Adaptive Cruise Control, minimale afstand aanpassen?

elsinga

Forumguru
Heren (zijn er hier wel dames eigenlijk?),

ik ben heel blji met de ACC, maar 1 ding is wel lastig: de auto blijft in zijn minimale afstand nog steeds ongeveer 50m achter de voorganger hangen. Heel veilig, vast, maar er kruipen daardoor juist heel veel anderen in dat gat en dan gaat de ACC weer bijremmen tot 50m afstand, enzovoort.

Is deze minimale afstand in te stellen met de software? Kan ik met het hendeltje de afstand zelf regelen tussen zeg 25m en 100m en er dus voor kiezen om in geval van een file de afstand te verkleinen (om ongewenst ritsen te demotiveren) en op een rustige snelweg te vergroten (voor de veiligheid).
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mij (in de Passat) kan ik de afstand instellen en in de kleinste afstand past er op de snelweg een busje tussen, op een provinciale weg vind ik de afstand zelf vrij krap. De afstand varieert afhankelijk van de snelheid.
Wat ik soms doe om het gat te klein te maken om er tussen te kruipen is heel even een beetje gas bijgeven..

Ik kan me niet voorstellen dat het bij een O3 niet in te stellen zou zijn.
(Misschien even in de handleiding kijken?)
 

Ed13

Ex-lid
De afstand is zelf in te stellen met het knopje boven op de ACC bediening zie de handleiding.
 

Canon-Eye

Forumguru
de auto blijft in zijn minimale afstand nog steeds ongeveer 50m achter de voorganger hangen. Heel veilig, vast, maar er kruipen daardoor juist heel veel anderen in dat gat
Klik even hier (en een stuk of wat voorafgaande berichten), dan hoef ik dat verhaal niet nog eens in te kloppen...

In dicht fileverkeer ligt de snelheid doorgaans lager dan 80 en kun je er dus navenant dichter op, maar als er zo'n 80 of meer wordt gereden hou ik toch als regel wel die ca. 50 meter aan. Twee uitzonderingen:
  • soms zie ik in de spiegels iemand op de rechterbaan zo'n rijstrookhopper aankomen waarvan ik het sterke vermoeden heb dat die zich er zo meteen tussen gaat wringen - in dat geval ben ik ook niet te beroerd om dat te ontmoedigen door het gaatje toch maar even te sluiten. Maar zodra ik 'm definitief heb afgeklemd wacht ik weer even totdat de vrije ruimte voor me weer op mijn minimumnivo is. Niet meteen flink gasgeven heeft trouwens vaak het voordeel dat degene achter mij het gaatje ook nog even gesloten houdt, waardoor de "hopper" meerdere auto's moet wachten voor hij (of zij natuurlijk) weer een kans krijgt.
  • en soms zit er iemand zó dicht achter mij, dat ik besluit om die te korte remafstand te compenseren, dwz toe te voegen aan mijn afstand tot mijn voorligger - dat maakt de kans een stuk kleiner dat ik (bij opstropen van het verkeer voor me) schade aan de achterkant oploop. Ik hou de boel immers graag heel...
Ik heb overigens wel gemerkt dat er niet altijd kwade opzet of overmatige haast schuilt achter het te dicht op mijn trekhaak rijden. Het lijkt meer een combinatie van niet goed opletten, of er gewoon niet bij nadenken, want als ik even de remlichten 2x of 3x kort laat oplichten dan schijnt er wel eens een soort van "oh ja da's waar ook"-gedachte door te breken waarna men alsnog een redelijk(er) afstand aanhoudt.
 

elsinga

Forumguru
@Ed13, de minimale afstand is al ingesteld dmv dat palletje op de hendel en is dus zo kort mogelijk.

