Adapter voor slotbouten

Derk

Forumguru
Hallo allemaal,

Ik heb op mijn Octavia 17 inch liggen met daarbij natuurlijk slotbouten.
Nu kwam ik erachter dat de adapter voor de slotbouten niet in me auto ligt ook niet bij me reservewiel.
Ik naar de Skoda dealer en die vertelde me letterlijk: Ja meneer dan zijn we wel even een half uurtje mee bezig om te passen welke dat is want we hebben namelijk 4 koffers vol met adapters. Dus dat gaat dan een half uur aan monteur kosten kosten.
Ik zei nou dan geef mij die koffers maar dan ga ik ze hiervoor wel even passen. Nee meneer dat is niet de bedoeling.
Is dit nou service van een Skoda dealer?????? Ik stond er echt van te kijken.
Nu is mijn vraag heeft iemand zo`n adapter liggen of weet iemand waar ik deze kan kopen???
Hoor graag van jullie.

Alvast bedankt.

Groeten Derk

IMG_0816.JPG
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou zeggen óf degene die de auto met slotbouten en zonder adapter geleverd heeft aanspreken, of als die ze netjes heeft meegeleverd, de garage die 'm blijkbaar zoek heeft gemaakt aanspreken. Ik vraag me af of gewoon door bijv. ANWB slotbouten laten verwijderen en een nieuwe set met adapter kopen niet goedkoper is, dan een monteur een half uur laten passen.
 

Monteurtje

Forumguru
Een losse adapter is duurder dan een nieuw setje slotbouten. Daarmee is deze wielbout er nog niet uit. Er zijn speciale doppen die je erop draait. Die vreet als het ware in de slotbout vast. Zo zou je de bouten eruit kunnen halen.
Die dealer is wel een zeikerd. Elk koffertje is verschillend. Er is maar 1 koffertje met dit type slotbout. Dan zijn er ongeveer 10 verschillende adapters.
Dit type kom je niet vaak tegen. Meestal zijn ze inwendig.
 

darkprojectx

Forumguru
Bij mijn vento had ik een slotbout die zo vast was gaan zitten dat ik hem met de adapter niet meer los kon draaien.
Sterker nog, de adapter draaide ik naar de mallemoeren.
Dillema!
Gelukkig een stel kundige mannen gevonden in een garage die de slotbout eruit hebben gefreest zonder de velg te beschadigen. 50 euro en trakteren op frietjes was me dat wel waard.
 

Constant

Erelid
Na elke bandenwissel altijd controleren of je reserveset (incl. slotbout) nog compleet is. Na 15 jaar autorijden heb ik twee maal meegemaakt, dat men vergeten was om iets terug te leggen, waaronder eenmaal de slotbout.
 

Cordoba

Forumguru
@Constant, ik denk dat je de adapter bedoeld, als ze een slotbout zijn vergeten, ontbreekt er een wielbout.

Overigens, ik check het zelf ook altijd als de wielen eraf geweest zijn (voor onderhoud, bandenwissel, APK enz.), voor ik de garage verlaat. Overigens ook wel eens het omgekeerde meegemaakt: bij het brengen van de auto duidelijk aangegeven dat de adapter in het bakje onder de voorstoel zat, 2 uur later de garage aan de telefoon, ze hadden de adapter nodig en die hadden ze niet. (en dus ook niet opgeschreven of onthouden waar ie lag):945:
 

Figaro75

Senior Member
Ik had hetzelfde probleem.

Mijn dealer heeft kostenloos de slotbouten verwijderd en vervangen voor normale bouten (op mijn verzoek) incl.de afdekkapjes voor de bouten.
Heb de auto daar niet gekocht maar hij gaat er wel voor onderhoud altijd naar toe.

