Achterbank Roomster: gat tussen middenste stoel en hoedenplank

Ik denk erover om een Roomster te kopen maar ben eigenlijk erg afgeknapt op de middenste stoel op de achterbank: in de showroom zat daar een enorm gat achter de middenste stoel tussen de stoel en de hoedenplank. Het lukte de verkoper ook niet om de drie stoelen gelijk te laten vallen met de rugleuning.
Als gevolg: het zag er erg rommelig uit.

Ik twijfel tussen een ocativa combi en een roomster. Manlief vindt de roomster maar niets maar het is voor een leasewagen van mijn baas dus heb ik de eindkeuze. Maar puur op basis van die achterbank knap ik toch ook af.
Dat kan toch niet dat de ontwerpers dat zo bedacht hebben. En kan daar nergens op internet duidelijke fotos van vinden. Iemand die mij kan zeggen of het mogelijk is die rugleuningen gelijk te laten lopen zodat het
toch 1 bank is en of dat gat effectief achter die middelste rugleuning zit?
 

kcj

Actief lid
Je moet de buitenste stoelen iets naar voor schuiven en de hellingshoek van de leuning van de 3 stoelen gelijk maken.
Jaja : dat kan allemaal bij de Roomster ;) .
Dan heb je een "gelijke" achterbank qua leuning en de zittingen vormen 1 geheel, waarbij de middelste iets naar achter is.
Maar wel in een 'golvende' beweging (tja, hoe zou ik het anders beschrijven ?).

om het gat tussen hoedenplank en leuningen "dicht" te maken, bestaat er de "Flap" als accesoire.
Te bevestigen met velcro aan hoedenplank en achterkant leuningen. Kleur : zwart.

Ergens bestaan er foto's van in afdeling 'foto's' (albums ? ) op deze site.
Er is ook een onderwerp over (op het Roomster-gedeelte).


Zwakke verkoper, by the way.... :(


Bestelnummer (in 2007 toch) : DMK 770 005 is het bestelnummer met tekst Cover for luggage compartment behind back seats
Prijs : 25 €

Artikel over de 'Flap' :http://www.skodaforum.nl/board/f42/grote-kier-de-kofferbak-3605.html
Foto's zijn niet meer zichtbaar in het onderwerp.

Foto's in album Roomster : http://www.skodaforum.nl/board/groups/roomster-foto-s/pictures/
(geen idee of je daar toegang tot hebt ? )
 

AGTon

Forumguru
foto's zeggen soms meer dan 1000 woorden, dat gaat hier nu helemaal op :)

Ik begrijp dus goed dat het voor de lease is? Dan zit er denk ik wel een flink verschil tussen de Roomster en de O2, zowel kosten voor de zaak, als bijtelling ( als je prive gaat rijden).

Ik rij zelf een Roomster, en zat bij aanschaf ook te twijfelen over een Roomster of een Octavia. Echter is de Roomster ruimer op de achterbank, mede door de verstelmogelijkheden.

Kostentechnisch is de Roomster ook voordeliger.

Waar ik mij alleen soms aan stoor ( dat is wel een groot woord voor de kwaal) is de hoedenplank. In mijn fabia combi zat een rolzijl. Dat mochten ze van mij ook wel op de Roomster zetten. Snap niet waarom er gekozen is voor een hoedenplank. Voordeel is dat hij vrij stevig is, en je kan hem gebruiken als "verhoging" dmv lager plaatsen waardoor je als het ware een 2e bodem krijgt. Maar hij zit mij vaker in de weg, en netjes wegrollen is dan geen optie, dus neemt ie best wat plaats in.

De ruimte tussen de achterbank en de hoedenplank. Ach, het zit er, maar hoeveel stoor je je daar aan? Ik heb iemand hier op het forum horen zeggen dat ze het heel handig vonden ivm natte jassen, die kunnen zo de bak in. Estetisch is het niet mooi, dat ben ik met je eens. Hoor soms ook mensen zeggen dat ze op die manier toch kunnen kijken wat er in de achterbak zit. Heb zelf sunset glas, en kan dat moeilijk zien hoor met de klep dicht is het immers vrij donker in de bak.

succes met kiezen. Ik zou mijn keuze echter eerder laten vallen op kosten, ruimte ( wat heb je nodig) en rijeigenschappen.

gr
 
Dank voor de reacties.
Vind het met flap nog niet echt heel erg mooi maar toch al een hele verbetering.
En die vaste hoedenplank vind ik juist een heel grote plus.
De flexibele in mijn Fabia Combi is twee keer stukken gegaan of de eerste keer niet goed gerepareerd. Geef mij maar een vaste plank daar kan niet veel stuk aan :)

Mn man is ondertussen toch ook wat positiever over de Roomster...
De Octavia scoort minder op de NCAP tests dan de Roomster dus dat is toch ook wel weer positief. En de Octavia is langer en dus moeilijker te parkeren in de grote stad. De Octavia lijkt me dan wel weer comfortabeler te zitten zowel voorin als achterin. Leken me
in de Roomster wat hard maar vergelijkbaar met de Fabia.

