Achteruitrijdcamera inbouwen Octavia III (aankoopervaring)

Om wat bij te dragen aan de verzamelde kennis op dit forum vertel ik graag kort over mijn ervaring met het laten inbouwen van een achteruitrijcamera in een Octavia III. Die zat niet in de door mij gekozen occasion, terwijl het wel een harde eis van mijn vrouw was. (En ik vind het ook wel prettig.)

Ik vond maar weinig bedrijven die deze dienst aanboden en ze nemen ook niet erg enthousiast de telefoon op. Ook prijzen waren lastig te vinden.

Uiteindelijk kwam ik terecht bij Cartronic aan de Maanweg in Den Haag. Voor 499,- kon het geregeld worden, all in. Beter duur dan niet te koop, dus dat heb ik laten doen.

Bij het inbouwen bleek dat mijn specifieke Octavia geen achterdeur had met cameravoorbereiding, terwijl het toch echt een III is. Daar moest dus even de slijptol aan te pas komen. De inbouwer speculeerde dat het waarschijnlijk een heel vroeg model van de serie was. Hij was het nog nooit tegengekomen, dat die voorbereiding niet in de deur gestanst was.

Evenzogoed is het inbouwen goed gelukt (duurde 4 uur ipv de geplande 2, maar dat snap ik dan wel) en ik hoefde ook niet bij te betalen voor die tijd. Al met al een goede ervaring daar.

Helaas bleek de software er niet helemaal op voorbereid: de bedoeling is dat je de beelden van de camera ziet, met daarop halftransparant in een hoek van het scherm de informatie van de parkeersensoren. Die info is er bij mij wel, maar dat is niet transparant. Gelukkig kan ik die informatie weg wegklikken. Het schijnt verholpen te kunnen worden met een firmware update.

Ik zoek dus naar een firmware update maar de informatie op dit forum daaromtrent is verouderd en onnavolgbaar. En als je wat vraagt kun je bijdehante, cryptische opmerkingen verwachten, ALS je al wat hoort. Maar doorgaans is het volgens de inbouwer geen probleem. Ik vind het wel een beetje jammer dat de hulplijnen niet meedraaien bij het draaien van de wielen, maar in elk geval heb ik nu achter prima zicht.
 
Bovenaan Onderaan