@Canon-Eye, die 50m is inderdaad vaak prima, maar als het wat drukker wordt net te groot. Ik hou graag 50m afstand, maar als er steeds iemand tussenpiept (al dan niet omdat ze willen baan-hoppen), dan blijft de ACC de afstand vergroten en da's ook niet de bedoeling. Idee is dan ook (ik schreef het al) om de afstand netjes op 50+ m ingesteld te laten, maar als het nodig is (en de snelheid ligt lager) iets te verkleinen. Dat kan ook met het gaspedaal, maar dan ben ik de ACC feitelijk kwijt...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat kan ook met het gaspedaal, maar dan ben ik de ACC feitelijk kwijt...
Dat is niet helemaal waar: zodra je je gas loslaat, begint hij al te remmen - dus nog vóórdat je het rempedaal hebt ingetrapt.
Dat is tijdwinst die in grenssituaties net het verschil kan maken...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13

Canon-Eye

Forumguru
Trouwens nog een vraagje @elsinga : is die minimumafstand van 50m de absolute waarde ongeacht de snelheid?

Ik zou me nl. ook goed kunnen voorstellen dat een beetje slimme programmeur het zó inricht dat de aan te houden afstand altijd snelheid-gerelateerd is, waarbij je dan zelf hooguit een soort normaal/ver/extra ver instelling kunt doen.

Maar ja, dat zal wel weer te veel gevraagd zijn - net als een paar zelf te programmeren voorkeuze-snelheidstoetsen.
Bij radio's hebben we dat al 50 jaar, bij de cruisecontrol (al of niet adaptief) is het blijkbaar te ingewikkeld...
 

ertromp

Forumguru
Die afstand zal zeker ook bij de O3 ingesteld kunnen worden met je Columbus.

Bij mijn Seat (zelfde elektrische apparatuur/radar als O3) :
De afstand afhankelijk van de snelheid t.o.v. de voorligger kan worden ingesteld in het Seat Easy Connect (=Columbus) systeem in 5 afstandsniveaus
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13

elsinga

Forumguru
Ja, presets. :) Overigens heb je ook die +1-/-10 instelling (hendel omhaag/naar beneden). Maar het is niet +10/-10, maar naar eerste tiental hoger/eerste tiental lager. Dus als ik de ACC op 157 heb staan (da's 150 op de GPS) en ik doe +10, dan kom ik op 160 ACC uit (en da's 154 GPS).
 

andrehj

Forumguru
Maar ja, dat zal wel weer te veel gevraagd zijn - net als een paar zelf te programmeren voorkeuze-snelheidstoetsen.
Bij radio's hebben we dat al 50 jaar, bij de cruisecontrol (al of niet adaptief) is het blijkbaar te ingewikkeld...
Bij CruiseControl kan het ook, maar dan alleen bij de after-market variant, zoals deze van John Gold:
GC-5-JohnGold-cruisecontrol.png
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja... ik heb van 1988 tot 2002 een VDO aftermarket CC gebruikt in opvolgende auto's en was nou juist zo blij met een van fabriekswege ingebouwde CC omdat de bediening daarvan ergonomisch veel beter/prettiger is.

Ik wil dus niet meer terug naar een aftermarket oplossing, maar ik zou in mijn volgende auto nou eindelijk wel eens een uitvoering met presets willen.
Zó moeilijk kan dat toch niet zijn? :pieker:
 
Zelf gebruik ik de acc in de file heel veel, echter is het wel vrij irritant dat als het verkeer stil staat ik de acc weer aan moet zetten, ik krijg een melding dat ik mijn rem moet intrappen, prima...maar hij zet vervolgens wel de acc uit. Kan acc niet op een of andere wijze blijvend actief staan? (1.4 DSG automaat)
 

Bakkertje

Forumguru
Dat lijkt me nou typisch zo'n optie die je mogelijk met vcds kan activeren ;)
Volgens mij heb je alle vereiste sensoren aan boord en zou het hooguit een kwestie van configureren kunnen zijn..
 
Bovenaan Onderaan