Adblue zelf bijvullen

ErikC

Nieuw lid
hoe kan je veilig adblue bijvullen?

In het instrumentenpaneel verschijnt eveneens een melding over de minimale en de maximale AdBlue®-bijvulhoeveelheid.

Is die minimale hoeveelheid belangrijk?

Tevens staat er
De AdBlue®-tank is vol, wanneer er geen AdBlue® meer uit de navulfles stroomt resp. zodra het volgens de voorschriften bediende vulpistool voor de eerste keer afslaat. Niet doorgaan met het bijvullen van AdBlue®.

Maar hoe zit het met een manueel vulpistool?
Voor de vrachtwagens heeft men op de werkplek een container met een plastic vulpistool,
daar zit geen afslag op het vulpistool

Of bestaat de mogelijkheid om een navulfles bij te vullen?

En hoe zet men het contact aan?
Het is zo een keyless start stop knop, als je daar op duwt gaat die toch starten?

Vóór het verder rijden alleen het contact 30 seconden inschakelen, zodat het systeem tijd heeft te herkennen dat is bijgevuld. Pas dan de motor starten.

hemi24

Forumguru
Gewoon even langs de pomp, er zijn tegenwoordig heel veel pompstations die ook een Adblue pomp hebben voor lichte bestelwagens en personenwagens.
Tanken is net zo simpel als diesel tanken (en kost geen drol)..!

Ericw

Forumguru
Op "contact" zetten met keyless doe je door de knop in te drukken zonder de koppeling in te trappen (handbak) of op de rem te trappen (automaat).

Gbn

Actief lid
en Addblue tank je gewoon bij de vrachtwagen pomp. De vulpijp voor addblue is ISO gestandaardiseerd, dus hetzelfde op vrachtwagens als op auto's.
Gaat prima, maar knijp het pistool niet helemaal in, de pomp is wel afgesteld op een vrachtwagen tank, niet op de max 13 liter in je auto, dus rustig aan. Gaat prima.

En zoals Ericw zegt, na het tanken van Addblue geen koppeling indrukken, maar alleen de start knop 1x indrukken, daarna rustig even wachten tot de add blue vulling herkent is. het meest makkelijke hiervoor is op de boordcomputer het addblue scherm ervoor zetten, dan zie je direct of het gedetecteerd is.
Lukt het niet in 1x, dan contact af (start knop 1x indrukken), even 10 seconden wachten, en opnieuw contact aan.
heb ik inmidels ook al een keer gehad, 2e keer zag de auto wel dat addblue gevuld was.

de 5 liter min. is om ervoor te zorgen dat de auto echt door heeft dat er addblue bijgevuld is.

Gerard

Monteurtje

Forumguru
Er zijn ook jerrycans van 10 liter met AdBlue. Met een uittrekbare speciale schenktuit.
Die schenktuit trek je helemaal uit. Stop je in vulopening. En je houd de jerrycan op de kop.
Net zolang tot die stopt met stromen. Dan jerrycan weer rechtop. En NIET opnieuw beginnen met vullen. Dan stroomt het over.

Zo vul ik het op het werk bij.

EdK

Forumguru
Op werk hebben wij 5 liter cans staan met op schroefbare tuit.
En als collega toevallig ook moet bijvullen dan gooi ik vaak de rest van wat hij over heeft bij mijn erin.
Dat het troep is dat is een feit !
Moet in motor compartiment bijvullen en als ik op zwarte kunststof mors dan slaat het heerlijk wit uit...
Maar goed zit onder de motorkap dus prima hoor !

Bovenaan Onderaan