ACT cilinderuitschakeling

NvH

Nieuw lid
Hallo allen,

Bij onze Ateca 1.5 tsi DSG uit 2019 werkt de cilinderuitschakeling niet boven de 75 km/u. Dit is ook het geval wanneer alle verbruikers uit staan en er met een constante snelheid van 80km/u wordt gereden zo'n 40 minuten lang.

Zijn er Karoq rijders waar de ACT wel werkt bij hogere snelheden? Of zijn SUV te zwaar en niet aerodynamisch genoeg?
 

SuperBartje

Forumguru
Bij mijn T-Roc (zelfde motor en ook dsg) werkt het ook bij 100 km/u en (flauw) bergaf. Soms maar kort maar toch.
 

NvH

Nieuw lid
Dus bij een constante snelheid van 100km/u werkt het gewoon en daarboven niet meer? Er wordt gezegd dat het tot de 130 km/u zou moeten werken. Wellicht bij de lagere auto's en werkt het bij jou wel omdat de T-Roc iets compacter is dan een Ateca?
 

hemi24

Forumguru
Ik zie het zelfs bij m’n Kodiaq soms voorbij komen bij snelheden tot wel 130 km/h…

Kan het zijn dat het iets uitmaakt of je de DSG in de sportstand hebt staan?
 

Garfield62

Actief lid
Bij die van mij (ook 1.5tsi met dsg) zie ik toch met regelmaat de melding dat het in 2 cilinder modus draait. Ook op de snelweg. En dan hoef ik niet eens langdurig constant te rijden. Kan kennelijk wel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eén van de parameters die de ACT beïnvloeden zal ongetwijfeld de de hoeveelheid "arbeid" zijn die van de motor wordt gevraagd: die zal bij constante (cruisecontrol) snelheid altijd wisselen door invloeden van buitenaf zoals vals plat omhoog/omlaag, windsterkte en -richting, een flauwe bocht in de weg of kaarsrechtuit, etc.

Die wisselingen worden goed zichtbaar als je het actuele verbruik op de display in de gaten houdt - mijn favoriete instelling toen ik nog in de Fabia 1.2TDI Greenline met 1000 kg caravan erachter door Bretagne, het Massif Central en de Ardennen trok. Zodra dat actuele verbruik boven de 10 L/100km begon te komen werd het tijd om een versnelling terug te schakelen om het toerental boven de ±1750 te houden (in het gebied waarin dat motortje 80% of meer van het maximale koppel levert).
 

NvH

Nieuw lid
Dankjulliewel. Bij mij schakelt hij de cilinders uit wanneer ik het gas loslaat of tijdens heuvelafwaarts rijden. Maar dus nooit bij constante snelheid >75km/u.
 

Michelv.

Forumguru
Ik heb het bij mijn golf 7 1.5 ook, met constante snelheid op cruise geen uitschakeling, alleen bij gas los en bij een lagere snelheid
 

SuperBartje

Forumguru
Tot je een keer stevige wind in de rug hebt, of in de slipstream van een grote truck voor je.

Ik schat dat de motor bij een behoefte van 70pk terugschakelt.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hmmm, bij mijn 5F is er volgens mij 1 infoscherm waarop ik niet kan zien als de eco modus actief is. Weet ff niet welke, want ik rij meestal op info scherm met verbruik/actiradius etc. Maar er staat mij bij dat er minimaal eentje is warbij het niet zichtbaar is (media ofzo)
 

wolra

Lid
De reacties hierboven gelezen, nu ben ik toch benieuwd of in mijn auto, Karoq, 1,5 , dsg, van sept 2021 ook cilinderuitschakeling plaats vindt
Enige dagen geleden op de snelweg, bij 100 km/uur zag ik opeens iets staan over 2 cilinders, maar voordat het tot mij doordrong was de melding weg
In het instructieboekje kan ik er niets over vinden ( of ik zoek niet goed genoeg...)
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Bladzijde 180 van de 2021 handleiding voor de Karoq:

Zuiniger rijtoestand
In de volgende situaties vindt een geringe vermindering plaats van het brandstofverbruik. "Eco" in het instrumentenpaneel gaat branden.
▶ Het actief cilindermanagement heeft enkele cilinders van de motor tijdelijk gedeactiveerd (geldt voor bepaalde motortypes).
▶ De wagen met automatische versnellingsbak rolt in de nullaststand.

Je schrijft dat je iets zag staan over 2 cilinders, in mijn Octavia zie ik dat soms ook, hangt af van de stand van m'n maxidot, soms zie ik het eco-symbooltje, soms zie ik iets met "2 cilinders", de exacte melding weet ik even niet uit m'n hoofd. Meestal heb ik de navigatie-info voor m'n neus staan, dan komt het eco-symbooltje. Bij mij schakelt ie overigens nog best vaak 2 cilinders uit, maar een Octavia hoeft wat minder lucht opzij te duwen dan een Karoq.
 

hemi24

Forumguru
Bij actueel verbruik krijg je de melding 2-cilinder modus of iets dergelijks.
En in het digitale dashboard staat dan het ECO tekentje.

Ook bij een Karoq zou dat nog redelijk vaak voorbij moeten komen!
 

wolra

Lid
Ja, ik heb een handleiding via internet gedownload, en daar staat idd in wat jij, Charles Tucker schrijft
Het eco symbooltje zie ik wel vaker, maar die 2 cilinder melding heb ik nu pas 1x in een flits gezien
( ik heb nu nu nog maar ong 1000 km gereden..... )
dus wie weet, ga ik het vaker zien
 

wolra

Lid
Toch vreemd, als je het digitale instructieboekje via de Skoda-app bekijkt en zoekt op cilinderuitschakeling vind je niets !
 

CharlesTucker

Forumguru
Het volledige woord "cilinderuitschakeling" komt niet voor in de tekst, wel "cilindermanagement". Als je daar op zoekt in het digitale instructieboekje vindt je dezelfde tekst als in het gedownloade bestand. Of je het eco-symbooltje te zien krijgt of de tekst "2 cilinder modus" hangt af van welke informatie je geselecteerd hebt, tenminste bij mij, ik heb een maxidot tussen de klokken. Bij veel standen, onder andere de navigatiestand die ik vrijwel altijd gebruik, is er simpelweg te weinig plek voor de tekst, dus beperkt Skoda zich tot het kleine eco-symbooltje. Maar het betekent hetzelfde, jouw auto heeft dus ACT (want dat was je oorspronkelijke vraag).
 

wolra

Lid
duidelijk, bedankt
ik moet dus geen kompas meer tussen de klokken weergeven,
want dan zie ik het niet:D
 
Bovenaan Onderaan