Adaptive Cruise Control

TedVlemmings

Forumguru
Forumgangers,

Inmiddels is de Octavia 3 HB en Combi in Nederland gearriveerd, maar behalve dat er overal te lezen is dat deze auto adaprive cruise control kan hebben zie ik het op de site, in configurators (waaronder ook lease) nog nergens terug komen. Heeft iemand hier meer kennis over de ACC? Ik heb namelijk vernomen bij de dealer dat het bijvoorbeeld op de 1.6TDI (met DSG) niet te combineren is?
 

maartenv84

Senior Member
Bij de dealer kan je een additionele prijslijst krijgen met daarin de nieuwste prijzen voor opties. De ACC is er alleen voor de top motorisering. Dus de 2.0 TDI en de 1.8 TSI.
 

motomarz

Senior Member
Je moet je ook de vraag stellen hoe nuttig ACC is ten opzichte van de normale CC
in het nederlandse verkeer.


Kun je ACC eigenlijk ook inschakelen zonder de A, dus als normale CC?
Zodat ie dus niet ingrijpt als de computer vindt dat de afstand te kort wordt enzo?
 

D_R1978

Senior Member
Bij de dealer kan je een additionele prijslijst krijgen met daarin de nieuwste prijzen voor opties. De ACC is er alleen voor de top motorisering. Dus de 2.0 TDI en de 1.8 TSI.
Waar heb je dat gezien?

Zie op de nieuwe prijslijst enkel dat hij € 700 kost en dat was het mij niet waard.
 

Darkside

Forumguru
Volgens mij is ACC gewoon als optie te bestellen. Ook op de 1.2.
En ik vind ACC erg handig. En als je geen ACC besteld heb je gewoon CC.
 

TedVlemmings

Forumguru
Inmiddels contact gehad met de maatschappij, ACC is ook op mijn 1.6TDI toe te voegen en wordt nu geregeld (mits geen weigering vanuit hogere hand).
 
Forumgangers,

Inmiddels is de Octavia 3 HB en Combi in Nederland gearriveerd, maar behalve dat er overal te lezen is dat deze auto adaprive cruise control kan hebben zie ik het op de site, in configurators (waaronder ook lease) nog nergens terug komen. Heeft iemand hier meer kennis over de ACC? Ik heb namelijk vernomen bij de dealer dat het bijvoorbeeld op de 1.6TDI (met DSG) niet te combineren is?
Zie hier de meeste recente prijslijst....
http://www.fleetwise.nl/sites/defau...t SKODA Octavia Businessline per 1-6-2013.pdf
 
Ik wilde mijn OctaIII ook bestellen met 1.6 crdi met ACC... Dat was inderdaad ineens niet mogelijk kreeg ik vandaag te horen, ook al had ik daar nergens iets over gelezen. Nu maar gaan piekeren of het een 2.0 dsg/acc of 1.8 dsg/acc gaat worden.
 

CDK

Forumguru
@Brevan, niet piekeren joh! gewoon de 2.0 nemen, dat is echt een heerlijke machine :)

greetz Corné
 

TedVlemmings

Forumguru
Ik werd zojuist gebeld met dezelfde melding. ACC op 1.6tdi en 1.2tsi niet mogelijk, andere motoren zijn voor mij niet interessant om enkel voor ACC te upgrade, kost me dan zo'n 60 euro per maand extra en dat vind ik iets te veel voor één enkele optie. Nu dan toch maar leven zonder ACC de komende (maximaal) 4 jaar :(
 

Darkside

Forumguru
Dat is echt balen. Dacht dat het bij vw wel mogelijk was. Dat gaat dan toch even rekenen worden als het zover is
 

Canon-Eye

Forumguru
Ach, ik ben al een jaar 20 fanatiek gebruiker van een gewone cruisecontrol en daar is prima mee te leven.