Wie weet. Nog maar eens een nachtje over slapen. Nu ik weet dat er toch een oplossing is voor die gekke kier, kan ik me inderdaad op andere afwegingen concentreren.
 

kcj

Actief lid
Andere afwegingen : afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn de volgende zaken standaard / optie / niet verkrijgbaar :
zonneband voorruit,
armsteun tussen de voorzetels,
bovenste dashboardkastje mét deksel,
onderste dashboardkastje mét deksel,
zetel passagier in de hoogte verstelbaar + opbergvakje,
plafondlampje mét 2 leesspots vooraan,
zonneklep passagier mét spiegel,
plafondlampje achteraan,
opbergvakken in de achterste portieren,
opbergzakken op de rug van de voorzetels,
middelste zetel = rugleuning met armleuning en bekerhouders,
opbergvakjes boven de wielkasten (in de koffer),
12 Volt stopcontact in de koffer (voor de koelbox ! :) )

't Zijn de dingen die de Roomster nog meer praktisch maken !

Als je nog een extra bergvak in het dashboard wil : bestel een Roomster zonder radio (maar met voor-uitrusting radio (luidsprekers, antenne en kabels) en laat de dealer daarna een DIN-1 houder plaatsen met radio.
Je hebt dan nog een vakje onder de radio als extra voor zakdoekjes, schrijfgerief, pepermuntjes, etc :)
Electrische ruiten achteraan en cruise control zijn ook aangenaam.

Lichtmetalen velgen, bochtverlichting, maxi-dot en glazen dak hoeven voor mij dan weer niet.
Wegligging is sowieso zeer goed : geen overhellen in de bochten van een rond punt.

Koen
 

AGTon

Forumguru
De hoedenplank is soms idd een plus, maar iedere keer dat ik de kinderwagen, of wat grotere dingen meeneem, zit ik te rommelen met de plank. dekzijl verstopte je makkelijker.

blijft een keuze die je alleen kan maken door met beide te rijden en dan je eigen plussen en minnen op een lijstje te zetten.

Toch vraag ik mij af hoe zwaar die kier weegt? Klinkt voor mij hetzelfde als een vakje onder de stoel wat niet klikt, maar schuift. Je ziet het niet als je achter het stuur zit, en laat je daar een voor de rest (bijna) perfecte auto staan :)
 

kcj

Actief lid
Inderdaad : die kier is een heel stuk kleiner als je de zetels helemaal naar achter schuift en de leuningen een maximale hellingshoek geeft.
:) OK : de buitenste zetels een beetje naar voor (zittingen van de achterzetels op 1 lijn :D en de helling van de leuningen aan elkaar gelijk maken.... :)
Met 'flap' is de kier dan amper zichtbaar.
De foto die je in het album ziet, is een gewilde opstelling om het maximale van de 'flap' te kunnen zien.

...een voor de rest (bijna) perfecte auto
Het is zelfs zo erg dat we dit jaar geen nieuwe auto gaan kopen : we weten gewoon niet welk soort / type wagen in de plaats kan komen. Normaal koopt mijn vrouw (het is haar wagen) iedere 4 à 5 jaar een nieuwe auto. De Roomster mocht al een jaar langer blijven en mag nog zeker tot ergens in 2014 zijn werk doen : caravan trekken :xyxthumbs:, woon-werk verkeer :koffie:, kleine verhuiswagen :crazy:, voetballers wegbrengen (met hun 'sjotzak') :cheer: , enz.

Koen
 

Canon-Eye

Forumguru
Je ziet het niet als je achter het stuur zit, en laat je daar een voor de rest (bijna) perfecte auto staan
Dat je het vanuit de bestuurderspositie niet ziet, is m.i. geen argument. Je wéét dat het er zit, en bovendien zie je het elke keer als je iets op je achterbank neerlegt of weer pakt (en dat overkomt mij zowat dagelijks). Lelijk blijft lelijk!

(Vergelijkbaar: destijds toen de Yeti net als nieuw model in de showroom stond, kreeg ik een soortgelijke wegtrekker vanwege het feit dat het neerklappen van de armsteun op de achterbank een groot gapend gat naar de kofferruimte opende - in tegenstelling tot m'n toenmalige Octavia, die daar een keurig skiluik had zitten. Hadden ze daar nou ook niet zo'n luikje in kunnen maken? Ik was er meteen klaar mee...
Geen idee hoe dat vandaag de dag zit trouwens, maar het zou voor mij nog steeds een reden zijn om niet voor de Yeti te kiezen)
 

AGTon

Forumguru
Ik begrijp je punt. Het zijn voor iedereen andere kleine dingetjes die een auto maken of kraken. Ik zie het nadeel zelf ook wel bv spullen op de hoedenplank glijden door het gat als je flink moet remmen.

