Achterlicht

mikymike

Nieuw lid
Nieuwe achterlampjes gekocht voor stadslicht/mistlamp met dubbel spiraal. Er in gedraaid en de lampjes gaan heel fel schijnen. De knop van het mistlicht veranderd er niets aan. Toen lampjes op een andere manier er in gedraaid en gaven de lampjes heel flauw licht. Maar het mistlicht werkte nog steeds niet. Wat doe ik fout? Of heb ik misschien verkeerde lampjes gekregen?
 

turboturbo

Forumguru
De Fabia I heeft aparte achter- en remlichten! Dat gaat met een gewone P21W lamp (net zo een als die je gebruikt als achteruitrijlamp zeg maar)

Die remlichten zitten bovenin de unit.
Helemaal onderin de unit zitten de stadslampen met mistlampfunctie.

De gewone stadsverlichting ofwel achterlicht is een lampje met dubbel spiraal, ook wel duplo-lampje genoemd (type P21/5W lamp) De 5W gloeilamp is voor de 'gewone' stadsverlichting. Het 21W draadje voor de mistverlichting. Aan de rechterzijde is daar echter geen stroomvoorziening voor het 21W draadje, waardoor er één mistlamp zal branden wanneer ingeschakeld.

Hier het complete overzicht van de type gloeilampen voor de Fabia mk. 1:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/fabia-i-lampen.16187/

Kun je zeggen welke lampjes jij dacht dat er stuk zijn, @mikymike?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ja vreemd he?! Verbaasde mij toen ook al dat het zo ingedeeld was. Vandaar dat ik er destijds even ingedoken ben en meteen een topic van gemaakt heb voor future reference. :)

Persoonlijk vind ik een mooie oplossing; mistlamp gebruik je hooguit 5 x per jaar. En als de remlichten in aparte units oplichten, neemt de zichtbaarheid daarvan toe, lijkt mij. En dus veiliger.
 

mikymike

Nieuw lid
Sorry voor de late reactie maar ik had er een keer mee lopen stoeien. Als je het lampje de ene kant op draait dan blijft de mistlamp constant branden en als je het de andere kant op draait dan het stadslicht. Het is dus opgelost. Bedankt nog voor de reacties.
 
Bovenaan Onderaan