Achterruitewisser en sproeier sensor

Reizende

Actief lid
O2's met een achterruitewisser hebben een leuk extraatje:
Hij wist met nat weer de achterruit zodra je hem in z'n achteruit zet. Tot zover niks nieuws. Nu laat ik echter altijd mijn ruitewisser in de sensor-stand staan, en dan valt me op dat dat alles pas werkt als je hem eerst uit en dan weer aan zet. En dan verdwijnt natuurlijk de handigheid van zo'n extraatje.. Meer mensen dezelfde ervaring of klopt hier iets niet.

Verder was ik benieuwd of er mensen zijn met een O2 zonder Xenon en mét een sensor voor de ruitensproeiervloeistof. D.w.z. dat je een signaal krijgt als de vloeistof bijna op is. Er is eens een poll over gestart, maar daar is niet echt wat uitgekomen..

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Frankie

Actief lid
Uhm, maar de achterruitenwisser wist dus alleen als de sensor voor iets "meet" ? Wel echt een beetje spielerei niet ? Vraag me af of dat in de partijk echt zo handig is..

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Uhm, maar de achterruitenwisser wist dus alleen als de sensor voor iets "meet" ? Wel echt een beetje spielerei niet ? Vraag me af of dat in de partijk echt zo handig is..

[/ QUOTE ]
Nee.
En-en.
Wat hierboven beschreven staat doet ie, en verder is ie als gewone achterruitenwisser met interval aan te zetten. /forum/images/graemlins/regels.gif

Reizende

Actief lid
De achterruitewisser kun je uiteraard op elk gewenst moment inschakelen. Echter is het wel zo dat de sensor wat moet "zien" als je hem in z'n achteruit zet en hem dan wil laten wissen. Zo heeft de dealer mij dit uitgelegd en tot nu toe werkt dat inderdaad zo. Alleen bij mij is het geval dat het alleen werkt als je de auto wegzet met uitgeschakelde ruitewissers, en hem dan bij de volgende rit weer inschakelt. Als je hem uitzet met de ruitewissers nog aan (sensor-stand) werkt het niet. Misschien denken een heleboel mensen nu, wat een geneuzel... Maar ben wel benieuwd..

Dutch

Actief lid
Ik laat de ruitenwisser eigenlijk ook altijd in de sensorstand staan. Ik ben er wel blij om dat de sensor niet reageert bij het starten van de motor. Stel je voor dat er 's ochtends een laag ijs op de voorruit zit! Ik kan me het schrapende geluid van het losscheuren van de vastgevroren wissers maar al te goed voorstellen (ik spreek uit ervaring).

De achterruitewisser kun je uiteraard op elk gewenst moment inschakelen. Echter is het wel zo dat de sensor wat moet "zien" als je hem in z'n achteruit zet en hem dan wil laten wissen. Zo heeft de dealer mij dit uitgelegd en tot nu toe werkt dat inderdaad zo. Alleen bij mij is het geval dat het alleen werkt als je de auto wegzet met uitgeschakelde ruitewissers, en hem dan bij de volgende rit weer inschakelt. Als je hem uitzet met de ruitewissers nog aan (sensor-stand) werkt het niet. Misschien denken een heleboel mensen nu, wat een geneuzel... Maar ben wel benieuwd..

[/ QUOTE ]

Zodra het regent krijg je mijn antwoord. Zou er nog een verschil zijn tussen Combi's en Hatchbacks? (lees: verschil tussen standaard en optie)

JettaFreak

Actief lid
De achterruitwisser wist automatisch als de regensensor aan staat, maar alleen als de regensensor is ingeschakeld nadat voor het laatst de motor is ingeschakeld. Dus het kan zijn, dat ook al is er geen regen, de achterruitwisser ook inschakelt. Heb ik ook bij mijn Polo, met regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel. Dit is net zo'n handigheid als dat de recirculatiestand van de ventilatie automatisch wordt ingeschakeld als je de versnellingsbak in de achteruit zet.
Overigens werkt bij mij de regensensor wel als ik even wat rommel met het 'intervalschakelaartje' wat op de ruitenwisserstengel zit, ingeval de regensensor nog 'aan' staat van een vorige rit.

JettaFreak

Actief lid
er is volgens mij geen verschil tussen combi en hatchback. uitrustingsniveau's zijn gelijk, afgezien van het oprolbare afdekding over de kofferbak, de standaard achterruitwisser op de combi en de dakrails.

