AdBlue verbuik / uitgeschakeld ?

Beste mensen,
Sinds anderhalve maand heb ik een Skoda SuperB 2.0 TDI 190pk L&K van eind november 2015. (rijdt heerlijk BTW met inmiddels 60dkm op de teller).
Dit is dus de uitvoering met SCR (adblue). Bij aankoop / import vanuit Frankrijk (ex-lease) stond de adblue teller op nog 9500km te gaan. Twee weken geleden een beurt gehad en bij de dealer vroegen ze of adblue aangevuld moest worden. Melde dat dat pas over 9500km hoefde te gebeuren, dus voorlopig maar niet.
Ik bemerk dat de teller niet terugloopt en nog steeds op 9500km staat. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de leasemaatschappij dat heeft laten uitschakelen toch ? Bij mijn weten gelden er geen andere regels in Frankrijk hiervoor. Bij de dealer heb ik gevraagd een uitgebreide controle te doen omdat de auto is geimporteerd, men is daar niet tegen een melding aangelopen dat het systeem uitgeschakeld zou zijn.

- Kan ik (laten) uitlezen of SCR is uitgeschakeld ?
- Kan het kwaad ?
- Als het is uitgeschakeld, hoop ik ook dat de EGR uitgeschakeld is.
- Over 30dkm wil ik de bolide laten chippen en indien niet gebeurd, EGR en SCR laten uitschakelen. Je drinkt tenslotte ook niet je eigen pis om minder afvalwater te produceren.

oco1979

Forumguru
Dat kan perfect mogelijk zijn deze is uitgeschakeld.
Adblue heeft niets met EGR te maken,al kan die ook uitgeschakeld zijn.
Adblue kan geen kwaad voor de motor als deze is uitgeschakeld,is een nainspuiting in de uitlaat.
Juist voor milieu niet goed. :pardon:

klopt. maar EGR is ook een milieumaatregel die nadelig is voor je motor / portemonee. Heb niets tegen een bijdrage aan het milieu, ben tenslotte al overgestapt van een 6 naar een 4 cilinder.

CDK

Forumguru
Als het goed is hebben SCR voertuigen juist geen EGR meer, zo is het met vrachtwagens wel tenminste. EGR gaf teveel storingen en onkosten, daarom zijn ze op SCR overgestapt.

oco1979

Forumguru
Als het goed is hebben SCR voertuigen juist geen EGR meer, zo is het met vrachtwagens wel tenminste. EGR gaf teveel storingen en onkosten, daarom zijn ze op SCR overgestapt.

klopt, wel nog niet bij alle merken van vrachtwagens.

is nu een uitlaatpot met alles in één.

vermoed zeer kostelijke stukje uitlaat.

wagens zitten nog altijd te kloten met egr, nu met hogedruk en lagedruk EGRsysteem :mad:

oco1979

Forumguru
Klopt mijn demper kost bijna 10k ex btw en montage

euro 6 is kostelijker geworden voor klant.

De tijd van de knalpot en kat met 1 lamdasonde is al ver achter de rug.

Nu, meerder lamdasensoren,uitlaattemperatuursensoren(meerdere) druksensoren,kat,roetfilter adbluesensor,inspuitventieladblue,egr,enz...

oco1979

Forumguru
Ja en die dure dingen zitten niet eens met speciale slot bouten vast.
Het gaat gebeuren dat je op een kwade maandag zonder uitlaatgasfabriek staat. :mad::angry:

Bij een van onze plaatsen waar vervangwagens sta heeft de eigenaar van het terrein eens bezoek gehad van uitlaat dieven.

Doe mols verhuring, 2 sprinter camionetten met hun volledige uitlaat er van onder. :sterretjes:

Joske

Forumguru
raar dat er geen egr-klep aanwezig is op de superb 3
op de modellen met SCR niet neen, de EGR klep is er ook enkel en alleen gekomen om de NOx-uitstoot te minderen. Gevolg is dat er meer roet geproduceerd wordt, vandaar dat de roetfilter in het leven geroepen is, nadien.. Ureum - AdBlue in zijn commerciële naam, doet niets anders als er voor zorgen dat de NOx-uitstoot drastisch gereduceerd wordt, waarom zou je dan nog een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende EGR-klep monteren in je auto's? Wetende dat ze de afgelopen 10 jaar bij menig motor voor problemen gezorgd hebben?

Met die optiek en de tekeningen van de betreffende motoren uit ETKA kan ik niet anders concluderen dat er geen EGR klep zit in de 2.0TDI met SCR-systeem. Jammer genoeg heb ik geen ERWIN voor de S3, enkel voor de O3 en kan ik niet dieper graven in documentatie.

Wat er eventueel nog mogelijk is.. is dat zoals bij mijn TSI er wel degelijk een bepaalde vorm van uitlaatgasrecirculatie is, een meer "gedwongen" vorm met vacuüm in het uitlaattraject. Die niet uit te schakelen is en mee in de motor ingebouwd zit. Maar dat kan ik niet zien op de tekeningen in ETKA.

Bovenaan Onderaan