Onlangs een eindje met een ACC gereden, maar ik ben niet overtuigd. Zou hem alleen willen als je het adaptieve effect desgewenst ook kunt uitschakelen. Zo niet, dan wordt er dus domweg afgeremd als er iemand een beetje kort vóór je invoegt, en als de afstand groot genoeg is geworden dan gaat het gas er weer op. Maar al dat afremmen en gasgeven doet de brandstofbesparing (deels) teniet die inherent is aan het cruisecontrolgebruik.
Voor mij hoeft het dus niet... ik gebruik wel gewoon een vinger om 'm even te lossen als ik het nodig vind.
 

tha a

Senior Member
Erg vreemd dat de optie wel gewoon in de prijslijst staat voor alle motoriseringen.... En dat t bij een Golf wel gewoon kan... hebben we hier wederom te maken met de aparte prijspolitiek van Pon? (die liever de duurdere VW levert?)
 

Darkside

Forumguru
Heb nog geen ervaring met acc. Maar het lijkt me icm dsg heerlijk. Ook had ik begrepen dat bij Audi een nieuw acc systeem gebruiken die veel minder abrupt ingrijpt en beter voor zich uit kijkt. En dat die 2e generatie acc ook bij de andere vag leden gebruikt wordt. Het word Iig proefrijden om te kijken of het wat waard is.
 

CoesDoes

Forumguru
Onlangs een eindje met een ACC gereden, maar ik ben niet overtuigd. Zou hem alleen willen als je het adaptieve effect desgewenst ook kunt uitschakelen. Zo niet, dan wordt er dus domweg afgeremd als er iemand een beetje kort vóór je invoegt, en als de afstand groot genoeg is geworden dan gaat het gas er weer op.

Dit is ook een punt waar ik mee zit, ik vraag me af hoe sterk het effect in bochten e.d. is, als dat niet blijkt te bevallen zou ik het uit willen kunnen schakelen. Heb op zich wel interesse om deze optie evt. toe te voegen mede vanwege de front assistent (op de een of andere duistere manier hebben mensen voor mij vaak de neiging totaal zinloos te remmen op het moment dat ik net een fractie van een seconde niet naar ze kijk).
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb mensen gesproken met ACC (in een jaguar) en die vinden het helemaal niets. Naar zeggen: Je moet of de afstand tot je voorligger dusdanig kort instellen dat de auto erg nerveus reageert (veel rem en accelereer acties) of je stelt de afstand groter in, maar dan duikt de Nederlandse bestuurder in het gat waardoor de ACC alsnog ingrijpt.
De CC zoals die nu is bevalt me goed genoeg, als je de ACC niet naar normale CC kunt schakelen komt het er bij mij niet in.
 

Pablos

Senior Member
Zelf erg getwijfeld over de ACC, uiteindelijk niet gedaan. Overigens reageerde de dealer totaal verbaasd over mijn opmerking over het niet kunnen leveren behalve op de 2.0. De prijs is toch wat aan de hoge kant. De extra functie is het mij niet waard, mede omdat het er niet uitziet. Volgens mij ziet het eruit als een ontruimingsalarm op de onderste gril. Net als bij de golf (http://img2.auto-motor-und-sport.de/VW-Golf-GTD-articleOpeningImage-5feaad7d-666604.jpg)

Daar zit nu een mooie chrome lijst ;)
 

Darkside

Forumguru
Ja het is idd behoorlijk "aanwezig". Toch lijkt het me een fijne feature zeker icm front assist.
En vind het daarom juist raar dat je dit niet kunt kiezen op een 1.2.
Wel is het iets wat ik wel graag zou willen testen voordat ik mijn beslissing maak.
Maar de looks houden me niet tegen.
 

CoesDoes

Forumguru
Hier vind ik het 'aanwezig' zijn nog wel meevallen. image.jpg
Ik ben zelf vooral geïnteresseerd in de front assist, maar dat wordt alleen icm ACC geleverd, het zou zeker mooi zijn om het eerst te kunnen testen, maar in mijn geval gaat dat niet lukken. Er zijn nog lichte twijfels, maar de kans is groot dat ik het nog bij bestel, zal dan wel deels ten koste van andere opties gaan.
 
Bovenaan Onderaan