Achterwisser wist niet goed

guitar_billy

Senior Member
hallo, de achterwisser van mijn combi wist niet de gehele achterruit; precies in het midden blijft een cirkel / elips van een 20cm doorsnee vol met druppels en dus niet gewist.

is het blad versleten of is het de afstelling van de wisser of ... ??

[de veer die de wisser aandrukt lijkt ok, het blad zie ik zo ook niets aan maar weet niet hoe oud die is.]

van_der_P

Senior Member
Zou dat niet aan het verouderen van de rubber liggen. Dat in combinatie met bolle achterruit. Een voorraam is meestal wat rechter, en je hebt de rijwind die de ruitenwissers op de raam drukken. Achter, als je vooruit rijdt, onstaat ook een soort vacuum. Daardoor wordt die raam ook snel vuil. En je mist de rijwind die de ruitwisser op de raam drukt.
Vervangen is denk ik de beste oplossing.

LenK

Forumguru
Bij zo'n combi zou het juist heel goed moeten werken. Kleine wisser op een bijna plat vlak.
En dan heeft ie ook nog flatblades ws.
Als je de wisser van de ruit tilt is de wisser dan voldoende krom en symetrisch.
Misschien kun je de kromming verbeteren door buigen. Weet niet of het metaal in de wisser dat wil vasthouden. Als de wisser krommer wordt dan worden de uiteinden beter op de ruit gedrukt.

Monteurtje

Forumguru
Probeer eerst een nieuw wisserblad. Werkt dit niet dan drukt de wisserarm het blad niet meer goed op de ruit. En zou je de arm moeten vervangen.

guitar_billy

Senior Member
okay, vandaag een nieuw wisserblad erop gezet, maar geen verschil; nog steeds een cirkel die niet gewist wordt.

ik heb nog geen zin om de arm te vervangen, dus wat er nu staat te gebeuren :
het valt me op dat beide wisserbladen erg krom zijn, veel meer dan de ruit. en dan nog vooral in het midden daar waar hij dus niet goed wist. ik ga de oude wisser daar wat overdreven terugbuigen zodat de kromming minder wordt. en dan nog eens proberen.

Gerke

Forumguru
Precies, die flexwissers van de Action, kosten bijna niets en doen het verbluffend goed

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]

DoubleJ

Senior Member
Ik heb dat op mn F1 ook, had de wisser op het midden van de ruit stil gezet en zag dat de ruit een soort deuk heeft...

guitar_billy

Senior Member
dit is de oude wisser, lijkt mij aerotwin.

zo slap is die niet, de oude en de nieuwe zijn vooral erg sterk verend rond het midden waar de ophanging is, goed te zien op de foto.
juist daar ga ik deze oude wisser eens wat 'tegenwicht' bieden en als die wat rechter is geworden, uitproberen.

de wisserarm voelt goed, veert stevig en lijkt mij niet versleten (lees : ik heb auto's gehad met achterwissers die veel minder hard op de ruit drukten).

kijken of er een 'deuk' in het glas zit is ook nog de moeite waard.

wordt vervolgd !

Bijlagen

• smRIMG0252.jpg
    smRIMG0252.jpg
    12 KB · Weergaven: 162

fabia414

Nieuw lid
Hallo Guitar Billy,

Ik heb zelf een Fabia I Combi uit 2004 en werdt gek van het geknerp van mijn achterruitenwisser.
Na het plaatsen van een wisarm met flatblade achter van een Octavia Combi uit 2012 sloeg hij met wissen precies zo'n zelfde stuk over als bij jou. Om dit op te lossen heb ik op de wisarm twee kunststof rugjes lager gemaakt. Misschien is dit voor jouw probleem ook wel de oplossing.

Hieronder de link naar mijn bericht, om duidelijk te zien wat ik precies gedaan heb.

http://www.skodaforum.nl/board/f21/knerpende-achterwisser-fabia-i-combi-17830.html#post263571

Laat me alsjeblieft ff weten of het gelukt is?

guitar_billy

Senior Member
hallo fabia414.

helaas rijdt ik nog steeds rond met een wisser die niet goed wist. arm vervangen, tweede nieuwe wisserblad zit erop.
jouw bericht geeft me weer hoop !

simpel gezegd : als ik het KAPJE eraf haal, moet het al werken toch? dan is daar geen belemmering meer in voor het wissen ("soort interlock"). dat is morgen wel even te proberen...

fabia414

Nieuw lid
Hallo Guitar Billy,

Het is inderdaad zo simpel, ff het rugje eraf halen.
Dat hoeft niet netjes, het zit tenslotte toch onder het afdekkapje.
Die twee rugjes houden je wisserarm tegen, zodat hij niet voldoende op je ruit kan zakken:confused:, wie dat bedacht heeft?
Ik ben benieuwd!

guitar_billy

Senior Member
hallo Fabia414,
bedankt voor je scherpe analyse van dit probleem.
vandaag even met een gieter en een vijl naar buiten geweest en succes !

foto1 : begin situatie. duidelijk te zien de cirkel die niet wordt gewist.
foto2 : kapje eraf, verder niets gedaan. nu wist de wisser al wel mooi schoon.
foto3 : ruggetjes en kapje bijgevijld. geen cirkels meer !!

dus "DE" snelle tip voor mensen met slecht wissende achterwissers is even het kapje er afhalen.

Bijlagen

• Image264.jpg
    Image264.jpg
    255,6 KB · Weergaven: 268
  • Image265.jpg
    Image265.jpg
    272,6 KB · Weergaven: 262
  • Image266.jpg
    Image266.jpg
    257,1 KB · Weergaven: 251
Dat is mooi! Ik heb dit ook al een hele tijd, maar dacht dat het aan mijn auto lag. Zo'n simpele fix, dat ga ik ook maar eens proberen!
:xyxthumbs:

fabia414

Nieuw lid
Heel veel succes ermee, het verbaast mij dat dit voorkomt bij de Octavia.
Ik dacht dat ik dat probleem had, omdat ik de wisser van de Octavia op mijn Fabia gemonteerd had.

Figaro75

Senior Member
Grappig, hier stoor ik me al aan sinds ik mijn Octi heb (maart 2011).

Bij de dealer vermoedde ze dat de speling op het asje de oorzaak was.

OP marktplaats een motor met arm en wisser gekocht voor € 50,-

Inderdaad geen speling maar nog steeds die mooie balafdruk precies midden op de achterruit.

Je merkt ook dat de ruit daar vlakker lijkt/voelt.

Ga van het weekend ook de vijl erbij pakken

Bovenaan Onderaan