Achterverlichting veranderen

chromewave

Nieuw lid
Ik vroeg mij af of de instellingen van verlichting veranderd kunnen worden in het VCDS.
Ik meen het ooit ergens gelezen te hebben, maar kan het niet terugvinden.

Waar het mij om gaat is wanneer de achterverlichting brandt, ik alleen de twee T10 lampjes wil laten branden.
Dus het remlicht (wat ook aan staat) en het mistlicht wil ik uitschakelen, zodat die alleen branden bij het remmen/mistlicht voeren.

Kan iemand mij helpen hoe dit te doen en of het überhaupt mogelijk is?
En zo ja, welke codes in het VCDS moeten er dan veranderd worden?

Alvast dank
 

Rallye

Forumguru
Ik begrijp je niet. Of jij interpreteert de verlichting van je Fabia verkeerd, ofwel er is met je auto gerommeld. Volgens mij brandt namelijk het remlicht niet als je de verlichting aanzet; hetzelfde geldt voor mistlichten. Dan zouden je achterliggers immers niet (of alleen aan je derde remlicht) moeten zien of je remt. Tenzij er is gerommeld met je auto gaan als je remt drie remlichten branden. Als je gewoon dimlicht aanzet gaan noch de remlichten, noch de mistlichten branden.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Remlichten horen alleen te branden als ze worden geactiveerd door een schakelaar die vanuit het remsysteem worden bediend. Dat is al het geval sinds ze werden ingevoerd, vele decennia geleden.
Ook een mistacherlicht kan en mag alleen branden als het daadwerkelijk is ingeschakeld, bovendien moet dit voor de bestuurder zichtbaar zijn door middel van een controlelampje.

Als er per achterlicht meer dan 1 lampje brandt, dan is dat in het ontwerp zo bedoeld. Het diepere nut daarvan is dat het lichtuitstralende oppervlak wordt vergroot en daarmee ook de zichtbaarheid van achteren - ook onder slechte zichtomstandigheden.
Ik zou me daarover verheugen, inplaats van er iets tegen te willen doen...

En mocht het toch zo zijn dat bij @chromewave 's auto de remlichten en/of het mistacherlicht met de gewone verlichting meebranden, dan moet er iets ernstig verkeerd zitten in een kabelboom of zo. In dat geval: onmiddellijk laten nakijken, voordat de boel affikt!
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
Je kunt inderdaad je lichtinstellingen aanpassen. Zo heb ik geconfigureerd in de Skoda Fabia III van mijn ouders dat de achterlichten, de mistlampen voor en de kentekenverlichting mee branden met de interieurverlichting. Zo heb je dus CH/LH, zonder de lichtsensor.

Het achterlicht bestaat (uit mijn hoofd) uit drie lampen. Aan elke lamp is een actie gekoppeld, bijvoorbeeld remmen = 100% helderheid, verlichting aan = 60% helderheid. Zo zou je voor ieder lamp kunnen instellen waar hij wel of niet voor aan zou moeten gaan.

Houdt wel wet-en regelgeving in gedachte, maar het zou dus moeten kunnen
 

chromewave

Nieuw lid
@ Rallye en Canon-Eye waarschijnlijk heeft mijn uitleg tekort geschoten.
Hierbij een verduidelijking
Wanneer de verlichting is ingeschakeld, brandt het remlicht half zo fel en zo ook het mistlicht.
Bij het mistlicht heb je twee gloeidraadjes, bij het remlicht maar één.
Wat ik dus wil is dat het remlicht standaard niet op halve helderheid brandt zodat wanneer ik rem dat duidelijker is.
Voor wat betreft het mistlicht, dat zou voor mij dan nog wel op half vermogen mogen branden.
Het gaat mij vooral om het remlicht.
Vorige week heb ik in de garage waar een kennis van me werkt de laptop er eens aangehangen en is hij wezen zoeken of dat uit te schakelen is.
Maar er staan zoveel codes voor verlichting in dat we niet weten welke specifiek het remlicht betreft.
Vandaar mijn vraag hier.
Een specifieke code zou mooi zijn, mocht iemand dat weten.
 

Rallye

Forumguru
Mij is het nogsteeds niet helemaal duidelijk. Ik kan je niet helpen, dus daarvoor hoef je het niet te doen, maar voor latere zoekers op dit onderwerp zouden plaatjes misschien goed zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

chromewave

Nieuw lid
Hier zit een misverstand door de keuze voor het woord "gloeidraadjes", dat geeft (zeker voor mij) een associatie met gloeilampen, en het betreft hier (kennelijk/duidelijk?) led verlichting.

