Achteruit en airco aan

mwhite

Forumguru
ik heb het gevoel dat wanneer ik achteruit rij de airco aan gaat.
de fan gaat harder draaien en ik denk dus ook de airco.

is dat zo??
 

Cordoba

Forumguru
@lovely305 Dat is alleen als je wisser vóór op wissen staat (interval of continue), die recirculatieklep is altijd als de achteruit wordt ingeschakeld en de auto op contact staat/motor loopt (ik weet niet wat exact de voorwaarde is).

Voordeel van die achterwisser is overigens dat ie de uitlaatgassen over links en rechts verdeelt, en dan komen ze ook niet binnen in de auto.;)
 

EdK

Forumguru
tsja alleen welk belletje begint nou te rinkelen........
dat je achteruitrijlicht gaat branden begrijpen we ook wel.....:deuk:
 

Joske

Forumguru
Zelfs bij een Fabia I gaat de ventilatie sneller blazen als je hem in achteruit plaatst ;) wat me doet vermoeden dat de recirculatieklep ook open gaat maar niet dmv het lampje op de middenconsole getoond wordt.

Want als je de ventilatie op stand 4 zet en vervolgens de recirculatie activeert, gaat de ventilatie nog een standje hoger. :)
 

Cordoba

Forumguru
Zelfs bij een Fabia I gaat de ventilatie sneller blazen als je hem in achteruit plaatst ;) wat me doet vermoeden dat de recirculatieklep ook open gaat maar niet dmv het lampje op de middenconsole getoond wordt.

Want als je de ventilatie op stand 4 zet en vervolgens de recirculatie activeert, gaat de ventilatie nog een standje hoger. :)

In stand 4 staat in principe gewoon de volledige accuspanning op de ventilatormotor. Als die motor inderdaad harder gaat draaien, dan betekent dat óf dat er in de normale schakeling nog een behoorlijk verlies zit (te lange/dunne aansluiting, corrosie of toch nog andere componenten die spanning wegsnoepen) óf er zit nog een schakeling die extra spanning levert boven de accuspanning.

Overigens kan het ook goed zijn, dat je recirculatieklep niet goed functioneert en je daarom een ander geluid hoort.
 

Joske

Forumguru
En toch.. gaat de ventilator harder blazen als je dat doet zoals ik beschreef.

Heb je het al eens geprobeerd Gert?
(@Cordoba)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Joske het lijkt of bij recirculatie de fan harder gaat draaien maar dit is bedrog
Normaal word inlaatlucht van buiten gepakt maar bij recirculatie dus van uit de cabine met een beetje buitenlucht misschien.
Maar door het aanzuig en uitblaasgeluid beiden vanuit je cabine te hebben lijkt het door het geluid dat de fan harder draaid wat niet zo is !!
Want harder dan hard gaat nu eenmaal niet met een ventilator.
 
Bovenaan Onderaan