezen ik overal wel problemen kan vinden.
dus wil ik graag weten of het echt zo’n drama is. Heeft iedere auto daar last van of is het maar een beperkt deel zeg 10%.
de 1.6 tdi Lijkt op het egr stukje na weinig problemen te kennen.
Ik zie nu na dagen speurwerk even door de bomen het bos niet meer.
Wat zouden jullie aan of afraden?
2009 1.6 mpi met 180dkm €5000
Of deze toch links laten liggen en gaan voor bijvoorbeeld een
2011 1.4 tsi met 190dkm voor €6000?
of toch diesel?
toch voor de 2014 1.6 tdi met 223dkm voor €6500.
alvast bedankt voor jullie input.
Laatst bewerkt door een moderator: