Achterverlichting veranderen

Topic in 'Fabia III' gestart door chromewave, 08-11-2019.

  1. chromewave

    chromewave Nieuw lid

    Ik vroeg mij af of de instellingen van verlichting veranderd kunnen worden in het VCDS.
    Ik meen het ooit ergens gelezen te hebben, maar kan het niet terugvinden.

    Waar het mij om gaat is wanneer de achterverlichting brandt, ik alleen de twee T10 lampjes wil laten branden.
    Dus het remlicht (wat ook aan staat) en het mistlicht wil ik uitschakelen, zodat die alleen branden bij het remmen/mistlicht voeren.

    Kan iemand mij helpen hoe dit te doen en of het überhaupt mogelijk is?
    En zo ja, welke codes in het VCDS moeten er dan veranderd worden?

    Alvast dank
     

  2. Rallye

    Rallye Forumguru

    Ik begrijp je niet. Of jij interpreteert de verlichting van je Fabia verkeerd, ofwel er is met je auto gerommeld. Volgens mij brandt namelijk het remlicht niet als je de verlichting aanzet; hetzelfde geldt voor mistlichten. Dan zouden je achterliggers immers niet (of alleen aan je derde remlicht) moeten zien of je remt. Tenzij er is gerommeld met je auto gaan als je remt drie remlichten branden. Als je gewoon dimlicht aanzet gaan noch de remlichten, noch de mistlichten branden.
     
    Laatst aangepast: 08-11-2019
  3. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Remlichten horen alleen te branden als ze worden geactiveerd door een schakelaar die vanuit het remsysteem worden bediend. Dat is al het geval sinds ze werden ingevoerd, vele decennia geleden.
    Ook een mistacherlicht kan en mag alleen branden als het daadwerkelijk is ingeschakeld, bovendien moet dit voor de bestuurder zichtbaar zijn door middel van een controlelampje.

    Als er per achterlicht meer dan 1 lampje brandt, dan is dat in het ontwerp zo bedoeld. Het diepere nut daarvan is dat het lichtuitstralende oppervlak wordt vergroot en daarmee ook de zichtbaarheid van achteren - ook onder slechte zichtomstandigheden.
    Ik zou me daarover verheugen, inplaats van er iets tegen te willen doen...

    En mocht het toch zo zijn dat bij @chromewave 's auto de remlichten en/of het mistacherlicht met de gewone verlichting meebranden, dan moet er iets ernstig verkeerd zitten in een kabelboom of zo. In dat geval: onmiddellijk laten nakijken, voordat de boel affikt!
     
    Laatst aangepast: 08-11-2019
  4. jesse_s93

    jesse_s93 Lid

    Je kunt inderdaad je lichtinstellingen aanpassen. Zo heb ik geconfigureerd in de Skoda Fabia III van mijn ouders dat de achterlichten, de mistlampen voor en de kentekenverlichting mee branden met de interieurverlichting. Zo heb je dus CH/LH, zonder de lichtsensor.

    Het achterlicht bestaat (uit mijn hoofd) uit drie lampen. Aan elke lamp is een actie gekoppeld, bijvoorbeeld remmen = 100% helderheid, verlichting aan = 60% helderheid. Zo zou je voor ieder lamp kunnen instellen waar hij wel of niet voor aan zou moeten gaan.

    Houdt wel wet-en regelgeving in gedachte, maar het zou dus moeten kunnen
     
  5. chromewave

    chromewave Nieuw lid

    @ Rallye en Canon-Eye waarschijnlijk heeft mijn uitleg tekort geschoten.
    Hierbij een verduidelijking
    Wanneer de verlichting is ingeschakeld, brandt het remlicht half zo fel en zo ook het mistlicht.
    Bij het mistlicht heb je twee gloeidraadjes, bij het remlicht maar één.
    Wat ik dus wil is dat het remlicht standaard niet op halve helderheid brandt zodat wanneer ik rem dat duidelijker is.
    Voor wat betreft het mistlicht, dat zou voor mij dan nog wel op half vermogen mogen branden.
    Het gaat mij vooral om het remlicht.
    Vorige week heb ik in de garage waar een kennis van me werkt de laptop er eens aangehangen en is hij wezen zoeken of dat uit te schakelen is.
    Maar er staan zoveel codes voor verlichting in dat we niet weten welke specifiek het remlicht betreft.
    Vandaar mijn vraag hier.
    Een specifieke code zou mooi zijn, mocht iemand dat weten.
     
  6. jesse_s93

    jesse_s93 Lid

  7. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Hier zit een misverstand door de keuze voor het woord "gloeidraadjes", dat geeft (zeker voor mij) een associatie met gloeilampen, en het betreft hier (kennelijk/duidelijk?) led verlichting.
     