Maar het was voor mij niet een zwaarwegend punt om de auto te laten staan.
 

Captain Hook

Forumguru
Ten eerste is er nogal een kostenverschil tussen de Roomster en de O2 (of zometeen de O3).

Grote voordeel van de Roomster zijn de uitneembare stoelen! (net zoals bij de Yeti). Vorige week een paar enorme dozen vervoerd (1,70m lang, 40x60cm bxh) en die konden er zo in!
Die stoelen klik je er idd 1-2-3 uit. No problemo.
Qua weggedrag; tja, het zijn gewoon verschillende auto's. En idd, de Roomster haalt 5* NCAP, de O2 'slechts' 4*.

Ik rijd zelf in de Roomster 1.2 TSI DSG-7 en ik vind het qua prijs/prestatieverhouding een prima auto.
(kijk maar naar de link bij spritmonitor.de voor mijn brandstofverbruik)

Zou liever de O2 combi, of eigenlijk de O3 combi hebben, want die is nog ruimer van binnen, maar daar hangt ook een navenant prijskaartje aan, zeker als je 'm privé moet betalen.
En wat betreft die kier, daar heb ik zelf een oplossing voor bedacht:
Vilt3.jpg

Suk6 met kiezen.
 

Rallye

Forumguru
Ik kan mij voorstellen dat je zo'n gat lelijk vindt. Dat er spullen vanaf de hoedenplank in vallen mag geen probleem zijn: een hoedenplank is niet om iets op te leggen. Bij een ongeluk worden dat projectielen.

Wel grappig om te lezen dat iedereen zo zijn eigen pijnpunten heeft. Hier een gat achter de achterbank, elders gaatjes in de bumper voor een nummerbord.........
 
Ik rij nu ook dik twee jaar in een Roomster en kan me er echt niet druk over maken , in de meeste gevallen functioneert de middelste stoel achterin als middenarmsteun en heb je sowieso een "gat" wat vooral tijdens vakanties vaak gebruikt wordt om rijdend spullen te pakken uit de kofferruimte waar je bij "normale" auto's moet stoppen...., dat "gat"zie je trouwens helemaal niet van buitenaf wanneer je de sunset getinte ramen hebt . De 3 afzonderlijk uitneembare stoelen blijken steeds weer enorm handig , voor elk te vervoeren obstakel is er wel weer een handige oplossing ! Ook mijn grote frees gaat moeiteloos achterin wanneer de 3 stoelen eruit zijn...dat kan ik met een Octaaf wel vergeten ivm het lage dak !
Een probleem wanneer hij ooit vervangen moet worden : weinig kan aan de Roomster tippen qua ruimte , prijs en gebruiksmogelijkheden :xyxthumbs: . Ik hoop dan ook dat Skoda nog lang doorgaat met dit model en niet de fout maakt om de antieke VW Touran als gerebadgete Skoda :shocked: te gaan maken .
 
Het is niet alleen voor de mooi.
Met een peuter en een kleuter op de achterbank verdwijnt er gegarandeerd vanalles in die kier wat er niet in moet....
En inderdaad, dat gat als de armsteun gebruikt wordt vind ik ook niet geweldig: als je wat bruusk moet remmen ligt je bagage op de achterbank... Natuurlijk lost die flap het visueel wel wat op maar die houdt natuurlijk je spullen niet tegen.
Kan ik natuurlijk alle losse spullen in een zeiltje vastzetten maar dat is weer meer werk vergeleken met mijn oude Fabia koffer waar
vanalles los in lag.
Ja, ik weet het, moet natuurlijk alles ordelijk houden maar dat is in de praktijk door tijdgebrek simpelweg niet haalbaar...
 

EdZ

Donateur
Doe ik ook een duit in het zakje. Vooropgesteld: na bijna een jaar Roomster ben ik wel aardig "om". Alleen neem ik de volgende keer een 77kw motor. De achterbank dus: als de buitenste stoelen in de middenstand staan, heb je min of meer (mits de rugleuning in dezelfde hoek staan) één bank. De middelste stoel kun je niet verschuiven. Ligt bij mij meestal ook plat als armsteun. Alle drie de stoelen kunnen er makkelijk uit en je kunt ook de middelste stoel verwijderen en de buitenste iets naar binnen plaatsen, zodat je achterin meer ruimte hebt. Rij je met drie volwassenen achterin en schuif je de buitenste stoelen naar achteren, dan heb daar je een zee aan beenruimte en zit de middelste persoon ook vrij behoorlijk. Overigens is het met de buitenste stoelen helemaal naar voren ook wel te doen.

