Achterbank airco bediening mogelijk?

pkrijgsman

Forumguru
Skodabroeders,

In de middenconsole achter zit natuurlijk de uitstroom van frisse lucht. Nu is het ventilatieroostertje rechts kaduuk, nu kan ik dat onderdeel vervangen (los, denk ik?), maar wat ik me afvroeg, dat ventilatierooster zit in een soort unit, kan ik die zomaar vervangen door een unit met airco regeling? Dan heb ik ipv 2 zones, 3 zones met temperatuurregeling.

Ik denk zelf dat t antwoord 'nee' is, maar als het wél kan, dan moet er vast iets gecodeerd worden @Antera ?

Tees

Donateur
Ik betwijfel of t enkel aanpassing van de unit achterin is. Je kan dan tenslotte de temperatuur achterin los instellen. Dat betekent dat er ergens een regelklep moet zijn die ook voor achterin de lucht anders mengt dan voor de 2 zones voorin. Ik schat zo in dat die niet standaard geïnstalleerd is als t niet nodig is.

pkrijgsman

Forumguru
ja, die is van de coderingen. Maar nu nog even over de hardware. Want @Tees heeft het over een extra klep. Als die er al niet is, stopt het hele verhaal. Hoe kom ik erachter of er sprake is van eventueel een extra klep?

EDIT: het verhaal is wat complexer, bij een triclimatezone heb je dus ventilatieopeningen in de B-stijl nodig. Dus dat wordt nogal een operatie helaas...
1781777273542.png

Tees

Donateur
Ik zie in ETKA geen luchtkanalen die naar de B-stijl lopen bij de S3. Maar die tekeningen zijn niet altijd 100% duidelijk, dus pin me er niet op vast. Bij mijn Enyaq met 3-zone AC zit volgens mij ook geen ventilatie in de B-stijlen. Dus misschien zit AI er (weer eens) naast?

unphoto

Actief lid
Volgens mij weet antera prima wat daar verder voor nodig is en is hij in de regel ook bereid om die aanpassingen te doen. Heb je het gevraagd?

De S3 heeft, zo ver ik weet, geen B stijl aanpassing nodig omdat daar geen ventilatie roosters zitten. Die had ik bij de A6 wel dus ik vermoed wat @Tees al aangaf dat Chatmisschienpt er naast zit.

Ik kan je anders kan ik je wel naar genoeg mensen doorverwijzen die dagelijks retrofits doen en jou daar een offerte voor kunnen geven. Ik denk dat het punt hier is dat wij daar niet veel tijd in hebben gestoken (ik niet i.i.g.) omdat wij dit niet als dienstverlening doen of minimale ervaring hebben en niet zo maar wat zeggen.

Als ik een daadwerkelijke aanvraag/opdracht aanga, ga ik dan pas uitzoeken wat er echt nodig is om de klant correct te informeren.
Moeten er nog eerst modules extra worden bekabeld.
Hoe horen die kabels te lopen.
Welke interieur aanpassingen zijn daarvoor nodig.
Welke software aanpassingen zijn er per module nodig enz.

Volgend mij wilde je oorspronkelijk weten of het rooster los te vervangen was. Ben je anders van zelf alle aanpassingen te maken en iemand anders de codering te laten doen?

hemi24

Donateur
Uitstroomopenongen in de B-stijl was iets wat de S2 had; bij mijn weten had de S3 weer gewoon het rooster in de middenconsole.

AI kun je niet altijd blind op varen…

Tees

Donateur
Nog even verder nagezocht in ETKA: er is inderdaad een temperatuur-stelmotor specifiek voor de achterkant, V137, die er niet is in de uitvoering voor twee zones. Zoals ik dus al verwachtte kan je niet zomaar een regelunit achterin plaatsen en wat coderen, dat vergt (veel) meer hardware.

pkrijgsman

Forumguru
Dank voor jullie reacties. Ik vaar ook zeker niet blind op AI, zelf niet verder geklikt, slordig...

Mbt de aanpassing. Die soort module met uitstroom achter uit de middenconsole kun je met 2 bankpasjes eruit halen. Dus dat lijkt (??) Het werk niet. Punt zet hem in de codering.

@Tees zie jij in ETKA geen extra klep oid zitten in het uitstroomkanaal? Kun jij dat vergelijken tussen superb3 met 3climate en superb met 2climate?

Dus gesteld dat het kan, wat kost zo'n module? Want daar heb ik nog niks over kunnen vinden...heb bijv gekeken op skodaparts, jgparts, maar kan niet zo'n unit in zn geheel vinden. Wel het uitstroomgedeelte, de lamellen. Want die zijn stuk. Als ik zie dat dat al E100,- ong kost...
Dus ik ga eerst maar met de tip van @Pindasaus aan de slag, kijken of dat werkt.

Ik hou me aanbevolen voor aanvullende info

Eltjo

Forumguru
Bij mijn S3 met 3 zones stonden de lamellen van een rooster alle kanten uit. Misschien doordat er bij de vorige eigenaar iets tegenaan gedrukte of erop was gevallen..?

Ik heb het dubbele rooster gedemonteerd en het voorkantje er af gehaald. Dan haal je de lamellen met bedieningsplaatje met metaaltje eruit. Er was niets stuk/afgebroken. Het juist monteren was even een puzzelen (de lamellen zijn allen anders), maar nu werkt het weer prima.

Ombouwen naar 3 zones lijkt me een hoop gedoe en kostbaar. Er zit trouwens ook een temperatuursensor net voor het rooster. Die is vast om die regelklep te sturen.
Zit jij achterin naast iemand die een andere temperatuur wil?

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan