Achterwielophanging O3 anders dan O2? (Combi)

Wat de TS omschrijft klinkt mij in de ogen dat de vering/demping niet optimaal is voor kleinere oneffenheden. Daar doet de soort achteras niet veel aan. De combinatie van stevigere uitgaande demping op de dempers en vooral: wel verlagingsveren zal behoorlijk verschil maken in het gevoel hoe stabiel een auto aan voelt tijdens hobbeltjes in een bocht.

Ik denk dat je een punt hebt inzake uitgaande demping. Dat moet het pendelen wel verminderen.
 

s-line

Forumguru
Links om of rechts om als je flink gaat scheuren in bochten zal er wel een verschil zijn tussen de twee ophangingen. Ook al zouden ze allebei verlaagd zijn.
En nogmaals star en torsie zijn echt verschillend hoor! En een torsie as heeft geen schroefveren!
Btw.de hele carrosserie tordeert als je ergens,(bijv.een stoep of oprit)op rijd. Dus heb je dan ook een torsie carrosserie?
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Het zijn ook daadwerkelijk verschillen tussen ophangingen en hoe ze werken.

Maar om een kanttekening te geven: heb ooit eens in een Corvette gereden en daarbij voelde je erg goed wat de achterkant wilde gaan doen, en tot hoe ver je kon gaan. Dat beestje stond nog op bladveren achter! Dat model is van '97 tot '2004 gemaakt. Dus ook echt nog niet zo oud. Type ophanging zegt in mijn optiek niet hoe een auto op de grens aan voelt over kleine oneffenheden. Het is echt afstelling en of een auto daarop berekend is om je een bepaald gevoel te geven wat er gebeurd.

;)
 

Antera

Donateur
Torsie as is idd Pas @s-line vermeld dit heeft een Peugeot / Renault enz. Daarbij heb je inderdaad geen veren en zitten die in de torsie as verwerkt en zitten er buiten de as alleen een paar schokdempers.

Ze noemen die van de o3 wel degelijke een starre achteras zoals bij heel veel leveranciers van diverse onderdelen. Het is meer het principe van de stabilisatorstang als het waren.

Bij uitwijken zal er zeker een verschil zijn en zal een auto met multilink achteras beter reageren.

Al met al zal de veiligheid niet in het gedrang komen. Als het zo onveilig was dan werkt het niet bij zoveel merken gebruik t
 

BSdV

Actief lid
Toch jammer dat uit kostenoverweging een starre as wordt gebruikt ipv multilink. Kan me namelijk moeilijk voorstellen dat het prijsverschil nu echt zo groot is. Wij hebben de O3 2.0tdi 4x4 en de meerprijs hiervan was 1800 euro tegenover een normale 2.0tdi. Hiervoor krijg je dus multilink maar ook de haldex koppeling en wat er verder maar bij komt kijken. Lijkt mij dat er niet zo héél veel geld bespaard wordt met zo'n starre as.
 

andrehj

Forumguru
Het is niet alleen een prijsbesparing, maar ook een gewichtsbesparing. Vandaar dat de modellen boven de 150 pk (vanaf dus de RS TDI of de 1.8 TSI) ook zoveel zwaarder zijn.
 

BSdV

Actief lid
Daar heb je inderdaad wel een punt, al geloof ik niet dat het gewicht de voornaamste reden zel zijn. Heb eens ergens gelezen dat er iets van 11 kilo verschil is tussen de beide ophangingen, al kan ik even niet meer vinden waar.. Maar goed, als je gewicht wil besparen zijn die 11 kilo mooi meegenomen natuurlijk...
 

Cordoba

Forumguru
Die 11 kilo lijkt op een hele auto misschien niet zo veel, maar als je het op onderdeel niveau bekijkt is het wel een fors verschil. Normaal gesproken heb je dan ook nog allerlei gevolgen voor andere onderdelen, die daardoor iets lichter uitgevoerd kunnen worden. Dat laatste zal hier niet meespelen omdat multilink en starre achteras op hetzelfde automodel geleverd worden, en is onderscheid maken duurder dan gewoon alles op de zwaarste mogelijkheid construeren/berekenen.

Wat voorbeelden van gewichtsbesparingen die uit zo'n lichtere achteras kunnen voortvloeien: misschien ietsje kleinere remmen, lager gewicht dus ietsje kleinere motor, dus nog meer gewichtsbesparing, lager gewicht en kleinere motor, dus kleinere brandstoftank, dus nog meer gewichtsbesparing enz. Ik denk dat dit voldoende aangeeft dat 1 item dat je een stuk lichter uitvoert, een hele serie van lichtere onderdelen in gang kan zetten. Nu is de gewichtsbesparing van de as, maar iets van 1%, maar bij grotere gewichtsbesparing, wordt dit duidelijker.
 

Frank

Forumguru
De totale gewichtsbesparing tussen de O2 en de O3 was iets van een 100kg. Die 11kg multilink is dus 11% van de gewichtsbesparing ...
 

Antera

Donateur
Daarnaast komen ook misschien de bijkomende kosten. Op 1 as zal het niet veel doen maar op 100derden een hele grote besparing. En zoals @Cordoba zegt klopt idd ook. Al met al zijn die kleine verschillen op van alles terug te vinden. Daarnaast heeft een model met multilink as bv ook aan de voorzijde aluminium fusees en zijn er tal van andere zaken terug te vinden
 

derf

Senior Member
en dat is ook de reden dat mijn 02 met de caravan erachter stabieler reed dan mijn 03????
 

Cordoba

Forumguru
en dat is ook de reden dat mijn 02 met de caravan erachter stabieler reed dan mijn 03????
zoals @Antera al aangeeft kan dat invloed hebben, maar er zijn meer zaken, zoals:
- hoever zit de trekhaak achter de achteras (dat is dus de overhang van de carrosserie aan de achterkant, en daar de afstand tussen achterbumper en trekhaakkogel bij geteld)
- ook het zwaartepunt van de 'losse' auto heeft invloed, (gewichtsverdeling over de vooras en de achteras)
- tenslotte kan het ook zo zijn dat de caravan aerodynamisch gezien beter achter de ene auto past dan achter de andere
- ik neem aan dat bij beiden auto's dezelfde stabilisator is gebruikt, en waar je aandrijving zit kan ook invloed hebben, maar ik neem aan dat beiden Octavia's voorwielaandrijving hebben (en er dus geen 4WD bij zit, en AWD geeft natuurlijk ook nog andere stabiliteit).

Ik zal best wat punten vergeten zijn, maar ik denk dat wel duidelijk is, dat het een vrij complex geheel is.
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad nog een vergeten punt:
- De O3 is duidelijk lichter dan de O2, waardoor de massaverhouding auto vs. caravan wat ongunstiger geworden is.
 

derf

Senior Member
@andrehj . dat is inderdaad een heel belangrijk punt.Mijn auto weegt 1170kg en de caravan rijklaar 1160. de auto zou minimaal 200 kg zwaarder moeten zijn om een stabiele combinatie te krijgen..het is een trend. de auto's worden lichter en de caravans steeds zwaarder
 

leo442

Forumguru
Net terug met de caravan, Knaus 450 TF gew.1390 kg. Hangt perfect achter de O3 zonder verlaging of hulpveren en moest goed opletten dat ik onbedoeld 110-120 km/u reed. Op de terugreis de cc aan gezet op 100km/u wat resulteerde in een verbruik van 1:8,9.
 
Bovenaan Onderaan