No een puntje: ik heb een (uitneembaar) bagagerek en deze komt een stukje in de kier tussen achter"bank" en hoedenplank. Deze foto vond ik ergens. Dit rek kun je overigens niet zelf plaatsen, tenzij je met "tara's" overweg kunt. Dat zijn een soort grote popnagels met schroefdraad aan de binnenkant.
 
Bedankt. Een enorme hulp in onze keuze dit forum.
We hebben net een testrit met een 86 pk gedaan.
Reed lekker. Viel helemaal niet tegen. Bij de Skoda Fabia die we vijf jaar geleden kochten was dat soms met volle belading
niet voldoende. Dus we gaan toch voor de 105 pk.

Dat veiligheidsnet hadden we bij de Fabia ook. Heel handig. Maar dat is niet compatibel met panoramisch dak.
En dat panoramisch dak vonden we toch echt wel leuk. Dus de keren dat we tot het dak beladen rijden zal ik met een zeil en sjorbanden werken om er 1 groot pakket van te maken en te voorkomen dat het niet naar voren kan komen bij abrupt remmen of botsin.
Had het handiger gevonden als het net tot aan de laadvloer zou komen: dan had ik minder problemen gehad met het grote gat wat
ontstaat als het tafeltje gebruikt wordt...

Maar de beslissing Roomster of Octavia is hier gevallen: ten voordele van de Roomster.
De doorslaggevende pluspunten: de lengte (Octavia is 30 cm langer, lastig met kleine parkeerplaatsjes in grote stad vooral voor partner die nog niet zo lang rijbewijs heeft),
de 5 sterren NCAP en het kleiner benodigde budget waardoor we wat meer keuzevrijheid hebben van opties.
Rijdt lekker zowel in de stad als op de snelweg. De jongste sliep meteen tijdens de proefrit en de oudste (kleuter) genoot van het uitzicht.

Minpunten voor de Roomster: de vorm van het voorste zijraam. Die afronding belemmert het zicht wat en het is
toch even zoeken naar een goede stand van de stoel om goed zicht te hebben. Ik wil bij de Roomster dan ook
absoluut in hoogte verstelbare stoel.
Die kier achter de achterzetels en het gapend gat bij gebruik tafeltje.
De bijrijder had wel wat last van de brandblusser. Bij de Fabia zat die op dezelfde plek maar zat niet in de weg. Bij de
Roomster toch wel. We denken erover die in de kofferbak te leggen.

Bedankt voor alle reacties.
 

EdZ

Donateur
Die 105 Pk zou ik zeker doen. Met de 1.4 86 Pk die ik heb kwam ik met volle belading in de bergen wel tekort. Als ik achter een vrachtwagen terecht kwam, kon ik 'm niet meer inhalen.

Het veiligheidsNET is bij de Roomster een demonteerbaar metalen en helaas niet goedkoop :( rek. Dit rek zit aan de zijkant gemonteerd en bedekt de binnenzijde over de hele breedte, tot in de raam"kozijnen". Ik vraag me af of dat het panoramisch dak in de weg zit omdat je bovenin geen montagepunten hebt. Erg stevig, met een uitsparing bovenin voor de 3e gordel. Als het rek erin zit vult dat precies het gat tussen de achterbank en de hoedenplank. Die laatste is dan wel lastig te verwijderen, het past precies.

De brandblusser heb ik wel liggen, maar nog niet gemonteerd. Ik denk dat ik bij brand 'm lekker laat branden. Een 1kg blussertje haalt toch niet zoveel uit ben ik bang. Is ook meer handig voor als een ànder brand heeft.

En kinderen, tsja...ik zie veel auto's waarbij de kinders net met hun voorhoofd boven de deur uitsteken. Die van mij hebben prima zicht rondom. Oòk naar voren omdat je niet recht achter de voorstoelen zit. De Roomster is achterin (formaat Octavia) een paar cm breder dan voorin (formaat Fabia).
 
De 1,2 TSI voldoet ook prima in de Roomster hoor , ook al heeft hij "maar" 86 pk - het koppel is veel hoger en over een breder toerental beschikbaar dan het antieke 1,4 blok , doet niet onder voor een oude 1,6 . Het koppel van de 105 pk versie is maar weinig hoger , iets wat je niet van de meerprijs kunt zeggen.....
 

EdZ

Donateur
Als ik naar de gegevens kijk klopt het wat je zegt. Ik ging uit van een ongeblazen motor en stond er niet bij stil dat de 1.2 in 3 varianten beschikbaar was. Ik verbaas me over de 1.2 van 51kw. Die zou ik denk ik laten staan.
 
Bovenaan Onderaan