Mijn auto betreft een Fabia NJ3. Standaard is de achterverlichting uitgevoerd met gloeilampjes.
Alleen het derde remlicht en kentekenverlichting zijn af-fabriek in led (bij deze althans).
 

chromewave

Nieuw lid
Mij is het nogsteeds niet helemaal duidelijk. Ik kan je niet helpen, dus daarvoor hoef je het niet te doen, maar voor latere zoekers op dit onderwerp zouden plaatjes misschien goed zijn.

Misschien is dit een verduidelijking voor je.
Optie 3 is dus hoe de verlichting standaard aan staat bij inschakeling.
 

ertromp

Forumguru
Kijk eens bij de volgende lampen
Leuchte20BR LA70
Leuchte21BR RC8
Leuchte22BR MC9
Leuchte23SL HLC7
Leuchte24SL HRA69
BR staat voor bremsleuchtte dus remlichten en SL staat voor standleuchtte en zijn je “normale” achterlichten
L-links
r-rechts
h-hinten
 

Canon-Eye

Forumguru
Door het remlicht niet meer op halve sterkte te laten meebranden maar helemaal uit te schakelen wordt er per saldo toch minder licht naar achteren uitgestraald zolang er niet wordt geremd?
Ik zou dat onder geen enkel beding willen. Tijdige zichtbaarheid van achteren is cruciaal.
De remlichten vallen voldoende op, zeker in combinatie met het opgloeiende 3e remlicht. En als je (indien mogelijk) ook nog de noodknipperinstallatie programmeert om in actie te komen bij krachtig afremmen bouw je nog meer veiligheid in.
 
Laatst bewerkt:

chromewave

Nieuw lid
Door het remlicht niet meer op halve sterkte te laten meebranden maar helemaal uit te schakelen wordt er per saldo toch minder licht naar achteren uitgestraald zolang er niet wordt geremd?
Ik zou dat onder geen enkel beding willen. Tijdige zichtbaarheid van achteren is cruciaal.
De remlichten vallen voldoende op, zeker in combinatie met het opgloeiende 3e remlicht. En als je (indien mogelijk) ook nog de noodknipperinstallatie programmeert om in actie te komen bij krachtig afremmen bouw je nog meer veiligheid in.

Voor de Fabia 3 had ik een Fabia 1.
Dat achterlicht bestond uit één gloeilamp.
De Fabia 3 heeft dus standaard vier lampjes die branden.
Dus over zichtbaarheid zit ik niet in.
Buiten dat heb ik alle lampjes vervangen door led die al meer licht geven dan de gloeilampjes die erin zaten.
 

Antera

Donateur
@chromewave Openen op je PC of op desktop modus.

Maar dit kan geregeld worden wat jij wilt. Even de juiste kanalen opzoeken en deze aanpassen naar de waardes die je wenst. De achterlichten bestaan per stuk uit 2 kanalen.

Bij normaal licht is het ene kanaal 100% en de andere ik meen 29% . Die laatste is het remlicht van die zijde die bij remmen 100% gaat branden. Dit geld ook voor de andere zijde.

Anders wil ik het wel voor je doen

@Peter-036 Voorbeeld 23SL:

Dimwaarde van kanaal AB naar 50% te zetten
Dimwaarde van kanaal CD naar 100% te zetten
Functie van kanaal C naar Remlicht te zetten

Zo heb ik dat al vaker gedaan. Met VCP kan je de kanalen beter zien en direct instellen. Met VCDS is het iets meer zoeken.
 

Cordoba

Forumguru
Hier zit een misverstand door de keuze voor het woord "gloeidraadjes", dat geeft (zeker voor mij) een associatie met gloeilampen, en het betreft hier (kennelijk/duidelijk?) led verlichting.

Overigens zijn er geen 2 gloeidraadjes nodig om een lamp op verschillende helderheden te laten branden. Volgens mij gebruikt de Vaggroep al een jaar of 10 voor verschillende modellen de Duty Cycle om de helderheidsverschillen tussen bijvoorbeeld remlicht en gewoon achterlicht te regelen. Hierbij staat de DC voor achterlicht dan bijvoorbeeld op 40% en voor remlicht op 100%. Door de traagheid van de gloeidraad (nagloeien) heeft een lagere DC hetzelfde effect als een lagere spanning.
 

chromewave

Nieuw lid
@Antera Ik zie dat je uit Breda komt.
Ik woon aan de andere kant van Nederland.
Maar een vriend van me werkt in een garage waar ze kunnen uitlezen en aanpassen.
Alleen wist hij niet waar precies te zoeken, aangezien er zoveel lichtcodes zijn.

Sowieso bedankt voor je uitleg
 
Bovenaan Onderaan