Frankie

Actief lid
@Higgy

volgens mij bevestigen de andere reacties precies wat ik bedoel, niet ?! Stel, je auto staat met de voorkant onder een afdak en achter is ie nat. Je hebt de sensor ingeschakeld en kiest de achteruitversnelling: wat gebeurd er dan volgens de theorie ? Ik weet het antwoord wel /forum/images/graemlins/smile.gif
Het systeem heeft blijkbaar een natte voorruit nodig om iets te doen. Aangezien de regensensor niet het meest gevoelige/nauwkeurige deel is van de auto heb ik weinig vertrouwen in de toevoeging hiervan. Spielerei dus..

Frankie

Actief lid
@Dutch

Waarom zou je de auto op kontakt zetten voor je de ruiten gaat krabben ? Ben bang dat ik t antwoord wel weet /forum/images/graemlins/smile.gif

JettaFreak

Actief lid
met regensensor aangezet na de motorstart en droge voorruit en natte achterkant zal bij het inschakelen van de achteruitversnelling de achterruitwisser gaan vegen.

higgy

Forumguru
@Higgy

volgens mij bevestigen de andere reacties precies wat ik bedoel, niet ?! Stel, je auto staat met de voorkant onder een afdak en achter is ie nat. Je hebt de sensor ingeschakeld en kiest de achteruitversnelling: wat gebeurd er dan volgens de theorie ? Ik weet het antwoord wel /forum/images/graemlins/smile.gif
Het systeem heeft blijkbaar een natte voorruit nodig om iets te doen. Aangezien de regensensor niet het meest gevoelige/nauwkeurige deel is van de auto heb ik weinig vertrouwen in de toevoeging hiervan. Spielerei dus..

[/ QUOTE ]Op je laatste twee woorden na (want dat is jouw mening) zijn we het eens. Wat IK bedoelde is dat als je auto zo staat als jij beschrijft, en je zet je achterruitenwisser aan, hij gewoon wist. DAARNAAST kan ie ook automatisch wissen zoals boven beschreven.
Maak je de boel niet wat moeilijker dan nodig is? /forum/images/graemlins/koffie.gif

Frankie

Actief lid
@jettafreak: oké, dat snap ik. Dat betekent dus domweg dat de wisser achter ff wist als je achteruiversnelling kiest ongeacht het regent of niet.

Het ingeschakeld zijn van de regensensor is voorwearde 1 en voorwaarde 2 is in de achteruit zetten. Intelligentie van "hey moet ik nu eigenlijk wel wissen" is er dus niet. Dan hoop ik maar dat de achterruit gekrabt of ontdooid is /forum/images/graemlins/smile.gif Volgens mij hebben ze echt zitten brainstormen welke electronische en electrische snufjes ze aan elkaar konden koppelen. Ik vind trouwens niet dat ik t moeilijker maak dan t is. Snap domweg de logica niet helemaal. Misschien ligt het echt wel aan mij !!!

@FRANKIE

vanochtend getest:

droge voorruit.
voorwisser in automatische stand.
Achterwisser neutraal.

achteruit gereden:

GEEN achterruit wis. en dat is correct, want op dat moment zat er inderdaad geen regen op mijn achterruit.

smg

Lid
De achterruitwisser schakelt in wanneer je achteruitschakelt én de voorruitwisser aan staat. En die voorruitwisser staat aan wanneer je 'm zelf inschakelt of wanneer de regensensor 'm heeft ingeschakeld. Iesse siempel!

Dutch

Actief lid
Eigenlijk zou je ook een sensor willen hebben op de achterruit, die de achterruitwisser aanstuurt.

JettaFreak

Actief lid
en doe dan ook maar een sensor en wisinstallatie op de spiegels en zijruiten. Was er niet ooit een sjeik met een Ferrari 400 die dat had?

Deje

Lid
Ja hoor, mijn Octavia zonder xenon besteld, maar er zit wel een schakelaar voor laag ruitensproeiervloeistofniveau in.
Ik weet niet of ´t misschien met de uitvoering van doen heeft........
/forum/images/graemlins/945.gif

Matra_Murena

Actief lid
Als je dan toch zo nodig je Octavia met de voorruit onder een afdakje zet en 's ochtend weg rijd en verwacht dat de achterwisser aangaat als je wegrijd zonder dat hij zelf nadenkt of het wel nodig is, waarom zet je dan in hemelsnaam je wagen niet met de achterkant onder dat afdakje?? Ben je van het probleem af en het scheelt een hoop gezeur op dit forum. Standaard wissen als je de wagen in de achteruit zet is HET slechtste idee wat je kan hebben, Weet je hoe enorm vies de ruit wordt van zo'n wis als de ruit niet nat maar wel vies is?? Zie je geen reet meer als je achteruit rijd!

Bovenaan Onderaan