Achterruitwisser doet spontaan mee met voorruitwisser

Octavialover

Nieuw lid
:pieker:Beste Skodarijders,

Wie heeft een verklaring voor de volgende omstandigheid

Mijn Skoda Oktavia type 2 van 2012 heeft het vervelende probleem:

zonder de handel voor het inschakelen van de achterruitenwisser in de werkstand te zetten de achterruitenwisser spontaan over de ruit zwaait als ik de voorruitwisser inschakel. Dit gebeurt overigens als ik vooruit rij.

Na een aantal minuten overbodig werk te hebben gedaan valt de achterruitwisser in de ruststand en kan na verloop van tijd zomaar weer aangaan als de voorruitwissers tenminste nog aan staan. Vaak is het achterraam droger dan het voorraam. Doordat de achterruitwisser spontaan meedoet op en droog ruit krijg je krassen.

De Skodadealer komt er niet uit:
Men heeft er een nieuwe 076412/Schakelaar vervangen. Dit mocht niet baten. Kosten 200 euro.

Een andere garage weet ook niet waar het aan ligt en(ook Skodadealer) oppert om het achterruitmotortje te vervangen. Kosten 350 euro.

(De auto heeft ooit van achteren een aanrijding gehad (nog bij vorige eigenaar) en toen ik de auto kocht heb ik een trekhaak laten plaatsen > kan er daar iets met de bedrading verkeerd zijn aangesloten?)

Heel graag jullie reactie en advies,
Octavia Lover
 

Kampie

Lid
Interessant...mijn o2 uit 2011 heeft alleen als ik de hendel op automatisch zet, dat de achteruitwisser af en toe ook meedoet. Maar lang niet altijd.
 

Michel

Forumguru
Dat laatste heeft meer te maken met de hoeveelheid regenwater dat de voorwissers hebben te verwerken. Als de regensensor constateert dat het hard regent dan wordt na verloop van tijd ook de ruitewisser achter ingeschakeld.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Kan dit iets te maken hebben met een instelling in het infotainment?

Heb daar wel eens iets zien staan van 'automatisch wissen' of iets dergelijks?
 

gerven

Lid
Als de bedieningshendel in stand 2 resp. 3 Afbeelding 42 staat, wordt de achterruit bij een snelheid van meer dan 5 km/h elke 30 seconden resp. 10 seconden gewist.

Bij geactiveerd automatisch wissen van de voorruit bij regen (de bedieningshendel bevindt zich in de stand 1) is de functie alleen actief als de ruitenwissers voor continu wissen (geen pauze tussen de wisbewegingen).

Het automatisch wissen van de achterruit kan in het infotainment worden in- resp. uitgeschakeld Instructieboekje infotainment, hoofdstuk Wageninstellingen (toets CAR).
 

Canon-Eye

Forumguru
Interessante functie. Ik ga eens zoeken of m'n Leon ST dat kunstje ook beheerst en vervolgens onderzoeken of ik dat fijn vind, want dat staat niet bij voorbaat vast...
 

Octavialover

Nieuw lid
Als de bedieningshendel in stand 2 resp. 3 Afbeelding 42 staat, wordt de achterruit bij een snelheid van meer dan 5 km/h elke 30 seconden resp. 10 seconden gewist.

Bij geactiveerd automatisch wissen van de voorruit bij regen (de bedieningshendel bevindt zich in de stand 1) is de functie alleen actief als de ruitenwissers voor continu wissen (geen pauze tussen de wisbewegingen).

Het automatisch wissen van de achterruit kan in het infotainment worden in- resp. uitgeschakeld Instructieboekje infotainment, hoofdstuk Wageninstellingen (toets CAR).

Dit was de perfecte tip. Onderzoek, vervanging van de schakelaar was achteraf gezien dus allemaal overbodig > via het menu is het "automatisch wissen" met een "vinkje-uit" uit te zetten. Dank nog Gerven!
 

Captain Hook

Forumguru
Bizar verhaal!

En dat had de Skoda garage je niet kunnen vertellen? Die wilde liever een paar honderd euro zien voor overbodige vervanging van onderdelen. :shutup::fool:
 

Afrit13

Forumguru
Maar dan ga je toch terug naar de garage om je geld terug te halen? Iets vervangen in een auto terwijl het 'euvel' gewoon een feature is? Daar zou ik het niet bij laten zitten.

Klant: "mijn radio gaat harder als ik harder rijdt.."
Garage: "dan gaan we maar de radio en het gaspedaal vervangen"

Klant: "mijn auto piept als de benzine in het oranje komt..."
Garage: "nou dan vervangen we de benzinetank maar..."

:sterretjes:
 
Bovenaan Onderaan