En dan heb ik het over Holsch Lelystad :xyxthumbs:
 

Roco

Lid
ajoete!
Gisteren in de schemer een lekke band. Nog net thuis gekomen en in het donker band/wiel verwisseld.
En.....vergeten de adapter uit de bout te halen.
Daarna even rijden(boodschap) en thuis later in de luie stoel erachter komen, dat ik die adapter vergeten ben...
Tja, toen was ie weg.
Morgen es kijken bij de garage of ze een passende adapter hebben om de vier bouten te wisselen voor nieuw setje.
Pfffffffff, wat dom, wat dom
 

Cordoba

Forumguru
@Roco: heb je ook gekeken of de adapter soms nog in de wielsleutel zit die je gebruikt hebt? Ik gebruik normaal een kruissleutel en momentsleutel om te checken of ze op het juiste moment vast staan. Bij het afhalen van de kruissleutel/momentsleutel blijft soms het adapter in de sleutel hangen, als dat je niet opvalt, berg je soms de sleutel op, zonder dat je in de gaten hebt, dat het adapter er nog in zit.
 

hpolie

Senior Member
Ik heb ze 1 maand geleden laten monteren bij Škoda Hoogenboom te Barendrecht En daar betaalde ik niets voor het monteren, maar kreeg de 4 oude bouten + de adapter keurig in een doosje terug en daar zat ook nog een beschrijving in, met de mededeling dat je het nummer van de adapter moet noteren en veilig bewaren mocht je de adapter kwijt raken. :lezen:

En dat voor een totaal prijsje van € 36,10
 

hpolie

Senior Member
@Roco: heb je ook gekeken of de adapter soms nog in de wielsleutel zit die je gebruikt hebt? Ik gebruik normaal een kruissleutel en momentsleutel om te checken of ze op het juiste moment vast staan. Bij het afhalen van de kruissleutel/momentsleutel blijft soms het adapter in de sleutel hangen, als dat je niet opvalt, berg je soms de sleutel op, zonder dat je in de gaten hebt, dat het adapter er nog in zit.

Dat is ook weer eens een waardevolle tip. :D
 

Desperado

Forumguru
Ik heb hier nog een compleet setje slotbouten liggen. Mocht je nou niks terugvinden of kunnen krijgen dan is dat misschien een optie.
Ervan uitgaande dat het de goeie zijn natuurlijk.
 

EdK

Forumguru
Vaak heeft de dealer wel de passende dop in de garage liggen, dus zorgen dat je een nieuwe set bemachtigd en dan ff bij dealer laten wisselen.
En oude tsja oudijzerbak dan maar ?
 

Desperado

Forumguru
Ik heb liggen Lockstar B125 M12x1,50x25 met codenummer 3313 mocht het nodig zijn.
20140205_2033371_zps4225202e.jpg
 

Roco

Lid
Goh, dank voor de reacties. Leuk. En nee, hij zit niet in de momentsleutel(dop).
Ook niet los in de auto bij de spullen.
Maar ik weet wel wat ik doe bij de volgende adapter. Die lijm ik met bison kit vast in een verlengstukje
voor de sleutel. Zo'n stuk van 10 cm.
Die zie je altijd zitten in het wiel.
Raak je 'm ook nog minder snel kwijt achter in de kofferbak.
Morgen maar kijken of ze een passende adapter hebben.
nieuwe set is al besteld, is er morgen, maar dank voor het aanbod.
Dat nummer opschrijven heb ik wel ooit gedaan, maar weet niet meer waar.
ook handig........
Staat dus niet in gebruiksaanwijzing noch in afleverboekje.
daar had ik het in moeten zetten..........
 

Canon-Eye

Forumguru
Het zou me niet verbazen als de Wegenwacht ook een heel arsenaal aan slotboutdoppies meezeult. Kun je in noodgeval ook altijd nog proberen...
 

Desperado

Forumguru
Als ik het me goed herinner hebben de ANWB mensen een speciaal (behoorlijk duur) setje om elke willekeurige slotbout er vakkundig uit te slopen. Of de slotbout daarna nog bruikbaar is met de normale adapter.....ik dacht van niet.
 

Roco

Lid
Monteur had ong 5 minuten per bout nodig. Gewoon bijna passende adapter er vast in slaan en draaien maar.
Super gedaan.
Nieuw setje gemonteerd en wiel verwisseld binnen t half uur.
goeie dealert !
 
Bovenaan Onderaan