  8. Rallye

    Rallye Forumguru

    Mij is het nogsteeds niet helemaal duidelijk. Ik kan je niet helpen, dus daarvoor hoef je het niet te doen, maar voor latere zoekers op dit onderwerp zouden plaatjes misschien goed zijn.
     
    EdK vindt dit leuk.
  9. chromewave

    chromewave Nieuw lid

    Mijn auto betreft een Fabia NJ3. Standaard is de achterverlichting uitgevoerd met gloeilampjes.
    Alleen het derde remlicht en kentekenverlichting zijn af-fabriek in led (bij deze althans).
     
  10. chromewave

    chromewave Nieuw lid


    Misschien is dit een verduidelijking voor je.
    Optie 3 is dus hoe de verlichting standaard aan staat bij inschakeling.
     
    Cordoba en Rallye vinden dit leuk.
  11. chromewave

    chromewave Nieuw lid

  12. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    Kijk eens bij de volgende lampen
    Leuchte20BR LA70
    Leuchte21BR RC8
    Leuchte22BR MC9
    Leuchte23SL HLC7
    Leuchte24SL HRA69
    BR staat voor bremsleuchtte dus remlichten en SL staat voor standleuchtte en zijn je “normale” achterlichten
    L-links
    r-rechts
    h-hinten
     
    Antera en chromewave vinden dit leuk.
  13. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Door het remlicht niet meer op halve sterkte te laten meebranden maar helemaal uit te schakelen wordt er per saldo toch minder licht naar achteren uitgestraald zolang er niet wordt geremd?
    Ik zou dat onder geen enkel beding willen. Tijdige zichtbaarheid van achteren is cruciaal.
    De remlichten vallen voldoende op, zeker in combinatie met het opgloeiende 3e remlicht. En als je (indien mogelijk) ook nog de noodknipperinstallatie programmeert om in actie te komen bij krachtig afremmen bouw je nog meer veiligheid in.
     
    Laatst aangepast: 09-11-2019
    andrehj vindt dit leuk.
  14. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Kan iemand mij (proberen) uitleggen hoe je, in dit geval, een gloeilamp op halve kracht kunt laten branden, en dan, wanneer je op de rem trapt, wel op volle kracht?
    En als Skoda dit middels een (can bus) schakeling regelt, vind ik dat minder 'clever'.
    (Want onnodig gecompliceerd)
     
  15. prosier

    prosier Senior Member

  16. chromewave

    chromewave Nieuw lid

  17. chromewave

    chromewave Nieuw lid

    Voor de Fabia 3 had ik een Fabia 1.
    Dat achterlicht bestond uit één gloeilamp.
    De Fabia 3 heeft dus standaard vier lampjes die branden.
    Dus over zichtbaarheid zit ik niet in.
    Buiten dat heb ik alle lampjes vervangen door led die al meer licht geven dan de gloeilampjes die erin zaten.
     
  18. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    @chromewave Openen op je PC of op desktop modus.

    Maar dit kan geregeld worden wat jij wilt. Even de juiste kanalen opzoeken en deze aanpassen naar de waardes die je wenst. De achterlichten bestaan per stuk uit 2 kanalen.

    Bij normaal licht is het ene kanaal 100% en de andere ik meen 29% . Die laatste is het remlicht van die zijde die bij remmen 100% gaat branden. Dit geld ook voor de andere zijde.

    Anders wil ik het wel voor je doen

    @Peter-036 Voorbeeld 23SL:

    Dimwaarde van kanaal AB naar 50% te zetten
    Dimwaarde van kanaal CD naar 100% te zetten
    Functie van kanaal C naar Remlicht te zetten

    Zo heb ik dat al vaker gedaan. Met VCP kan je de kanalen beter zien en direct instellen. Met VCDS is het iets meer zoeken.
     
  19. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Overigens zijn er geen 2 gloeidraadjes nodig om een lamp op verschillende helderheden te laten branden. Volgens mij gebruikt de Vaggroep al een jaar of 10 voor verschillende modellen de Duty Cycle om de helderheidsverschillen tussen bijvoorbeeld remlicht en gewoon achterlicht te regelen. Hierbij staat de DC voor achterlicht dan bijvoorbeeld op 40% en voor remlicht op 100%. Door de traagheid van de gloeidraad (nagloeien) heeft een lagere DC hetzelfde effect als een lagere spanning.
     
  20. chromewave

    chromewave Nieuw lid

    @Antera Ik zie dat je uit Breda komt.
    Ik woon aan de andere kant van Nederland.
    Maar een vriend van me werkt in een garage waar ze kunnen uitlezen en aanpassen.
    Alleen wist hij niet waar precies te zoeken, aangezien er zoveel lichtcodes zijn.

    Sowieso bedankt voor je uitleg
     

Deel deze pagina