Achteruitrijcamera

Als

Nieuw lid
Achteruitrijcamera geeft geen licht in het donker.

Bij mijn vorige auto vw had ik wel helderbeeld bij de camera in het donker

Canon-Eye

Forumguru
Met parkeersensoren kan je wel in het donker kijken.
Parkeersensoren "zien" alleen obstakels in het donker, geen gaten in de weg. Ze helpen je dus niet als het er om gaat om bv. achterwaarts via een brug of dam een sloot te kruisen, zoals ik moet doen om mijn auto achteruit het erf op te rijden. Ze gaan niet piepen terwijl je (half) naast de brug de sloot nadert - pas als je erin dondert...

Voor mij was dat destijds reden om mijn Fabia van krachtige extra achteruitrijlampen te voorzien. De huidige Leon heeft een retrofit achteruitrijcamera (met 4 kleine eigen ledjes er omheen) en een krachtige led-pit in het helaas enkelvoudig uitgevoerde achteruitrijlampje rechtsachter. Dat geeft samen nét voldoende zicht bij duisternis, hoewel ik een tweede achteruitrijlamp aan de linkerkant toch wel fijn zou hebben gevonden. Maar daar zit helaas geen fitting.

Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Er bestaan ook van die dingen waar je in kan kijken als je achteruit wil rijden, echt super handig zijn die dingen. Hoe heet het toch ook alweer…. Ach ja, spiegels! Vroeger kon er schijnbaar ook nooit achteruit ingeparkeerd worden want geen camera’s toen :sterretjes:

ja een camera is leuk (daarom heb ik hem ook geïnstalleerd ..) maar noodzakelijk, nee!
Ik ben er erg blij mee want voor de 3 keer per jaar dat ik er een aanhanger achter hang kan ik hem precies onder de dissel stilzetten (lang leve highline camera) maar kom op zeg het is toch niet noodzakelijk om achteruit te kunnen rijden.

Canon-Eye

Forumguru
Béétje flauw. De achteruitrijcamera dekt nou juist het gebied vlak achter de auto dat in geen enkele spiegel (of achterruit) zichtbaar is.
Trouwens, ook via de spiegels is er bij duisternis vaak heel weinig te zien omdat de achteruitrijlichten in veel gevallen zijn AFgewaardeerd tot een soort gloeiende sigarenpeuken met alleen nog een signaalfunctie. Signaal naar wie eigenlijk...?

Antera

Donateur
Camera schoonmaken scheelt een stukje maar omdat de achteruitverlichting niet heel fel is zorgt dit voor minimaal beeld

Canon-Eye

Forumguru
Niet in alle gevallen - ik heb de kentekenhouderversie, dus daar zit geen sproeier bij. Ik ben al gewend om voor vertrek in het voorbijgaan even het cameralensje schoon te vegen.

AlwinKruijt

Nieuw lid
Leuk probleem. Is op de UK Enyaq forum en diverse Facebook groepen ook een hele discussie over gevoerd. Je kunt de instellingen veranderen zodat je beeld wat helderder wordt.
Ook kun je met programmeren in OBD11Pro de kentekenplaat laten dimmen als de achteruit wordt ingeschakeld:
Module Centrale elektrische kast elektronica (09)
Aanpassingen
Leuchte 25 KZL H A 59:
Dimwert ABC 25: 30 ipv 100. (Mag ook 35 of 40 enz, maar 100 is maximale lichtsterkte)

Met de ME3 update schijnt dit ook verholpen te zijn omdat de kentekenverlichting dan wordt gedimd.

Er zijn 3D geprinte kapjes te bestellen waarmee het licht van je nummerplaten niet meer in de camera schijnt.
3D modellen zijn hier te vinden,
de discussie van Jitse die ze kan printen voor je hier op Tweakers en ook hier op Facebook. Hoe het eruitziet kun je ook mooi hier zien.
Lucratief idee om hier een webshop voor op te zetten, iemand??
De kapjes schijnen wel snel te breken. 3D plastic is ook niet bedoeld voor intensief buitengebruik.

3D_cameracap.jpg 1666087532565.png
Bron: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2021326?data[filter_keywords]=Jitse

Laatst bewerkt:

AlwinKruijt

Nieuw lid
Excuses, ben er nog mee bezig, zoek me suf, er staat overal wat.:banghead: Vreemdgenoek kan ik er geen tekst onder zetten dus ik heb jouw plaatje er afgehaald en een link naar het item toegevoegd.
Ik had hem trouwens weer van Facebook vandaan (bron: https://www.facebook.com/groups/327876858431096/search?q=kapje), niet van het Skodaforum. Best vervekend dat de info soms verstopt zit in threads die niet over het onderwerp gaan.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan