Achterruitwisserarm vervangen (met SWF / Aerotwin arm)

turboturbo

Forumguru
Sinds ik zelf eigenhandig m'n achterruitwisser arm heb gemold, kwam ik voor reparatie ervan op het idee om er meteen maar een SWF / aero wisser arm op te zetten, ipv de huidige / standaard wisserarm.

Dat doe ik overigens niet uit cosmetisch oogpunt, want de standaard wisser arm vind ik juist best mooi vormgegeven op de Fabia I. Maar telkens na vervanging van het wisserblad duurt het een maandje of 2 misschien 3 waarop het blad een stuk over begint te slaan over het te wissen vlak. De arm drukt gewoonweg niet stevig genoeg op de ruit. Wie weet lukt dit beter met een SWF arm.

Ik had al gezien dat de Polo 9N vanaf zo'n bj 2006 een SWF achterruitwisser arm heeft. Dus ik dacht: die moet vast ook op de Fabia 6Y passen.

En dat blijkt het geval. Bij onze buren vond ik dit topic met handleiding, compleet met onderdeel nrs. en al. Wel zo handig, want die nrs kon ik zo op Ebay in tikken en na een een euro of 20 en een paar weken geduld ligt er zo een bij me thuis nu.

Deze dus:
  • Aero wiper arm (Part Number 6Q6 955 707 C)
  • Aero wiper blade (Part Number 6Q6 955 425 A)
  • Cap (Part Number 6Q6 955 435 D)
Die vindt je als het goed is in een alles-in-een pakket. N.b. deze arm is voor de hatchback; die verschilt met die van oa de combi uitvoering (gleuf) doordat er een uitsparing in het afdekkapje van de arm thv de as zit voor het spuitmondje van de ruitenwisservloeistof.

Maar nu komt de tricky-part: het verwijderen van de bestaande arm. Ik heb al in andere Topics gelezen dat de arm soms lastig los laat en je mogelijk een poulie-trekker nodig hebt. Maar zover ben ik nog niet; ik krijg de M8 moer niet los (sleutel 13)

Ik heb 'm al een paar keer ingespoten met siliconenspray, en hij staat al de hele dag in de warme zon (dacht dat helpt als alles een beetje warm is en wat uit zet?) maar ik krijg er geen beweging in.

Wat zijn de handige trucs om dit voor elkaar te krijgen? Het punt is dus dat ik niet zo hard durf te trekken aan de sleutel, uit angst dat ik iets sloop (bv. de ruit, in het ergste geval) Hoe zit eea gemonteerd, en waar kan ik evt. op af zetten als ik op de sleutel kracht wil zetten? Of kan ik veilig ongebreideld op die sleutel gaan timmeren en hangen? :nailbiting:
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Gewoon los draaien moet wel lukken anders lichtelijk warm maken de moer. enigste oplossing
 

turboturbo

Forumguru
Oke allereerst de WD40 / kruipolie ga ik proberen.

De bout verwarmen heb ik die lange van Wheeler Dealers vaak genoeg zien doen, maar ik heb vooralsnog niet zo'n brandertje. Misschien maar eens even lenen via Peerby tzt.

Ga ik met deze stap even voort!
 

Cordoba

Forumguru
Als ie erg vast zit, gewoon dagelijks verse WD40 erop, en liefst tijdens het spuiten ook even de moer proberen te draaien (los óf vast): als er ergens een kiertje zit, kan er door de kracht minimale beweging zijn, waardoor de WD40 beter in de kier kan trekken, om van daaruit verder zijn werk te doen.
 

turboturbo

Forumguru
WD40 uit de kast getrokken, en alweer wat keertjes in gespoten. De tip van @Cordoba ter harte genomen en af en toe tussen het spuiten door geprobeerd een beetje beweging in de moer te krijgen, vaster of losser, zodat er misschien een heel klein beetje WD40 tussen kan komen... Het enige wat er gebeurt, is dat de hele as begint te wrikken in het raam, en de wisserarm zelf een beetje mee wiebelt....

Is er een mogelijkheid dat ik ergens vandaan, bijv. vanaf de achterkant, in tegengestelde richting kan draaien, of desnoods met een BahCo de boel vasthoud?

Of moet ik gewoon nog een paar dagen sprayen en dito geduld hebben....? :lezen:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Hierbij dan een een fotootje...

Doordat er een uitsparing op het afdekkapje over de as zit, voor de wis-was installatie, is de schroef niet afgeschermd tegen regen etc. Op zich geen wonder dat die dan vast roest, denk ik dan...

EDIT: ik heb 'm! Ik heb wat tegenwerking durven zetten op de wisserarm zelf (die nu nog meer naar de mallemoer is dan die al was) en de moer is losgekomen.
Nu een poulietrekker gaan lenen, op naar stap 2.
 

Bijlagen

  • schroef1.jpg
    schroef1.jpg
    80,3 KB · Weergaven: 32
  • schroef2.jpg
    schroef2.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Goed na een aantal keren trek en duwwerk erachter dat dit me niet gaat lukken zonder poelietrekker.

Dankzij @ertromp (dank!) weet ik nu welke tool officieel binnen VAG gebruikt wordt voor dit soort klussen, maar die is vrij prijzig om in bezit te hebben (bijna 200 euro) Ook op Peerby geen reacties gekregen (dat beperkt zich toch meer tot de huis, tuin en keuken gereedschap)

Binnen VW/Skoda/Seat/Audi wordt dit type er voor gebruikt:

a1-6200-png.30374

Dus dat type T10369/1

Nu heb ik 2 opties: naar een DHZ garage rijden, en daar gereedschap huren/lenen. Of een universele bestellen (ik gok even duur) voor zo'n 2, 3 tientjes.
Bijvoorbeeld deze, zou dat wat kunnen zijn? Of zeggen jullie: niet doen jongen, dat wordt drama met dergelijk universeel gereedschap?
 

Joske

Forumguru
in "theorie" moet je de moer deels losdraaien (die is nu losgeraakt zie ik) en vervolgens de wisserarm opklappen en met zijdelingse bewegingen de wisserarm heen en weer loswrikken van de conus.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met de ruitenwissers vooraan en heb het uiteindelijk gewoon opgegeven.. (ik wou de parafaanbak uitkuisen.. ;) )

Ik had zelfs een poelietrekker maar die was te groot EN de motorkap zit in de weg.. (dat probleem heb je gelukkig achteraan niet :laugh:)
 

ertromp

Forumguru
Goed na een aantal keren trek en duwwerk erachter dat dit me niet gaat lukken zonder poelietrekker.

Dankzij @ertromp (dank!) weet ik nu welke tool officieel binnen VAG gebruikt wordt voor dit soort klussen, maar die is vrij prijzig om in bezit te hebben (bijna 200 euro) Ook op Peerby geen reacties gekregen (dat beperkt zich toch meer tot de huis, tuin en keuken gereedschap)



Nu heb ik 2 opties: naar een DHZ garage rijden, en daar gereedschap huren/lenen. Of een universele bestellen (ik gok even duur) voor zo'n 2, 3 tientjes.
Bijvoorbeeld deze, zou dat wat kunnen zijn? Of zeggen jullie: niet doen jongen, dat wordt drama met dergelijk universeel gereedschap?
Ik neem naar de sessie bij Celltemp m'n kleinste poelie trekker mee laten we daar eerst maar mee kijken of het werkt en dan kun je altijd nog gereedschap bestellen/kopen :D
 

turboturbo

Forumguru
Gistermiddag met behulp van @ertromp even een poging gewaagd met een poelietrekker.

Echter lukte het niet, de poelietrekker moet zich ergens op afzetten, en dat gaat natuurlijk op de as van de poelie zelf. Bij de hatchback Fabia zit er echter op die poelie-as een spuitmond van de sproeier. En die is van plastic en vrij teer. Die kan die druk dus niet aan.
Erik kwam wel met een goede tip, namelijk: schroef de M8 moer er weer op (deels), zet daar een buisje op die over de poelie heen past, en laat de poelietrekker vervolgens op dat buisje zich afzetten. Dat klinkt goed en valt te proberen.
Nu ik nog eens naar de tekening kijk van die voorgeschreven VAG poelietrekker, zie je inderdaad dat die ook zo werkt; het afzetten gebeurt op de moer van de as zelf.

@Joske inderdaad zou dat heen en weer wiegen (iets) moeten lukken, maar in dit geval niet. De as/poelie beweegt gewoon in z'n geheel in een soort rubberen behuizing in de achterruit zelf heen en weer (ik weet niet hoe ik het precies uit moet leggen)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Klusje geklaard :cheer:

Vandaag geholpen via een telefoonnummer op een frommeltje papier dat ik eerder kreeg van een doe-het-zelf garage hier in Amsterdam Noord (zij konden me ook niet helpen aan een poelietrekker)
Bleek een telefoonnummer van de firma glasruitherstel As&Co te zijn. Naja, natuurlijk! Die demonteren achterruitwisserarmen bij de vleet :geek:

Geheel als service van de zaak is de monteur even langs komen rijden en wipte de arm er zo af.

Wat is (was) nu de truc / nuttige info voor de volgende die met dit klusje te maken krijgt en het zelf wil proberen:

Erik had zaterdag al even een poging gewaagd met zijn universele poelietrekker, waarbij we tot de conclusie kwamen dat het daarmee niet ging lukken omdat de schroef van de poelietrekker zich af wil zetten op de as waar de wisserarm op zit, maar daar zit een kwetsbare sproeikop (van plastic) bovenop. En die al iets begon te bezwijken onder de tegendruk, dus dat gaven we snel op.

Deze monteur toverde echter dezelfde poelietrekker uit zijn auto, maar wat deed hij? Hij wipte de plastic sproeikop er zo af met een klein tangetje :facepalm:(jaha, dat kan dus ook):fool: :jaja: Vervolgens plaatste hij ter bescherming van de as er nog een stukje metaal (leek nog met meest op een dik muntstuk) waarop de schroef van de poelietrekker zich op kon afzetten. En hoppa: zonder enige moeite kwam de wisserarm los.

De as zat vol corrosie dus even schoon geborsteld, inspoten met siliconen en vervolgens de nieuwe wisserarm erop gezet. De oude zeskantmoer was stuk gegaan, het schroefdraad bleek dolgedraaid. Nieuwe er op, tot slot het afdek kapje erop en klaar.

Helaas heeft de sproeikop die eerdere pogingen niet overleefd. Die spuit nu nog maar voor de helft de vloeistof op het raam, en de rest lekt weg langs de plastic behuizing. Dus maar even een nieuwe besteld bij de dealer (moest toch nog een thermostaatje bestellen, dus die kon meteen mee)

wisserarm_achter.jpg
Overigens stond de wisserarm aanvankelijk niet goed recht zoals je hier ziet. Later nog even losgemaakt en een tandje verzet.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Lees het topic nu pas anders dan had ik je wel kunnen melden dat die sproeikop idd los deel is. Breken ook wel eens af en kan je simpel vervangen. Mooie service van die zaak :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan