Achterlicht stadslicht / parkeerlicht brand niet (1 C te zien)

Mtb

Lid
Hoi allemaal,
Ik heb een Octavia uit 2020. Bij mijn rechter achterlicht brand maar 1 "C". De linker brandt prima.
Is dit een zekering of een achterlicht unit probleem?

Ik hoor het graag
Mathijs ten Berg
PS ik heb eerst gezocht op dit probleem maar alleen ander soortige achterlicht problemen gevonden. Als het toch dubbel is, mijn excuses en hor graag hoe ik beter op het forum kan zoeken. Rechter achterlicht.jpg

EdK

Forumguru
Is dit een zekering of een achterlicht unit probleem?
Dit hoeft niet !
Zekering sluit ik eigenlijk al uit omdat dan de gehele C het niet zou doen.
Het kan dus in de bedrading zitten , maar kan ook een codering zijn !

Want bij me Fabia 4 kon @Antera meerdere segmenten aansturen bij mij achterlichten.
Dit liet hij me zien toen ik me achterlichten mee wilde laten branden met de DLR overdag

jesse_s93

Forumguru
Dag mathijs, wat vreemd dat de linkerkant wel een dubbele c heeft.

Je hebt een Octavia uit 2020, dus dat betekent de facelift van de 3e generatie. Voor de facelift was de standaard variant volledig halogeen en had de luxe variant van de achterlichten de dubbele c in led, na de facelift kreeg de standaard variant al wel led als standaard, maar dat was een enkele c geworden. De luxe variant heeft een wat vloeiender lopende c die ook wat dikker is.

Ik lijk dus niet zo veel geks te zien, maar ben wel benieuwd naar het linker achterlicht.

De halogeen versie van de pre-facelift kan ik niet goed vinden, maar hieronder de verschillen tussen de overige versies:

Pref-facelift - luxe variant met dubbele c
Octavia luxe pre-fl.jpg

Facelift - standaard variant met enkele c
Octavia standaard fl.jpeg

Facelift- Luxe variant met dikkere c
Octavia luxe fl.jpg

Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
Had iets vergelijkbaars op mn Passat. 1 led defect -> nieuwe achterlichtunit nodig.
Ga vooral niet naar de dealer: die rekende ruim 400 euro - alleen voor de lichtunit (Passat heeft er 4 achter).
Zelfs deze noob met 2 linkerhanden is het gelukt de unit zelf te vervangen door een aftermarket exemplaar. Kostte nog steeds 180 euro (vroeger was een euro genoeg geweest voor een gloeilampje).

• Leuk
Waarderingen: Mtb

Mtb

Lid
Dag mathijs, Je hebt een Octavia uit 2020, dus dat betekent de facelift van de 3e generatie. Voor de facelift was de standaard variant volledig halogeen en had de luxe variant van de achterlichten de dubbele c in led, na de facelift kreeg de standaard variant al wel led als standaard, maar dat was een enkele c geworden. De luxe variant heeft een wat vloeiender lopende c die ook wat dikker is.
Ik lijk dus niet zo veel geks te zien, maar ben wel benieuwd naar het linker achterlicht....
Hoi Jesse,
Zie bijgevoegde, linker achterlicht, dubbelle C. Het is de Pre-facelift - luxe variant met dubbele c, als ik het goed zie. Check?
Wat minder goed te zien, maar beide branden.
Dank je,
Mathijs

Bijlagen

• Linker achterlicht.jpg
    Linker achterlicht.jpg
    503,9 KB · Weergaven: 15

jesse_s93

Forumguru
Ik ben even naar het profiel van @Mtb gegaan en hij meld dat hij een Octavia uit 2020 heeft gekocht, link: https://www.skodaforum.nl/forum/i/zin-onzin-van-verlengde-bovag-garantie.51592/

De wisseling van pre-facelift naar facelift heeft in 2017 plaatsgevonden. Dan kan het nog zijn dat een auto een jaar heeft gestaan bij een dealer, maar drie jaar zou wel extreem zijn. @Mtb wat is conform het kenteken de datum eerste toelating?

Als dat ook 2020 is dan moet het wel gaan om een facelift model. Als het import is en de eerste toelating al voor 2017 heeft plaatsgevonden maar de eerste afgifte Nederland zou het prima een pre-facelift kunnen zijn.

Gezien het een ex-lease is verwacht ik het niet, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand de enkele c van de facelift wat karig vond en nog een pre-facelift achterlicht op de kop heeft weten te tikken en die heeft geplaatst. Maar het blijft gissen zo lang we het bouwjaar niet weten ;)

Bovenaan Onderaan